UNDER FOCUS
#95. Fyra bröder på linje!! –i 60 knyck! –mot nya medaljer?? –i NM och VM!! –Fåglumböderna!!
De var helt outstanding i hela världen!! De körde cykel som inga andra!! De vann otaliga medaljer!! Ingen grupp kunde köra så fort i lagtempo på cykel!! Det var Fåglumbröderna!! Skulle man kunna slå dem så va man dopad!! –jag är ganska säker på detta. Vid den här tiden var doping mer utbredd än i dag!! --ja,det låter otroligt, --men öststaterna var i sitt esse.
Jag hade följt svensk cykel i många år och sett många fantastiska tävlingar med Fåglumböderna. Jag hade dock aldrig lyckats fånga alla fyra i en och samma bild. Enda sättet var att plåta ett lagtempo. Det var nordiska mästerskap i lagtempo i Köpenhamn 1968. Så iväg med telegluggen och leta reda på en något sånär neutral bakgrund. Det blev en villakvarter i Kastrupområdet.
Jag satte mig och väntade!! –det var inte tal om någon motorkamera, utan det var att ta en bild!! Jag satt runt ett gathörn och det var tur att det låg en motorcykelpolis före dem, annars hade jag missat. I lagtempo är hastigheten över 50 km/timmen!! --på släta marken!! --så det var en chansning att trycka av med litet skärpedjup. Men här blev bilden:
Fåglumbröderna vinner NM i Köpenhamn 1968. De ligger i ordning: Sture, Erik, Gösta och lillen Thomas. Konica Autoreflex T, Soligor 250 mm/5,6
Idag skulle jag inte vara nöjd med skärpan, men den var bra nog för att komma med i den årliga Idrottsboken 1968, på en helsida (bra arvode). Artikeln var skriven av cykelreportern n:o 1 Sven P på DN. Fåglumbröderna vann ju det här året även VM.
Man kan leta reda på gamla idrottsböcker på nätet idag och jag har inköpt Idrottsboken 1968?? --så jag kan avnjuta i mitt Otium cum dignitate på eftermiddagen.
Plåta mera!
#94. Gatufotofestival i London!! Kolla!! –eller där skulle man va
Just nu pågår London Street Photography Festival!! –har du möjlighet resa dit så se den!! --eller kolla på nätet vad som pågår. Festivalen har ordnat en tävling i gatufotografi och resultatet ligger på nätet. Är du intresserad av gatufotografi så skall du studera stilarna på
Det är intressant att se olika kulturer?? –ur gatuperspektiv!! –och se hur man plåtar sin gata.
Så har plåtat jag min gatumiljö i Lund:
On hold for gard. Lund 2011. Olympus E-LP1, Zuiko 21/2,5
Men ibland blir miljön I Lund lite underlig, hur man än bär sig åt. Vad händer här?
Nybygge i närheten av domkyrkan 2011. Olympus E-LP1, Zuiko 21/2,5
_______________________________________________________
Den 18 juli är du välkommen till min utställning, ”Livet på polarisen”, på Scandinavian Photos Galleri, Östra Förstadsgatan 44, i Malmö. Den pågår till den 27 augusti!
Kom och se!! --KYLSLAGNA bilder på kejsarpingviner och isbjörnar!!
Mätt isbjörn å blodig mås. Midnatt nordost Svalbard 2007. Canon 1D III, 300/2,8 IS.
Kolla på mer info här: http://www.fotosidan.se/cldoc/livet-pa-polarisen-bob-bovin.htm
/Bob
#93. Bilden som väcker drömmar?? –eller varför tar ingen självporträtt längre??
I alla tider har fotografer tagit självporträtt!! –om inte, så för att det är den mest tillgängliga modellen man har. Många berömda fotografer har porträtt av sig in aktion!! --eller i hemmets lugna vrå. Jag kommer att tänka på James Nachtwey, mitt i stridens hetta (googla honom och du hittar bilden)!! --eller kolla upp Robert Capa och hans bilder in action på nätet. Vissa fotografer ville inte att bilden av dem skulle spridas!! –de kunde ju då lätt kännas igen i alldagliga situationer!! –sålunda ville inte Henri Cartier-Bresson ha bilder tagna av sig!! --utan han försökte stoppa all sådana bilder. Men det finns många på nätet nu!!
När jag var ung?? --tillbaka i efterkrigstiden, var i många fall internationella och nationella fotografer något av idoler för oss fotointresserade ungdomar, lite som popstars idag. De gav bilden av äventyr och upplevelser i främmande land.
En bild satte fart på mina dagdrömmar vid den här tiden!! –det var ett självporträtt av Jan Friedlund. Det publicerades i Fotografisk årsbok 1960. Det finns två ex på antikvariat.net. I den sammanställning av självporträtt som publiceras där finns den mest välkända bilden av alla!! –den med Rolf Winquist och hans Leica och cigarill. Lägg märke till!! –alla anti-ljusmätar snobbisar!! --att Rolf har en exponeringsmätare på sin Leica!! Här är bilden på Firedlund, troligen tagen på en loppmarknad i Paris. Kanske med en svart M2:a??
Fotografisk årsbok 1960 sidan 50, nedre bilden!! Självporträtt av Jan Friedlund.
Man ser väldigt få själporträtt idag?? –kanske det är så, i Sverige, att man visar inte upp sig? –å därmed är någonting!! Ja, du vet!! –Jantelagen??
För att bryta denna lag?? --så skall jag ta upp några självporträtt!! Jag har ju inget att förlora liksom!! Fridagare som jag är!!
Bob anno 1958.
Bob anno 1959.
Bob anno 2007. Foto: Assistent Ninni
#92. Jag har det!! –back up kameran till alla kameror!! –vilken??
De hade väl varit kalas!! --om man kunde ha bara en ”back up” kamera!! –oavsett vilken utrustning du har valt att ha med på ditt uppdrag. Naturbilder i öknen!! –pingviner i issörja!! –gatufoto i Paris!! –isbjörnar i Kaktovik!! Långa, som korta gluggar!! Till allt detta skall du kunna plocka upp en liten ersättare ur väskan när batteri eller elektroniken lägger av. Var finns den godbiten??
Alla ni som varit med ett tag?? --vet att det måste va en kamera som accepterar adaptrar!! --till alla kända gluggar?? --och sedan kan passa på kameran med åtminstone manuellt fokus. Det finns en sådan kamera: Panasonic GH2 och dess syskon t ex nya G3, eller dy nya Olympus E-P3 o s v.
Jag vet inte något objektiv?? --som GH2 inte tar?? –med adapter (kolla ebay)!! Jag kan ta ett exempel som hände i våras. Vi brukar åka till Hornborgarsjön kring 1:a april, för att plåta tranor. Då brukar jag släpa med mig långa tele och stativ. Man behöver allt mellan 200-2000 mm gluggar. Naturligtvis har man med konvertrar också. Jag har 300/4 och 100-400/4,5-5,6 zoom med. Jag orkar inte bära de verkligt stora tunga vita bestarna längre!! I år tog jag med min GH2 för att lära mig filma!! Det visade sig att det fina i kråksången var att jag kunde använda vitgluggarna fullt ut på full bländaröppning. I filmläge kunde jag få 500-2000 mm och det behövs när man filmar. I filmläge kan man också ta stillbild. I vanligt bildläge har man ju 200-800mm. Tidigt på morgonen är det inget ljus alls och då sätter man på Noctilux 50/1, som i filmläge blir 250/1. Kors i taket!!
Nu tar vi ett bildexempel från H-sjön!!
Morgon med landande tranor 2011. Panasonic GH2, Canon 100-400/4,5-5,6
Så ta å kolla upp en m4/3 kamera, som universal back up.
Kolla in filmen på http://www.youtube.com/user/BobBovin?feature=mhum
Plåta mera!
#91. Bara sopor!! –USA idag?? –eller varför producerar vi så mycke skräp??
Den överkonsumerande västvärlden lämnar efter sig enorma mängder skräp!! Den resterande världen svälter!! Varför har vi denna obalans mellan två världar av svält och överflöd?? Kan det vara så att det är en historisk börda jorden bär. Har den utvecklats från naturresurserna fördelning och kampen kring dessa under flera tusen år??
Jag har ingen lösning på detta, men vill ändå peka på att världens ledande nation bär en tung börda kring produktionen av skräp. Det var ju i USA den industriella revolutionen sköt fart på allvar när bilen och oljan tog plats i vår vardag. Kring detta transportmedel växte sedan upp en kultur av slit och släng och den spred sig över världen och idag har den nått Kina.
Jag vill bara påpeka att jag tycker mycket om USA. Det har en underbar natur och dess invånare är öppna och villiga att ta tag i sin egen situation. Detta som bakgrund till de bilder jag tänkte visa. Bilismen i USA är enorm och de spyr varje sekund ut mer koldioxid per capita än något annat land. Jag tänkte illustrera det med en totalt meningslös motorsport.

Top fuel på Phoenix racing ground. 2002. Canon 1V, 100-400/4,5-5,6
Tågtransporter spelar en ganska lite roll i USA, men man bygger ut den verksamheten. Tyvärr är inte loken elddriva till särskilt stor del utan man kör med diesel.
Arlington, Texas 2007. Canon 1D, 100-400/4,5-5,6
Sopbergen i storstäderna är enorma och man har praktiskt taget all hantering så att det går direkt till deponi. Att elda upp soporna är ett ovanligt förfarande.
New York 2007. Canon 20D, 24-105/4
Det stora frågetecknet är hur länge som den globala ekonomin skall klara att fortsätta i de här spåren utan hänsyn till naturen och våra ändliga naturresurser?? En förhoppning är att vår ekonomi inte skall gå i graven!!
New York 2007. Canon 20D, 24-105/4













