SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#165. Varför finns det ingen digitalkamera med svartvit sensor?? –marknaden vill inte!!

Plåta svartvita (B&W) bilder!! –det är en konst?? –som kräver en hjärna !! –vilken ser i svartvit!! Det behövs då en digitalkamera!! –som fotograferar i svartvit!! Det finns?? –nä det finns inte!! --för de nuvarande har RGB-sensorer!! –vars bild du post-konvertarar till B&W i nån mjukvara!!

Nu blir alla analog seniorer glada!! –här dyker det upp en som vill se riktiga B&W bilder. För det enda sättet att tvingas till att tänka B&W idag!! --är att ladda Tri-X (eller liknande film) i sin gamla analog kamera. Då kommer du efter ett tag, kanske ett år, att se bilder bara i B&W och följaktligen bara ta bilder i svartvit. Men du måste tvingas in i det!! -- annars hoppar du kring!! --med din digitalkamera och plåtar färg!! --och sedan konverterar det till B&W. Tekniskt kan det bli bra?? --om du är skicklig dataknutte!! --men bildmässigt blir det ointressant för du har inte tänkt rätt?? –i svartvit!!

Sett ur detta perspektiv borde några ansvarsmedvetna kamerakonstruktörer?? --tillverka kameror med sensorer som bara ser i svartvit!! Tekniskt är det helt möjligt!! Jo, det är det!! --jag har själv använt sådana kameror i mer än 30 år!! I vetenskapliga kameror!! Eftersom man skulle slippa att ha de ljuskänsliga CCD-cellerna färgberoende!!–så skulle det ge vinst upplösningsmässigt och dynamiskt!! 

Rent konstnärligt borde detta vara en fjäder i hatten för tillverkarna!!--de kunde ju skänka ett antal kameror till erkända fotokonstnärer!! –svarvita!! Men pengamässigt!! –skulle det nog ge förlust! Just därför kommer marknaden att tveka!! –å vi vill kanske aldrig se en riktig digitalkamera för B&W.

Bland ungdomar kommer aldrig analoga kameror att slå!! –vilket betyder att ”riktig B&W” kommer aldrig att komma in i modern bildkonst, det kommer att blir färg från digitalkameror!! –eller telefoner!!

För det är inte nog med att B&W-digital-kameran krävs!! --för att du skall bli en bra svart-vit fotograf!! –som tar unika bilder. Följande krävs:

  1. Använd bara en kamera. Det är enda sättet att få den att bli en del av din hjärna!! Du kan inte köpa en ny modell varje år!! Då får du köpa ny hjärna också!!
  2. Arbeta bara med ett projekt (mål). Det går inte att splittra sig på flera målgrupper!!
  3. Använd få objektiv, helst ett, som blir ditt ögas brännvidd!! HCB använde flera!!
  4. Beskär aldrig en bild!! Du måste bli mer konsekvent än HCB, som beskar!!

Om du lever upp till dessa krav!! --och använder en digital-B&W-kamera!! --kan du kanske?? –i framtiden bli lika bra som Sebastião Salgado!! Om du använder en färg-digital-kamera och konverterar till svartvit?? –ja då blir du bara en halvsulad B&W fotograf.

Om du lever upp till de fyra punkterna ovan!! –då blir Marknaden tokig!! –hur skulle det gå för samhället, inte köpa ny kameramodell varje år??

Vi får avsluta med en senior, som en gång för länge sedan körde bara med svartvit. Han tog en sådan här bild då. Numer har han konverterat till färgseende!!

Hamburg 1987, Leica M4, Summilux 50/1,4

Inlagt 2011-10-12 07:08 | Läst 6424 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
det finns en svartvitt digitalkamera, Phase one har ett digitalt BW bakstycke, om det tar i RGB och sedan omvandlar till BW i bakstycket vet jag inte men det saluförs som ett rent BW bakstycke. Det finns säkert fler leverantörer om man letar.
http://www.phaseone.com/en/Digital-Backs/Achromatic/Achromatic-plus-Info.aspx

Michael
Svar från Bob Bovin 2011-10-12 07:43
Det är riktigt, Phase One Achromatic+, är en vetenskaplig kamera som läser ett bredare spektrum än det synliga ljuset. Den är sannolikt mycket dyr och knappast avsedd att användas i dagligt bruk.
Den visar dock att det är tekniskt möjligt att göra en B&W kamera.
Det gick rykten för en tid sedan att Leica tänkte göra en B&W kamera, men att deras ekonomer stoppade det.

Mvh
Bob
Kodak tillverkade under en kort tid en ren BW kamera som byggde på ett Nikon FM-hus;
http://luminous-landscape.com/reviews/cameras/kodak-760m.shtml

Blev ingen succé.

/j
Svar från Bob Bovin 2011-10-12 09:06
Det kan man ju förstå med den storleken på kamera.
Det här inlägget är mer fokuserat på hur vi skall få framstående B&W fotografera, med en digitalkamera i handen.

Tack för din kommentar.
Mvh
Bob
ojanson 2011-10-12 19:46
F5. Inte FM.
Prova att ställa in visningen på sv/v på skärmen, får en att se/tänka bilder i svart vitt och man får en stor färgbild att jobba vidare med. Bästa av två världar helt enkelt.

Så kan man använda (digital film) Sigmas kameror, man kommer närmare film på det viset. Visst finna Leica och Phase one utan filter osv men det kostar...
Svar från Bob Bovin 2011-10-12 10:58
Den kanske extrema ståndpunkten här är att man måste ha S&W i kameran för att man skall tänka svartvit, genom träning och tvång. Inga kompromisser utan bara ett alternativ!
Mvh
Bob
Tomas Holmqvist 2011-10-12 11:29
Förstår var du vill kommma och jag har altid en "film" kamera med mig. Kommer det en prismässig kamera med sv/v sensor så köper jag den direkt!
Oavsett om du fotograferar analogt s/v eller digitalt så är ju motiven i färg.
Det är din egen förmåga att kunna tänka sig motivet i svartvitt du måste träna upp. Om sedan omvandligen sker i kameran eller i en dator tycker jag har mindre betydelse.
/Krister

PS Såvitt jag vet så kör Salgado numera digitalt.
Svar från Bob Bovin 2011-10-12 11:00
I färgvärlden måste du träna upp dig att bara se i svartvit, så som Salgado har gjort i många är med Tri-X. Tvingas till detta därför du inte har något alternativ.

Mvh
Bob
Det svartvita "seendet" sitter väl i fotografens öga, inte i kameran? Bilden ovan från Hamburg komponerade du ju i färg. Att sedan kameran slängde bort en dimension när du tryckte av är ju en annan sak; något du tog med i beräkningen när du såg bilden.

Jag kan inte se någon skillnad på det och att konsekvent omvandla digitala färgbilder till S/V efter exponeringen (som många gör idag)? Många kameror har väl ett S/V läge för sin jpg-generering, så om man vill behöver man aldrig se någon färg.

Att det sedan skulle vara möjligt att få till en bättre teknisk kvalité på bilder genom att utveckla riktiga S/V sensorer är väl en annan diskussion. Tror det bara är en fråga om efterfrågan, utvecklingskostnaderna för en sådan "mainstream" sensor måste ju bäras av de fåtal som faktiskt skulle välja bort färg för hastighet och upplösning (eller vilka fördelar nu en S/V sensor har). Känns som ganska extremt att för alltid välja bort färg när man köper en kamera.
Svar från Bob Bovin 2011-10-12 11:03
Just det i din hjärna, men du måste tränas att se B&W, rent ut tvingas. Du skall inte ha alternativet att ta färg och konvertera.
Ja det här är extremt, det är konst vi siktar på.
Hamburger bilden tog jag i svartvit i en färgvärld, på den tiden tag jag aldrig färg, jag såg svartvit.
Mvh
Bob.
72mm 2011-10-12 12:51
Finns väl inget som hindrar att du fortsätter att ta i svartvitt? Ställ in kameran på B&W och ge tusan i att fota RAW så har du väl en kamera som "tvingar dig" att se och tänka i svartvitt eftersom det är vad den kommer att producera?
Som vanligt handlar det om pengar. Hade tillverkarna sätt en möjlighet att tjäna pengar på en digitalkamera med endast en svartvit sensor, så hade de fixat det på nolltid. Men de ser nog ingen sådan marknad. Om det finns en sådan marknad det är nästa fråga.

Själv använder jag Canon. Den tillverkaren har svårt att se nyttan med dubbelexponering i kameran. Det går lika bra att göra det i ett bildbehandlingsprogram, tycker det. Fast nu tror jag att konsumenternas tjat har fått Canon att ändra sig på den punkten, tror jag. Fast det kan bara vara ett rykte. Vi får se vad framtiden utvisar.

/Gunnar
Svar från Bob Bovin 2011-10-12 11:08
Du har nog tyvärr rätt, vi får aldrig en B&W kamera, av kommersiella skäl.
Alltså svartvit konstfoto kommer å dö och tas över av färgtelefoner.
Mvh
Bob
Jag tycker att du är lite för dyster i din prognos. ;)
Det finns ju faktiskt en hel del som är riktigt bra på svartvitt utan att ha gått den långa vägen över analog film. Och som Krister är inne på så är allt färg vid exponeringsögonblicket, om jag "tar bort färgen" vid framkallning och kopiering/skanning eller i datorn är nog av ganska underordnad betydelse.

Personligen tycker jag tvärt om mot dig, det är färg som är svårt, ytterligare en parameter att kontrollera, som dessutom inte låter sig kontrolleras på samma "raka" sätt som det mer rent grafiska svartvita. En röd papperskorg i fjärran som jag inte ens lade märke till vid exponeringen tenderar gärna att ta över hela bilden sas.

En sak håller jag dock med dig om, och det är att det är viktigt att kunna sin utrustning och träna sitt seende.

-affe
Svar från Bob Bovin 2011-10-12 19:02
Det ligger mycke i vad du säger. Men vitsen skulle va att en svartvit kamera skulle direktstyra ditt agerande. Precis som svartvit film gjorde på femtiotalet.
Sedan håller jag med om att färg är svårt, även om vi lever i det ständigt.
Träna seende är viktigt.
Mvh
Bob
alf109 2011-10-12 20:15
Jag skulle också gärna se en svartvit sensor. Men kanske främst för att den skulle ge en helt annan upplösning och dessutom (tror jag) klara sig utan AA-filter.
-affe
Svar från Bob Bovin 2011-10-12 20:45
Det tycker jag med.
/Bob