UNDER FOCUS
#105. Stilleben en bortglömd fotokonst?? –eller minns du Irving Penn??
Det är sällan man ser några stilleben nu för tiden!! –fram för allt inom foto?? Är det så totalt ”out of date”?? –å visa bilder som står still?? Måste allt rör på sig?? –du har inte märkt att det finns rörelse även i en stillbild?? Tänk vilka fantastiska bilder som finns där bak i forntiden!! –sådana som av Edward Henry Weston!! --å hans Pepper No. 30!!
Du måste kolla in mästaren Irving Penn!! --och hans bok ”Still life” (ISBN-13: 978-0821227022), den går att köpa fortfarande. Ta en koll på hans bilder av klossar!! --å man får lust att sälja hela utrustningen. Eller kolla hans platinatryck av cigarettfimpar?? Slå dä om du kan!!
Inom målad konst är det samma sak!! –det finns en mästare Paul Cézanne!! --å hans äpplen?? Jag såg en av hans originalmålningar av äpplen på högsta våningen i ett varuhus i Shinjuku, Tokyo, en gång?? Ja, du läste rätt, i ett varuhus!! --för i Japan finns ibland superba konstmuseer just där!! Dä ä väl de som har pengarna och vill synas!! Jag satt där å glodde på några äpplen en timme!!
Nu försöker jag ibland att ta mig en stilleben!! –dä ä ju dumt för allt bra är ju gjort redan?? Men här är två försök från senast!!
Klossar på bock. 2011.
Blåbärsfylld skål på stock. 2011.
#104. Makro utan makro-objektiv?? –eller makro med långtele!!
Ta och kolla ditt teleobjektiv?? –det kanske finns ett makroläge!! I så fall kan du vänta med att köpa ett dedicerat makro-objektiv!! I många fall så har objektiv som är omkring 300mm i brännvidd en närgräns som ligger kring 1,5m!! --också i sådant fall går det fint att använda det som en makroglugg!!
Här har du två extrema makro-kameror!! En Canon 1D III med ett EF 300/4 L IS och Ext 2x III, vilket ger 780mm effektiv crop. Autofokus funkar på den här kombinationen. Närgränsen är 1,5m. Den andra kameran är en Panasonic GH2 med Lumix 100-300/4-5,6 och 600mm crop-faktor. Närgräns blir också här 1,5m. Båda har bildstabilisator i objektiven.
Kameror med lämpliga makro-objektiv??
Båda uppsättningarna lämpar sig för makro fotografering av flyktiga objekt. Konstigt nog är fjärilar ofta flyktiga, men här går det bra!! --då man är mer än 1,5m iväg.
I Läckebo boställe (min far var född här 1917), i Riddarhyttans samhälle, är husen sedan länge rivna, men kvar finns jordkällaren och ett tistelsnår. I detta snår trivas fjärilar i mängd!! Här kommer några bilder vi tog igår.
Skogspärlemorfjäril, Fabriciana adippe, Canon 1D Mark III, EF 300/4 L IS + ext 2x III (Foto: Mia Bovin)
Skogspärlemorfjäril och Påfågelsöga Inachis io, Panasonic GH2, Lumix 100-300/4-5,6
Påfågelsöga, Panasonic GH2, Lumix 100-300/4-5,6
Vinbärsfuks , Polygonia c-album. Canon 1D Mark III, EF 300/4 L IS + ext 2x III
Det är en stor skillnad mellan de två kamerorna!! –vikten!! Canon behöver ett enbensstativ!! --om man skall plåta länge!! –å det gör man ju!! ”Pannan” är lätt som en plätt!! Det finns dock ytterligare en viktig skillnad vad gäller makrofoto!! –bländardiametern är mindre, i mm räknat, för objektiven konstruerade för halvformat, alltså blir skärpedjupet större!! Det ser man på bilderna ovan!!
Så ut å plåta makro nu när sommaren är här!! Jag är säker på att du är mycket bättre på att hitta objekt i naturen än vi är!!
#103. Ska du på fotoresa?? Jag tror ”halvformatare” typ Panasonic GH2!! –kommer att utmana APS-C kameror!!
Resa med stora och tunga kameror är en pina!! –speciellt i tider av terrorism och super security!! Längre interkontinentala resor blir extra svåra att planera!! --när man måste använda flera flygbolag!! --och flera mellanlandningar med byte av plan!!
Fotograferande av landskap, natur och djur i svårtillgängliga platser kräver att man har en variation av objektiv från 16 mm till 800 mm. Detta är nästan omöjligt att få plats med i en kameraväska, som får komma med in i kabinen!! –eller är det så?? Vanligtvis är gränsen 10 kg och yttermåtten ganska begränsade till normal ryggsäck. Kolla med flygbolagen du skall resa med. Om man skall checka in kamerautrustningen så måste man ha den försäkrad, stölder av stora och dyra utrustningar är mycket vanligt, speciellt som man inte får låsa väskorna.
Jämförelse mellan Canon Eos 550D och Panasonic GH2. Med ungefär samma ”field of view”.
Om du till exempel tar med en Canon EOS 600D (570 g) och ett EF 100-400/4,5-5,6 L IS (1360 g) så täcker du ett bra crop-område motsvarande ett objektiv med brännvidden 160-640 mm vid full-frame. I stort sett samma område täcker du med Panasonic GH2 och dess zoom 100-300/4,0-5,6. Här talar vi om vikten (392+520 g). Vi vinner halva vikten bara på den här kombinationen!! Väljer vi till 14-140 mm zoomen (512 g)så täcker vi hela brännvidsbehovet!! --på den totala vikten under 1,5 kg.
Orsaken till att Canon gluggarna (även Nikon) är så tunga är naturligtvis historiska?? --därför att dom är konstruerade för full formatet och att de är mycket gediget byggda, och många är vädertäta.
Men hur klarar sig dessa halvformatare?? --när det kommer till hanterbarhet, bildkvalitet och upplösning?? Autofokus, som är av kontrast-typ, är mycket snabb och jämförbar med de stora giganternas billigaste systemkameror!! Olympus gör redan ett system som är lika snabb som de bästa. Panasonic GH2 har en halvformat-sensor med en Nyquist gräns av 96 linjepar per mm. Den lilla zoomen har en upplösning i centrum som klarar den gränsen!! --på alla brännvidder och full öppning!! I hörnen är upplösningen omkring 84 linjepar per mm och det är mycket bra. Den långa zoomen har jag inte testat upplösningen för, men jag förväntar mig att den ligger mycket när dessa värden, sett från vad jag plåtat det senaste halvåret.
Vi tar ett praktiskt och svårt exempel!! Igår tog jag bilder på fri hand med 100-300 gluggen från Panasonic. Det var en liten grå flugsnapparunge som var i vägen. Han satt inne i en gran och det var ganska mörkt. Det blev 1/500 sek och 5,6 med 300mm (=600). ISO 2500.
Grå flugsnappare, yngling, Riddarhyttan i förrgår.
Vi gör lite brusborttagning i LR3 (ingen skärpning) och sätter över bilden i Ps där vi gör den printklar för 40x60 cm (170 dpi dvs ingen förändring av filstorlek) och sätter in skärpning för print!! Sen skär vi ut en bit ur den bilden, som motvarar hur den skulle se ut i tryck om du klickar på bilden hos dig. Va tycker du?? Titta på bilden på avståndet ungefär 1,5 m.
Detalj av 40x60 cm utskrift, av bilden ovan.
Man kan jobba hårdare på brusreduceringen här (iso 2500 är lite högt för den här sensorn), men den här bilden skulle mycket väl vara ok för utställning.
Jag vill inte ha sagt att Canons APS-C kameror är dåliga de är mycket bra!! --och klarar utan tvekan kraven man ställer för de flesta publiceringsändamål. Men de lider av två problem?? –vikten och storleken!!
#102. Eldsjälar bevarar järnvägsminnen!! –eller hur en bygd kan försöka överleva!!
Vårt land har en rik industrihistoria!! --och många samhällen har kvar rester av en storhetstid då landet blomstrade inom många områden!! Mycket är rivet, raserat och jämnat med marken, eller bara lämnat att förfalla!!! Här och var har dock enskilda eller föreningar renoverat, bevarat och startat nya verksamheter, som ofta riktar sig mot nutidens internationella turism.
I det lilla samhället Riddarhyttan, en gång ett blomstrande gruvsamhälle, finns det flera industriminnen, bl a musugnen som lades ned 1959. Runt 700 f.Kr. började de människor som fanns i området att utvinna järn ur området kallat Röda jorden. Det som de flesta ser idag, när de passerar på riksväg 68, är det pietetsfullt renoverade Lokstallet nr 1093, vid den nedlagda järnvägen mellan Riddarhyttan och Köping. Här finns minnen från järnvägens dagar och man kan köpa en riktigt god kopp kaffe och riktigt hembakat bröd. Här finns en fotoutställning av mycket god klass. Svartvita bilder från Ridarhyttans station. Kalle och Monia, som renoverat lokstallet och driver verksamheten sedan mer än tio år, pratar och berättar om bygden med sina gäster. De driver en kulturgärning!!
Lokstallet 1093 i Riddarhyttan.
Det här är en mycket aktiv by, med lite mer än 400 pers, kolla på nätet!! Byn har kvar en handelsbod!! –kors i taket. Man hittar dock ganska många tomma villor till salu, så vill du bo billigt flytta hit. Arbetslösheten är i stort noll, på grund av pendlingsavstånd till flera mindre tätorter med industri. Naturligtvis ser man många villor som fortfarande eldar med ved. Ibland undrar man hur de får plats med vinterns vedhög i veboa??
Förbrukningen av ved för en villa, under vinterhalvåret, i Riddarhyttan.
_________________________________________________________________________
Den 18 juli är du välkommen till min utställning, ”Livet på polarisen”, på Scandinavian Photos Galleri, Östra Förstadsgatan 44, i Malmö. Den pågår till den 27 augusti!
Kom och se!! --KYLSLAGNA bilder på kejsarpingviner och isbjörnar!!
Kolla en gul fotograf!! Snow Hill, Antarktis 2007. Canon 1D III, EF 17-35/2,8 L.
Kolla på mer info här: http://www.fotosidan.se/cldoc/livet-pa-polarisen-bob-bovin.htm
#101. De växer ett grått skägg!! –livsnjutare av en annan värld!! –å äter gott??
De lever i en annan värld!! –de finner sin föda med lätthet!! --och bankar loss det göttaste!! --med magen som bord?? Med ökande vishet och ålder!! --så växer de ett stort grått skägg!! Undrar just hur man kan lära sig att leva ett sådant liv?? De borde starta skola!! --och lära oss människor hur man når denna högre nivå av nirvana.
Varje dag dyker havsuttern ned i de djupa fjordarna i stilla havet!! –långt ned hittar de huvudsakligen musslor!! -- som de tar med sig upp till ytan!! Med musslan på magen!! --bankar den sönder den med en sten!!
En grånad kämpe, njutande av solvärmen. Alaska 2004. Canon 20D, EF 100-400/4,5-5,6 L IS
Väl mätta!! --ligger de på rygg och solar sig i havsytan!! –å samlar in värme!! De är säkert mycket trötta och behöver vila hela dagen!! Men lite lek med kompisarna är säkert kul!!
Simma i tåg verkar kul! Canon 20D, EF 100-400/4,5-5,6 L IS
Vi människor skulle nog behöva lära oss från havsuttern. Vilka klarar av att fixa sin egen föda från naturen?? Vem högaktar ålder och visdom??















