UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#170. Fotomanipulation!! –mytbildning!! –förfalskning!! –girighet!! --pengar!! –eller bilden som dokumentär?? Knappast!!

Det har blivit högaktuellt!! –att manipulera foto!! –för att kända fotografer skall leva upp till sitt mytomspunna status!! –och därigenom lögnaktigt förfalska –och tjäna ändå mera oförtjänta pengar!!

Vi blir ofta pinsamt påminda om denna situation i vårt genomkommersiella samhälle!! Det är inte förvånande att detta händer?? –hela vårt samhälle genomsyras av att man skall gripa chansen till oförtjänta slantar!! Alla nivåer och yrkesgrupper har individer som agerar osolidariskt och snuvar oss andra på pengar. Vi behöver inte nämna några namn för vi får ofta höra om det i media.

Jag vill dock ta upp det som rör fotografi. Den senaste stora händelsen var förfalskningarna av naturbilder med lodjur och varg. Fotografen ifråga använde förfalskade bilder och uppenbara lögner i fotosamhället för att leva upp till sin mytomspunna nivå och tjäna orättmätiga pengar. Detta har fått till följd att allmänheten tappat tilltron till ovanliga naturbilder. En inkomstkälla för naturfotografer har svårt skadats, genom en fotografs lögner. Det kommer att ta lång tid att ta bort detta misstroende mot naturfoto som dokumentär.

Jag vill dock påpeka att mytbildningar om kända fotografer ofta är missvisande och felaktiga. Till fotografernas försvar kan man framhålla att myterna inte alltid grundats av fotografen. Men i många fall är det så, och skälet är att göra fotografen unik och intressant och därmed mer kommersiellt gångbar.

Dokumentärfotografer försöker ofta framhålla sin originalitet genom att inte beskära sina bilder och för att förstärka detta ytterligare kopieras negativet så att frammatningshålen i filmen kommer med!! En av de mest mytomspunna dokumentärfotograferna är Henri Cartier-Bresson!! –han odlade myten kommersiellt!!

Låt oss skärskåda en av HCBs mest välkända bilder ”Behind the  Saint-Lazare station”, 1932. Bilden visar en man som hoppar från en stege, som ligger i en vattenpöl.

Uppslag i franska PHOTO No 349, maj 1998. Förstoring till höger.

Bilden publiceras ofta med en svart kant och man får anta att HCB, eller bildbyrån Magnum, har godkänt sådana publiceringar. I en stort uppslagen presentation av HCB i franska PHOTO No 349, maj 1998 publiceras bilden på sidan 77. Här visar man inte bara en svart kant utan också frammatningshålen i filmens vänsterkant (se bilden ovan). Detta var vanligt vid den här tiden!! –att man filade upp förstoringsapparatens filmhållare så mycket att hålet blev så stort att frammatningshålen i filmen blev synliga. Då var man extra säkert dokumentär!!

Tar man en närmare titt på det negativ som har kopierats här så visar det sig att det finns ingen perforering till vänster.

Originalnegativet publicerat i franska PHOTO No 349, maj 1998, sidan 105

På sidan 105 i samma nummer av tidskriften visas en bild på negativet, när det hålls över ett ljusbord. Negativet har nummer 39 och är i sin vänsterkant suddigt oexponerat, som om något kommit i vägen på nära håll. Det betyder att den exponerade bildytan är smalare än normalt och säkert inte 24x36 mm, som hos ett normalt småbildnegativ. Om hela negativet kopierats så skulle en stor del av bilden vara diffust svart i hela vänsterkanten. I stället har HCB valt att kopiera (någon annan gjorde lab-jobbet) ungefär häften av negativets yta och behållit proportionerna (1,5 = 36/24) och har till och med kopierat in!!!!!!!! en svart ram med perforerade hål.

HCB har alltså levt upp till sin myt genom att göra en manipulation!! –precis som fotografen som kopierade in en lo!!

Här kommer en garanterat dokumentär bild!

Köpenhamn 1995. Leica M4, Sumicron 35/2

Postat 2011-10-17 07:22 | Läst 5161 ggr. | Permalink | Kommentarer (14) | Kommentera

#169. Glaciärerna smälter!! –det skall de göra!! –eller hur går det för Monaco breen?? –från 2005-2011!!

Glaciärerna smälter!! –men det skall de göra nu!! Solen, jordbanans form , jordaxelns lutning, allt samverkar så att vi skall ha en interglacial period!! –=varm period!! Den avgörande frågan är om vi genom att friskt elda upp all fossilt bränsle frigör så mycket växthusgaser att vi påskyndar den naturliga uppvärmningen av jorden??

Det är helt klart att det nu går så fort med den glaciala smältningen!! -- att man på en så kort tid som 6 år kan se att mängden is minskar!!

 På norra Spetsbergen finns en långsträckt djup fjord, som har karvats ut av många glaciärers slipande, och nu finns där den så kallade Monaco breen. Vi besökte den under en resa 2005 och då tog vi den här bilden.

Monaco breen 2005.

Det är flera glaciärtungor som mynnar ut i den större glaciären. Sex år senare var vi på nästan samma plats i fjorden och kunde se hur glaciärbifloderna är något smalare och att huvudglaciären är något lägre. Kolla på bilden nedan.

Monaco breen 2011.

Det är inga dramatiska förändringar på sex år, men man kan se skillnaden. Det här smältförloppet kan man se på alla glaciärer på Svalbard. I Kongsfjorden har glaciären dragit sig mycket tillbaka att Blomstrands-halvön tydligt är en ö. Så man får väl döpa om den.  Blomstrand var kemist och mineralog vid Lunds universitet och blir nog glad för en ö.

Postat 2011-10-16 07:18 | Läst 6397 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

#168. Hur tänkte Canon?? --när de konstruerade toppmodellen 7??

Det är ju obegripligt?? –hur tänkte konstruktörerna?? –när man skulle komma med ”top of the line” modellen. Man borde väl ha tänkt på användarna?? –hur skulle de göra när de ville ha bättre ljus eller ville sätta på något tillbehör??

Det klagas ofta på att kamerakonstruktörerna inte lyssnar på användarna. Gubbarna som sitter och pillar i sina laboratorier!! --lyssnar bara på bossen?? --och naturligtvis på räkne-nissarna!! Så har det nog varit i alla tider

I september 1961 kom Canon ut med en ny modell, det var den först kameran efter VI-serien, och den hade ett arabiskt nummer 7!! Den introducerades på den 7 Photokino mässan i Köln. Den hade en inbyggd exponeringsmätare!! –vilket tidigare modeller inte hade haft!!  Därför hade den ingen ”accessory shoe”!! Stor sensation!! --ingen tillbehörs sko (insticks hållare) var skulle man sätta blixten??

Canon 7, 1961.

Men si när den nya modellen 7s kom!! --i april 1965, så hade man satt dit tillbehörs skon igen!! --och beklagade att den hade med sorg varit saknad!!

Canon 7sZ, 1965, med det så kallade drömobjektivet.

Men hur är det idag?? --jag tror inte de lyssnar nu heller!! --möjligen på några proffs, inte gräsrötterna!!

Postat 2011-10-15 12:19 | Läst 4069 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

#167. Kvasikristaller? –årets Nobelpris i kemi?? Kameran avslöjar!! --eller de som kasta Nobelpriset i papperskorgen!!

Kvasikristallen, som gav årets Nobel pris i kemi, upptäcktes med hjälp av bilder från ett elektronmikroskop av Daniel Schechtman 1982. Före det hade många forskare kastat bilder av liknande innehåll i papperskorgen för att de trodde på gamla teorier.

Vanliga kristaller, som de som du går på varje dag, i berggrunden, som till exempel kvarts, byggs upp av atomer som sitter väl ordnade i tre dimensioner.  Man säger att de har fjärrordning på atomerna. Det betyder att om du säter dig på en atom, vilken som, så är alltid omgivningen exakt lika. Motsatsen är amorfa material, som glas, vilket har bara närordning.

Men så finns det, vilket Schechtman på pekade, kvasikristaller som inte är två-, tre-, fyr- eller sextaliga, som vanliga kristaller, utan fem- eller tiotaliga. Han studerade metallegeringar med hjälp av elektronmikroskop och fick då fram en bild som ser ut så här!

Kvasikristall, 1986. Elektronmikroskopibild av så kallat diffraktionsmönster.

Ja, jag har tagit den här bilden eftersom vi också studerade kvasikristaller vid Lunds universitet 1986. Om du sätter dig på en vit prick i mitten på den här bilden så får du 10 vita prickar runt dig. Dessutom är avståndet mellan två prickar i en rad det gyllene snittet, ungefär 1,618. Bilden ovan kommer från det bakre fokalplanet i elektronmikroskopet och det visar det så kallade diffraktionsmönstret, vilket visar  bild av det ”inversa rummet”. Här är alla avstånd A inverterade dvs =1/A. Kort avstånd blir långa och långa avstånd blir korta. Det är tur att man i elektronmikroskopet kan koppla om till det vanliga bildplanet och samtidigt se den tvådimensionella bilden av atomstrukturen. Även i denna kan man se den 10-taliga symmetrin. Bilder med 5- och 10-talig symmetri i planet har man känt till länge. Om du reser till Alhambra, i Spanien, så finns där islamiska apriodiska mosaiker med denna symmetri och de är från 1300-talet. Det är svårare att fylla rymden, 3 dimensioner, med atomer med denna symmetri, men det kan naturen göra i kvasikristallen. Det finns till och med ett mineral, ikosaedrit, som består av en legering av aluminium, koppar och järn.

Islamisk aperiodisk mosaik med lokal tiotalig symmetri, Alhambra 1991.

Många forskare hade tidigare studerat metallegeringar, långt före Schechtman. Redan på 30-talet, och även senare, när man studerade kristaller med röntgenstrålning fann man ofta diffraktionsmönster som det vi ser ovan. Man trodde på den här tiden att naturen inte kunde fylla kristallen med atomer som satt utspridda med  5- eller 10-talig symmetri.  Följaktligen kastade man negativen i papperskorgen.

Så tro aldrig på vad andra säger!! –för då missar du Nobelpriset!!

Femtalig symmetri är ganska vanlig i naturen och nästa gång du går ut i skogen så se om du kan finna det.

Vilken symmetri ser du här?

Postat 2011-10-14 07:00 | Läst 9847 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

#166. Är det dax att ge upp RF fokusering?? – Leica M går till samlarhyllan!!

Konsten att hantera en mätsökar(RF)kamera, typ Leica M9, är snart ett historiskt konsthantverk?? --då dagens juniorfotografer är mer hemma med en LCD skärm!! --eller elektronisk sökare!! --som ger ”live view” genom objektivet.

Man får betänka att mätsökarkameran har mer än sextio år på nacken!! –från den tid då racerbilar hade manuell växelspak. Idag har en F1 racer automatlåda!! –varför, jo helt enkelt därför att det är effektivare!! Så är det också med avståndsinställningen hos en M-Leica, det är historia och det funkar sämre än med ”elektronic view finder” (EVF).

Det är alltså dax att lägga den här på hyllan!! --samlarhyllan:

Vad är det då som har hänt de senaste åren?? –jo nya kamerasystem med mätsökningen genom objektivet har kommit. Panasonic och Olympus har gjort formatet m4/3 öppet så att adaptrar finns för de flest objektivfattningar. Flera modeller finns av dessa kamerorna och fler kommer. Samma gäller för Sony som öppnat upp för användandet av många objektiv till fattningen till formatet NEX E (APS-C). Senste modellen från Sony är NEX-7, med en 24 M pixel sensor. Allra senast är Ricoh GXR med A12 M modulen för Leica objektiv med M-fattning. I realiteten öppnar även detta till flera objektivtillverkare. Den senare modulen har dessutom en 12M pixel sensor utan AA (anti aliasing) filter, dvs i princip samma sensor som i Leica M9. Alla de här kamerorna är minst 6-7 gånger billigare än Leica M9, som inte har en live view av bilden genom objektivet!!

En av de första modellerna som kunde ta Leica M objektiv med EVF var Olympus E–LP1, som den här!! Den säljes nu ut billigt över hela världen!!

Varför är det då så bra att kunna se live genom objektivet?? –jo det finns hjälpmedel för att få rätt fokus, vid manuell fokusering!! I de äldre kamerorna, som E-LP1 kan man fokusera på en förstorad del i bilden!! Bra!! –men inte alltid så smidigt. I senare modeller som, Ricoh GXR A12 M, NEX-5n och NEX-7 kan man få hjälp av att kanter i objektet lyser upp i en färg (Peaking function) när det är i fokus. Kolla den här videon från Imaging Resource:  http://www.youtube.com/watch?v=HGPF375-2rA

Ricoh GXR med A12 M har dessutom ytterligare en hjälp för fokusering och den ser nästen liknande ut, men är tydligen mycket effektiv enligt Michael Reichmann:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/ricoh_gxr_a12_field_report.shtml

Möjligheten att fokusera genom objektivet, användande adaptrar till olika objektivfattningar, gör att man kan utnyttja många olika objektiv på dessa kameror. Detta är ju mycket användarvänligt, då många har äldre objektiv liggandes på hyllorna hemma. Många av dessa objektiven är fullt ”up to date” vad gäller optiska egenskaper och kan användas med mycket bra resultat idag.

Ta en koll på den här bilden, tagen med kameran och objektivet ovan!!

 Magnolia. Olympus E-LP1, Noctilux 50/1, @ f/1.0

Postat 2011-10-13 07:27 | Läst 10197 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera
Föregående 1 ... 939 940 941 ... 973 Nästa