Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Kalibrerad och redo att fånga nattens ljus på bländare 0.95



Det sägs att fotografer sällan hamnar på bild men det stämmer inte riktigt. Förr tog många fotografer självporträtt framför spegeln för att göra av med de sista rutorna på filmen för att kunna framkalla den. Så gjorde även jag och jag har en hel del självporträtt framför spegeln bland mina negativ.


Nu för tiden tar jag inte så många självporträtt, mycket beror på att jag tycker att hela selfietrenden är ganska så tramsig och att jag hellre sätter andra personer än mig själv framför kameran. Men när jag ska utröna om ett objektiv ska kalibreras eller inte är det en annan femma. Då kan det vara bra att ta en och annan bild framför spegeln för att se om objektivet behöver kalibreras eller inte.

För att utröna om mitt 50mm f/0.95 ASPH behövde kalibreras testade jag att ställa skärpan på min Leica M9:a på full glugg. Även om det är svårt att sätta skärpan rätt på 0.95 med en mätsökarkamera satt skärpan där den skulle och jag behöver inte plocka fram verktygen för att kalibrera objektivet. Bilden är inte 100 procentig, jag glömde för en stund bort att Leica M9 inte har någon bildstabilisator och 1/30 är lite för lång tid för ett 50mm.

I och med att objektivet fungerar som det ska på mina digitala Leicor har jag funderat på att lyxa till det och köra en T-Max 3200 i min M4 när vintermörkret kommer, och det är inte omöjligt att den sista rutan blir ett självporträtt framför spegeln. Men innan dess ska jag  sätta objektivet på min M240 och bege mig ut på lite urban exploring. Det finns en övergiven fabrik i mitt närområde som behöver  dokumenteras och för den uppgiften är ett ljusstarkt objektiv lämpligt.

 
Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2020-10-10 09:34 | Läst 2803 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det är ju en fantastisk och oväntad utvecklig med dessa fina kinesiska linser!
Här har vi en 11-linsig variation av Dubbel-Gausskonceptet. Objektivets centrala optiska enheter; de motställda akromaterna runt bländaren med varsin samlingslins, är precis samma optiska tankegång som man återfinner i Paul Rudolps Planarpatent från 1896.
Svar från Chasid 2020-10-10 17:29
Tack för din kommentar Peter!
De gamla mästarnas optiska tankegångar och modern glasslipningsteknilk är onekligen en bra kombination!
/Mikael