Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Släpp in lite oskärpa i bilderna



I ett samtal mellan de legendariska fotograferna Helmut Newton och Cartier Bresson, lär Cartier lite med glimten i ögat ha sagt att ”Sharpness is a bourgeois concept” när Helmut påpekade att han inte var lika stadig på handen som tidigare.

När jag går på utställningar eller ser bilder från några fotografins stora mästare, slås jag allt som oftast över att många av bilderna inte är riktigt skarpa. I mitt tycke är det inget som drar ned intrycket, då det adderar närvaro till bilderna. Men om de tagits idag skulle de säkert bemötas med en del höjda ögonbryn och syrliga kommentarer såsom ”bilden är oskarp och höjer sig ej över mängden” .

Idag ser jag allt färre nytagna bilder som är oskarpa. I jobbet har jag tillgång till TT:s stora arkiv, där kan man tydligt se hur bilderna blir allt skarpare och perfekta för varje år som går. Digitalkameror med stabilisering som går att använda på allt högre ASA-tal, objektiv med MTF-värden som man knappt kunde drömma om för 30 år sedan har i mångt och mycket utrotat oskärpan ur bilderna.

Jag tror att många fotografer har fastnat i ett tekniskt tänkande, där strävan efter perfektion överskuggar målet. Fotografering handlar egentligen om att se och förmedla, med det i åtanke kanske  det är dags att bryta mot normerna och släppa in lite oskärpa i bilderna!

Bilden på kajflocken tog jag med en digital Leica och ett superskarpt 35mm.

Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2019-10-25 12:24 | Läst 12416 ggr. | Permalink

"Mycket välbekanta tankar för mig. Jobbar mer i bildform än i teknikform. Rörelseoskärpa är också ett kärt bildmoment jag arbetat aktivt med under hela min karriär. Håller helt med dig!"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Gillar det du skriver och tycker bilden lever mer oxå som du har tagit.
Jag har eller åtminstonde hade fasnat i det där "skarpare ju bättre" tänktet men börjar gradvis försöka ta mig ur det.
Tack! /Tommy
Svar från Chasid 2019-10-26 15:51
Tack för din kommentar Tommy! Det är alltid bra för kreativiteten att vidga sina vyer något.
/Mikael
Det är innehåll och berättande som avgör skärpegrad. En del bilder bör vara superskarpa, andra skarpa, andra lite oskarpa, andra mycket oskarpa.
Svar från Chasid 2019-10-26 15:52
Tack för din kommentar Ragnar! Jag har nog bottnat i ungefär samma slutsats som du.
/Mikael
Hej,
Du har säkert rätt i att pressbilder idag är mycket skarpare än de var förr. Tekniken för skarpa bilder har utvecklats enormt om man jämför med den tid då H C-B tog sina bilder.
Mina bilder från slutet på 50-talet är ofta oskarpa. Speciellt då sportbilder. Hur underligt det än låter så var tiden knapp till pressläggning. Det var mycket slarv i mörkrummet och även i fält.
Om man skannar negativen idag så är faktiskt några bilder riktigt skarpa. Kameror med 6x6 negativ kunde ge skarpa bilder.
Är man nu tokig nog att gå tillbaka och använda semi-antika kameror så inser man att skärpan är inte i nivå med dagens presskameror.
Ha det väl
Bob
Svar från Chasid 2019-10-26 15:55
Tack för din kommentar Bob! Enligt dem som var med förr innebar Tri-X en smärre revolution, helt plötsligt gick det att pressa en film till 1600 och till och med 3200 ASA med tryckbart resultat. Men tanke på dåtidens objektiv och kameror kan jag inte låta bli att imponeras över den bildkvalitet som dåtidens pressfotografer ändå lyckades att få fram.
/MIkael
Bra skrivet. Välformulerat. Släpp in lite oskärpa när oskärpa tillför bilden något. Och väldigt ofta gör den det. Knasterskärpa har sitt berättigande ibland som i faktaorienterade bilder och liknande.
/Gunnar S
Svar från Chasid 2019-10-26 15:56
Tack för din kommentar Gunnar! Jag har bottnat i ungefär samma slutsats som du.
/Mikael
Så är det alldeles säkert. Dom bästa porträtten tex enl min smak är aldrig superskarpa. Men det finns ändå många bildtyper där jag gillar bra skärpa, så motsatsen, oskärpa ger bättre bilder, är såklart heller inte sann, men det förstår jag du inte heller menar. I grund håller jag helt med dig. Gillar din bild skarpt (!), hälsningar/ Björn T
Svar från Chasid 2019-10-26 16:02
Tack för din kommentar Björn!
/Mikael
"Mikael Good ser en utveckling där bilderna blir allt skarpare, men påminner om att det inte är bra med lite oskärpa ibland."

Jag tror nog snarare att du påminner om att det är bra med lite oskärpa i bland.
Svar från Chasid 2019-10-26 16:04
Tack för din kommentar Thomas! Det lät ganska så motsägelsefullt, men det är inte jag som har skrivit pufftexten! :) Precis som du skriver påminner jag med att det kan vara bra med lite oskärpa ibland.
/Mikael
Fredsson 2019-10-26 19:49
Nej jag inser att det inte är du som skrivit den texten. Korrekturläsningen både på fotosidan.se och i tidningen kan nog behöva lite uppskärpning.
Svar från Chasid 2019-10-27 09:30
På tidningen där jag jobbar har vi "korr" Karin, inga stavfel kommer förbi hennes ögon. Fotosidan skulle kanske investera i en korrläsare som går igenom texterna innan publicering.
/Mikael
Vart inne på det lite sista tiden. Tog en bild bl a för någon vecka sen med oskärpa medvetet då jag tyckte det tillförde något i bilden.

Trots att jag beskrev min tanke om oskärpan så var det första någon kommentera. Bilden är oskarp ungefär...

Suck
Svar från Chasid 2019-10-27 09:35
Tack för din kommentar Mikel! En av mina mest berömda bilder är tagen med 400 ASA film och är inte riktigt skarp, men en och annan fotoklubbist har påpekat att bilden inte höjer sig över mängden på grund av den inte är riktigt skarp. Men samtidigt har några av mina fotografiska förebilder berömt bilden och sagt att den lätta oskärpan lyfter bilden!
/Mikael
Bra tänkt och bra skrivet tycker jag!

Men i och med att det skarpa blivit norm så har de suddigare bilderna fått allt färre som tittar ordentligt.

Det som i mitt fall funkat är bildsviter där flertalet är skarpa och någon enstaka suddig.
Svar från Chasid 2019-10-27 09:38
Tack för din kommentar Måns! Rörelse ger liv åt bilder, det kanske är dags för en rörelse- och oskärpe renässans inom gatu-, reportage och dokumentärfoto,
/Mikael
Mycket välbekanta tankar för mig. Jobbar mer i bildform än i teknikform. Rörelseoskärpa är också ett kärt bildmoment jag arbetat aktivt med under hela min karriär. Håller helt med dig!
Svar från Chasid 2019-10-27 09:28
Tack för din kommentar Terje! Ditt utnyttjande av kreativ rörelseoskärpa och målande med ljus har nog de flesta fotograferna i det här landet tagit del av.
/Mikael
Om tekniken begränsar hur skarpt det kan bli, så är nog viss oskärpa mer allmänt accepterad än om tekniken inte utgör en begränsning. Jag tvivlar lite på att de gamla mästarna avsiktligt gjorde en del av sina bilder oskarpa, utan att det helt enkelt inte gick att få bättre skärpa med den tidens teknik. Ett exempel är Capas berömda bild av en soldat i vattnet i Normandie sjätte juni 1944. Vi idag tycker att bilden är ett mästerverk, men om den hade tagits idag hade den kanske inte varit lika uppskattad.

Så det är en fråga om tekniknivå, om tycke och smak, och om tidsanda, tror jag.
Erik Madsen 2019-10-27 00:52
Jeg er helt enig Per.
Mvh. Erik/DK
Svar från Chasid 2019-10-27 09:58
Tack för din kommentar Per! Jag tror att en bild liknande Capas bild på soldaten från Normandie mycket väl skulle kunna få stor spridning idag. Det är mycket möjligt att bilden som Capa tog är oskarp för att han ville ha lite extra dramatik i den. Det som talar för det är att solen hade gått upp och filmen som han använde gick att pressa ett par steg. Att ta en hyffsat skarp bild under de omständigheterna hade inte varit ett problem med tanke på den kamera och det objektiv som han hade.
/Mikael
PMD 2019-10-27 13:50
Det största problemet för Capa att få till en skarpare bild tror jag var alla artillerigranater och gevärskulor som slog ner runt omkring honom.
Arne Bivrin 2019-10-27 20:55
Om jag förstått rätt är Capas berömda bilder från Normandie resultatet av att en assistent torkade filmremsorna i för hög värme och för länge, vilket nära nog förstörde dem alla.
Tänker ofta på det när jag läser om skarpa objektiv eller högupplösta sensorer. Många av de bästa bilderna jag vet är inte skarpa. Tror att många går på autopilot och tar skarpa bilder, på samma sätt som att de flesta bilder (gissar jag) är tagna i ögonhöjd av en stående fotograf, trots att en lägre eller högre vinkel ofta är intressantare.
Svar från Chasid 2019-10-27 10:02
Tack för din kommentar Oscar! Trots att jag är lång tar jag de flesta bilderna ur en lägre vinkel, jag fotograferar ofta människor och på så sätt lyfter jag upp dem som jag porträtterar och sätter dem i centrum.
/Mikael
Bilden ser mera ut som ett fiskstim än en kajflock, men det gör den inte sämre. Mera fantasi och dröm åt folket! Själv använder jag mest äldre optik även digitalt, vilka har speciella egenskaper som jag tycker ger lite liv i bilderna. Mina moderna superobjektiv ligger alltmer oanvända (används mest till att dokumentera glas) och jag tycker den kliniskt rena och strukturlösa digitalbilden blir allt tråkigare och tråkigare för varje ny teknisk superkonstruktion man presenterar. Kamera/fotoindustrin gör allt för att upprätthålla denna föreställning om skärpans och upplösningens revolutionerande inverkan på en bild. Som någon också var inne på i en kommentar tidigare, är väl dessa fanatiskt överperfekta konstruktioner mest användbara i faktaorienterade bilder och vetenskapliga sammanhang. Precis om när man började använda den superupplösande tekniska filmen, Kodak Technical Pan, till vanlig fotografering i småbild och mellanformat på 1980-talet. Det blev mest tråkiga bilder där folk stod med lupp och studerade skärpan, istället för att ta sig an det bilder verkligen har att ge.
Svar från Chasid 2019-10-27 10:14
Tack för din kommentar Nils! Gammal optik är kul att laborera med. Men det finns även ny optik som är byggda enligt gamla recept och som därigenom inte är allt för perfekta. Jag har fallit pladask för 7Artisans objektiv som är helt i mitt tycke och smak. De flesta kamerorna idag är snarlika varandra och bildresultatet blir ungefär detsamma. Men det finns två kameror som står ut från de andra och det är Leica M9 och Leica M Monochrome, som har CCD-sensorer. Bildfilerna från M9 påminner en hel del om Kodachrome och det går att få snudd på magiska svartvita bilder från M Monochrome. Jag har en M9:a och jag är glad att jag hann köpa en innan fler upptäckte den förträffliga sensorn och begagnatpriserna gick i höjden.
/Mikael
Nils Bergqvist 2019-10-27 11:00
Jo det finns ju nya också, men tyvärr är priserna ganska saftiga. och när fler börjar upptäcka att de gamla kan köras på digitalkameror, så börjar priserna även på dom stiga. En ny LOmo Petzval Art 85mm kostar kring 7-8000 SEK, mina gamla projektorobjektiv med Petzvalformula har jag hittat för under 500 kr st. Fast adaptern kostar kring 800 dock.