B. LOGGBOKEN
Så var det över för denna gång
Midsommarafton och vädret var helt perfekt. Precis lagom för att sitta ute och äta den obligatoriska sillen till lunch, givetvis med färskpotatis, ägghalvor med rom och matjes med gräddfil. En liten nubbe blev det också, ibland smakar det verkligen gott.
Vid tretiden var det dags att resa midsommarstången och hela området verkade ha gått man ur huse för att klä den stora skapelsen.
Hoppas den här mannen har tagit alla sina TBE sprutor...
När stången kläddes var det underhållning med sommarvisor till dragspel och gitarr, kan det bli mer svenskt!
Det krävdes tre ringar för att alla som ville dansa skulle få plats. Samma sånger som vid julgransplundringen, det får inte bli för komplicerat. Vi äter ju samma mat dessutom, fast det serveras jordgubbar istället för ris ala malta.
Senare på kvällen anslöt fler familjemedlemmar och då är det grillat som gäller på midsommarafton, även om det regnar brukar det ju gå att få till på något sätt.
Nu var kvällen lika fin som tidigare på dagen. Vi kunde sitta ute och njuta i det där speciella sommarljuset då solen aldrig tycks vilja gå ner.
Grillade marshmallow är visserligen en amerikansk grej, men det kom till Sverige i mitten av 1900-talet och hör ju till när man grillar för alla som gillar riktigt söta saker.
Det behövs inte mycket glöd för att smälta några fluffiga bollar som består av majsstärkelse, socker och gelatin.
Goda enligt fyra generationer denna kväll, då kan det ju inte vara fel.
Vi avrundade givetvis med jordgubbar, vaniljglass och hembakad kaka. Myggen var knappt märkbara fast det var nästan helt vindstilla. En midsommarafton kan knappast bli bättre. Nu blir dagarna kortare igen...
Hälsningar Lena
Vår i kubik (eller snarare kvadrat)
Nu är det onekligen vår även om aprilvädret bjuder på överraskningar i form av tillfälliga korta snöfall och isande vindar, kombinerat med strålande sol. Nyanser av grönt har nämnts av både Inger och Stefan. När jag idag såg mej omkring i våra odlingar var det onekligen den gröna färgen som dominerade. Kollaget visar pac choi (snart ätklar), rädisgroddar (äts dagligen), blommande tomater av sorten Vilma som också har gröna tomater (mittenbilden), chili och paprika med gröna frukter, gurkan i vardagsrummet kommer vi att kunna skörda till första maj och ramslöken under häcken har knoppar. Den kommer vi att äta av nästa helg.
Jag tog också en promenad i mitt närområde idag och ångrade ganska snart att jag inte hade satt på mej vantar. Vinden var obarmhärtig även om skogen gav något mer skydd än att promenera i kvarteret. De "vilda" vårmotiven bjöd på betydligt mer färg även om de var inlindade i gröna nyanser. Gullvivorna var en överraskning bland de givna sipporna. Violerna visste jag att de skulle blomma på ett visst ställe och det fanns mängder. Humlorna trivdes i maskrosorna men hade även hittat till de enstaka slånbärsblommor som slagit ut. De små tusenskönorna växte i en gräsmatta och är nog förvildade trädgårdsexemplar, men de var så fina att de får vara mer ändå. Vårlöken hade nästan blommat ut men dessa stod på en skuggig plats.
Nu börjar en ny arbetsvecka.
Hälsningar Lena
Våruppdatering i odlingarna
Vi har ju fått möjlighet att se hur Peters odlingar artar sej i Skåne och här kommer en glimt från hur det går för våra plantor en bit längre norrut. I vardagsrumsfönstret frodas två mindre tomatplantor. De blommar för fullt...
...och de första tomaterna är faktiskt på gång. Förra året hade vi en frodig gurkplanta i de stora fönstren och skördade rikligt med gurka inomhus innan plantorna i växthuset hade börjat ge något ätbart. Om man kan ha gurka kan man kanske också ha tomater och en kollega tipsade om sorten Vilma, som ger små stadiga plantor tänkta att ha på balkong eller inomhus. Därför har vi nu två Vilmaplantor och jag ser med spänning fram emot vad dessa kan ge.
Gurkplantan ser också lovande ut och den har fullt med små gurkämnen. Det är en F1 hybrid som är självpollinerande så det är bara att invänta gurkornas tillväxt. När de väl börjar växa går det fort och jag ser fram emot de första små slanggurkorna, som givetvis smakar mycket mer än gurkorna man köper i affären. Att man har skördat dem i det egna vardagsrummet bidrar nog till den fina smaken :-)
Jag har mängder med övervintrade pelargoner och Astrid vill verkligen komma ut. Knopparna vill bara sprängas ut i prunkande blommor. Visst skulle jag kunna ställa ut en del i växthuset, men det blir fortfarande väldigt kallt på nätterna och då blir det en massa bärande in och ut som jag inte riktigt känner för på vardagar. Astrid och hennes vänner blir kvar inne tills vidare.
Vi har dock flyttat ut ett gäng tomatplantor. De får stå i "kuvösen" med värmefläkten som i alla fall ska se till att de inte fryser på nätterna. Tre krukor med pac choi fick också följa med ut. De brukar bli "ätstora" ungefär kring midsommar. Det gäller att ta tillvara ljuset den här tiden på året och den längre temperaturen ute ger stadigare plantor.
Dessutom behövde vi skapa mer plats i "barnkammaren" inomhus, för vi har sått gurka (ämnade till växthuset) och squash. Snart ska även ärtor och bönor få en tidig start här. Ett stort problem för många hobbyodlare är att ha tillräckligt med plats att driva upp plantor under våren. Vårt sovrum är stort, men har snedtak som gör det omöjligt att använda utrymmet till något vettigt som kräver ståhöjd. Med extra belysning och ljusramper av spillvirke och gamla bokhyllor blev det en perfekt plats att starta sommarens odlingar på.
Hälsningar Lena
Några glimtar från Gävle
Jag var på en återträff med gamla klasskompisar (från grundskolan!) i Gävle i helgen och på söndagen passade jag på att träffa även en god vän från gymnasietiden. Efter lunch promenerade vi längs några av de fina gatorna i gamla stan. Om ni känner igen något av detta så har Torbjörn visat bilder härifrån flera gånger.
Den här innegården var speciell för mej i tonåren. Här hängde vi mycket, samt i det gröna huset och pysslade med teater och musikaktiviteter mm. Nu är det en privat bostad och jag tog snabb ett par bilder innan vi gick vidare.
Det finns några pittoreska gränder här och vädret var fortfarande fint, men regnmolnen hade börjat hopa sej.
Ett elskåp dekorerat med pärlplattor. När det började duggregna tog vi bilen och åkte vidare.
Om man kör från Alderholmen i Gävle mot Brynäs passerar med det gamla gasverket och gasklockorna. De byggdes 1893 efter ritningar av Ferdinand Boberg. Den sista gasen levererades 1966 och området blev en plats för skrothantering fram till mitten av 1980 talet, då man började sanera och restaurera. När jag växte upp var gasklockorna ett spännande, lite farligt och ack så förbjudet område att utforska. Men man var ju där och snokade runt ibland...
Här är lilla och stora gasklockan 1:a september 2024. Nu är det en plats för kulturmöten, upplevelser och evenemang. Hela industri- och varvsområdet intill havet har utvecklats till en arena för stora upplevelser, och ett nytt bostadsområde har växt upp på Alderholmen. Det regnade tyvärr när jag kom hit så besöket blev kort. Nästa gång jag är i Gävle ska jag se mej om mer noga i denna del av staden. Det vore också väldigt kul att se hur dessa hus ser ut invändigt numera.
Hälsningar Lena
Kantareller, eller...
Lördag och strålande väder. Vi åkte till ett "nytt" kantarellställe som vi kollat in ett par gånger på sensommaren. Ett par goda vänner följde med och vi fick en mysig dag i skogen. Vinden höll myggen i schack och det var lagom varmt.
Det är viktigt att ha med sej ordentligt med matsäck och fika om man ska vara ute en hel dag. Dessutom hade vi med oss ett släp för vid tidigare besök hade det sett väldigt lovande ut på svampfronten. Nu hade det gått två veckor sedan vårt senaste besök och det hade regnat mer här än hemma (där det är snustorrt i skogen och kantarellerna inte orkar upp). Vi hade stora förväntningar.
Första vändan i skogen gav en hyfsad utdelning. Efter äggmackor, kaffe och smaskig kaka gav vi oss ut igen. Här skulle plockas kantareller!
Vilken tur att vi hade släpet med oss :-) Den här bilden ska ni nog helst inte förstora...
Hälsningar Lena
PS. Det var förstås en helt annan anledning till att vi drog en släpvagn med oss ut på skogsvägarna, men den kom ju till användning...






























