B. LOGGBOKEN

En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

DB 97 - Jag bytte....

...25 grader och strålande sol mot det här... Jetlag gör det inte ett dugg lättare....

...jag funderar på att gå och lägga mej....

Postat 2014-04-07 19:13 | Läst 1897 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

DB 95 och 96 - Hemma igen

DB 95 - Lämnade Cabo san Lucas och började hemresan på morgonen den 5 april. Taxi och sedan flyg via Mexico City, Amsterdam och Arlanda + taxi sista biten.

DB 96 - Allt gick hyfsat enligt tidtabellen och under stoppet i Amsterdam hittade vi den här roliga laddningsstationen för mobiltelefoner. En av våra medresenärer hoppade bums upp för att testa.

Nu är det bara att börja sortera bilder...

Postat 2014-04-06 22:18 | Läst 821 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Dagens bild 81- 94, en reseberättelse i kortformat

DB 81 - Resan började på Arlanda och gick via Amsterdam till Mexico City.

DB 82 - Efter en natt i Mexicos metropol flög vi vidare mot Los Cabos. Färgen på vattnet började se lovande ut. Med bil från Los Cabos flygplats kom vi slutligen fram till Cabo san Lucas, det gjorde också ett stort antal amerikanska collegeungdomar som hade "spring brake" som går ut på att man ska festa så mycket det bara går....

DB 83 - Om man inte festade på stranden kunde man spana i pelikanerna i Cabo san Lucas hamn. De satt gärna på de stora lyxiga båtarna. Det blev flera stunder med pelikanerna.

DB 84 - Det är mycket turister i Cabo san Lucas och det är många djurslag som lärt sej hur man ska få ut så mycket som möjligt av de olika aktiviteter som erbjuds. Sjölejonen hade verkligen förfinat den här tekniken.

DB - 85. Efter två dagars väntan bland turisterna fick vi äntligen komma ombord på Solmar V och ut på havet. Nu stundade en 22 timmars båtresa på Stilla Havet (som inte alls levde upp till sitt namn).

DB 86 - Men sedan väntade mantorna på oss när vi kom ut till den lilla vulkanön San Benedicto. Dessa djur kan dansa i vattnet och de tycktes älska bubblor.

DB 87 - Fisk i stora stim och haj, mycket haj. Den vitfeniga revhajen till vänster har dock inte ätit för mycket utan ska snart ha småhajar.

DB 88 - Den pyttelilla ön Roca Partida bjöd på revhajar som låg och vilade på klipphyllor. Vila på dagen och jaga på natten. Vi gjorde inga nattdyk.

DB 89 - Vi låg två dagar vid Roca Partida och även om vädret var bra så gungade det en del här ute. Strömmade lite oberäkneligt gjorde det också.

DB 90 - Det fanns ju en del andra mindre djur att titta på också.

DB 91 - Men det är svårt att ägna sej åt bläckfiskar när man blir förföljd av mantor som vill stå i händelsernas centrum.

DB 92 - Dessa hade vi gärna mött på lite närmare håll men vi fick i alla fall se dem vid några tillfällen. Så många som ett 30-tal simmade förbi en gång.

DB 93 - Bland hajarna var det nog dessa silkeshajar som var det allra mest nyfikna. De kom riktigt nära och det kommer fler bilder på dessa fina djur snart. Den här bilden tog jag på vårt sista dyk, sedan följde en gungig återresa till Cabo san Lucas.

DB 94 - Vid ankomst väntade förstås pelikanerna i hamnen. En natt på hotell och sedan bär det av hemåt igen. Det finns underlag för några inlägg till så vi får se när vi landat hemma igen.

(i Cabo san Lucas, Mexico)

Postat 2014-04-05 02:03 | Läst 3135 ggr. | Permalink | Kommentarer (14) | Kommentera