B. LOGGBOKEN

En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Resan till Strömsholmen

Startade vår resa strax efter sju på morgonen med att det spöregnade och åskade när vi lämnade Knivsta. Vi blev en kvart sena pga att det inte gick att packa i regnet. Vi körde sedan via Gävle, Falun, Rättvik, Särna, Idre....och det här är andra lunchstoppet någonstans mellan Särna och Idre.

En kort stund färdades vi i samma fil och i samma riktning som den här...

Mil efter mil och väl inne i Norge blir landskapet lite mer varierat. Fjäll, myr, branta stup, höga berg, vattenfall etc. Vi körde mot Röros men valde att inte fortsätta ända fram för vi villle komma till vår slutdestination innan det blev alltför sent.

Vädret växlade lite och gav upphov till en del vackra väderfenomen.

Även om vägnätet kanske inte är det bästa så är de riktigt bra på att bygga rastplatser i Norge.

När vi närmar oss vår slutdestination ser det ut så här. Men det är en hastig skur och det hinner gå över innan vi är framme.

Vid åttatiden rullar vi in framför Strömsholmen seasport center och strax utanför vår stuga har vi den här vyn. Den får bli dagens bild 219. Det här inlägget tog en evig tid att ladda ner så vi får väl se hur flitig jag blir i veckan. I morgon blir det dykning.

Postat 2014-08-07 21:52 | Läst 3444 ggr. | Permalink | Kommentarer (19) | Kommentera

Svalkande droppar

Svaga men trots allt lite svalkande vindar kan man få om man går ut och lägger sej på solsängen vid halv elva tiden på kvällen. Så här såg det ut när jag låg där igår. Molnen var så häftiga att jag måste gå in och hämta kameran. Det kom några droppar regn, ca 10....

Annars har dagen mest ägnats åt att packa. Mycket prylar blir det med när två dykare ska ge sej ut på resa. Eftersom vi åker till Norge har vi dessutom med oss det mesta av maten vi kan tänkas behöva för sju dagar.

Vilka objektiv ska med ??? Kamera för både land och vattenbruk. Det kommer att finnas fåglar....Jag kollar på högen av bagage som växer i hallen. Regnkläder, ja antagligen, även om det känns avlägset. Jag plockade alla röda tomaterna i växthuset och då kände jag mej som dillkronan på bilden.

Det blir ingen lång tur för dagens bild 218. Bara ut på altanen och den nyvattnade dillen, som jag inte hunnit skörda ännu. Det som speglar sej i dropparna är gaveln på vårt hus. Inte den minsta vindpust som stör....

Postat 2014-08-06 16:15 | Läst 2200 ggr. | Permalink | Kommentarer (13) | Kommentera

Konferens

Naturligtvis dök det upp ett antal jobb-mail som måste åtgärdas omgående, så i morse var jag uppe med tuppen och åkte in till Ultuna. Det pågick fågelkonferens längs vägen. Först var det kråkorna som hade samling på trådarna. Dagens bild 217.

Kort därefter fick jag syn på dessa gäss som hade stormöte (frukost ingick). Kanadagäss och grågäss, det börjar hända saker. Antar att deras möte handlade mest om förestående resvägar...

Stannade till nere vid ån innan jag åkte till kontoret. Ormvråken kom men överraskade mej totalt, så det blev inga bilder. Spanade ut över vattnet och hittade en ensam hackspett. Den har inga att konferera med just nu, men den har funderat på det där med Skype...

Hälsningar Lena, som ska vara helt ledig i morgon

Postat 2014-08-05 17:19 | Läst 1681 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Stockholm i sommarvärmen

Första dagen på semestern gjorde vi ett besök i Stockholm för att se Salgado på Fotografiska. Det var överväldigande och mycket. Det kändes som att fyra-fem olika utställningar slagits ihop till en jätteutställning. Men det fanns många bilder att förundras över, i synnerhet de olika folkslag han besökt på sina resor.

Efter en smarrig räksallad på Fotografiska promenerade vi iväg längs Stockholms heta gator, som andra turister också gjorde.

Det var lite för varmt för det här...

Dom här killarna hade ju roliga små fordon, elektriska tror jag, för de var helt tysta.

Jag fotograferade några vilt främmande människor i Kungsträdgården.

Blev fascinerad av mönstret som skuggorna från träden gav, och ett par till främmande personer hamnade på bild. Den här får bli dagens 216. Vi hamnade till slut vid konserthuset och såg Mattias Klums utställning där. Konserthuset var luftkonditionerat och vi blev behagligt avkylda innan det var dags att gå vidare till tåget (som var som en bakugn).

Postat 2014-08-04 19:55 | Läst 2079 ggr. | Permalink | Kommentarer (13) | Kommentera

Man kan nästan höra dem sörpla....

....lite tyst i alla fall...dagens bild 215.

Postat 2014-08-03 20:44 | Läst 1194 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera