B. LOGGBOKEN
Glimtar från Island: Blommor
Strax efter midsommar kan det väl vara på sin plats att titta lite närmare på blommor även från Island. Det var ju fortfarande tidigt på säsongen för blomster när vi var där, men det hade börjat komma små försynta sorter t ex denna purpurbräcka. Den hittade jag när vi klättrade upp från dalen i Gjain och behövde hämta andan.
Små tuvor av arktisk timjan hade börjat blomma här och där i lavalandskapet. Jag kan tänka mej att det är betydligt mer av detta nu. En blygsam och lågväxande liten art som kändes mycket passande i miljön.
De små vita fjällsipporna lyste i det mörka gruset när vi promenerade mot vår första glaciär. Det duggregnade och luften var i stort sett mättad med vatten. Fjällsippan heter "holtasoley" på isländska och blev framröstad till nationalblomma 2004.
Det här är en annan liten lågmäld planta som jag inte vet vad det är. Den spirade mellan de mörka stenarna och jag kunde inte motstå de luddiga bladen som kunde hålla sådana mängder med vattendroppar. Den kanske bli större och frodigare under sommaren, det har jag inte någon koll på.
De blommor jag hittills visat är ganska små och lågmälda, vilket passar bra in i den karga naturen som också har en enorm massa arter av lavar och mossor. Det finns dock andra arter av blommor som vi är väl bekanta med. Maskrosorna såg ut att stortrivas och vi såg stora bestånd, även smörblommor och förgätmigej finns på ön.
Sedan 1945 har de också den här växten, ni känner kanske igen den fast dessa inte börjat blomma ännu.
Här har vi ett exemplar som precis börjat uppvisa sin praktfulla blomställning.
För att motverka jorderosion och förbättra den lilla jord som fanns, eftersom lupiner binder kväve, beslutade man att ta in dem från Alaska (eller Kanada) 1945. Lupinerna växer i vilken jordmån som helst och sprider sej mycket effektivt, 2018 täckte de 0,4% av Islands yta.
Alla gröna tuvor ni ser på denna bild är lupiner. Föreställ er hur det här ser ut tre veckor senare när alla blommar. Turistnäringen frossar förstås i de magiska vyer som blommande lupiner ger, med berg och glaciäris i bakgrunden. Här är det dock mer uppenbart (än vi kanske tycker i Sverige) att lupinen är en art som börjar ställa till problem, då den tar över och konkurrerar ut annan växtlighet. Lupinerna är dessutom giftiga och inte något som får eller hästar kan äta, de djur som betar överallt på Island och ingår i det naturliga landskapet.
Mossa som täcker lavasten och skapar ett landskap som inte finns någon annan stans. Här blir det mer och mer lupiner för varje år. Det ser lite blygsamt ut på denna bild men hur tror ni det ser ut om 10 år?
Hej så länge,
Lena
Vår i kubik (eller snarare kvadrat)
Nu är det onekligen vår även om aprilvädret bjuder på överraskningar i form av tillfälliga korta snöfall och isande vindar, kombinerat med strålande sol. Nyanser av grönt har nämnts av både Inger och Stefan. När jag idag såg mej omkring i våra odlingar var det onekligen den gröna färgen som dominerade. Kollaget visar pac choi (snart ätklar), rädisgroddar (äts dagligen), blommande tomater av sorten Vilma som också har gröna tomater (mittenbilden), chili och paprika med gröna frukter, gurkan i vardagsrummet kommer vi att kunna skörda till första maj och ramslöken under häcken har knoppar. Den kommer vi att äta av nästa helg.
Jag tog också en promenad i mitt närområde idag och ångrade ganska snart att jag inte hade satt på mej vantar. Vinden var obarmhärtig även om skogen gav något mer skydd än att promenera i kvarteret. De "vilda" vårmotiven bjöd på betydligt mer färg även om de var inlindade i gröna nyanser. Gullvivorna var en överraskning bland de givna sipporna. Violerna visste jag att de skulle blomma på ett visst ställe och det fanns mängder. Humlorna trivdes i maskrosorna men hade även hittat till de enstaka slånbärsblommor som slagit ut. De små tusenskönorna växte i en gräsmatta och är nog förvildade trädgårdsexemplar, men de var så fina att de får vara mer ändå. Vårlöken hade nästan blommat ut men dessa stod på en skuggig plats.
Nu börjar en ny arbetsvecka.
Hälsningar Lena
Försommar och små droppar
Om man stiger upp riktigt tidigt och tar sej till en plats där det finns vatten kan det finnas en gnutta dagg.
Men det är torrt och varmt, dropparna är små. De kan ändå hålla ett litet motiv som t ex en kabbleka. Tyvärr kunde jag inte gå närmare här för det var vatten och jag stod på en spång.
Jag spanade på maskrosbollarna och de flesta hade inte tillstymmelse till dagg, men denna hade mycket små droppar. Förstora om ni inte ser dropparna.
Här kunde jag dessutom gå närmare och jag testade även att ta bildserier för att stacka. Det här är en stack av fem bilder.
Det här är också en stackad bild (5). Jag hade inte något stativ med mej men det gick att handhålla och det var vindstilla.
Små men perfekt runda daggdroppar.
Det varma, soliga vädret gjorde också att vi slog på bevattning på ett par ställen i trädgården tidigt en morgon. Slangen har ett pyttelitet hål och där hade en mycket tunn stråle skapat vackra droppar. En liten hoppspindel har hittat dropparna på ett strå av kvickrot. Stack av fem bilder. Det var svårare med djur, men den satt stilla vid några tillfällen innan den plötsligt bara var borta. När jag studerade spindeln genom kameran såg den ut att gilla dropparna.
Jag hittade en till hoppis och den här har lite uppförsbacke. Den sitter på ett blad av daggkåpa som också hade fått ta del av strålen från slangen.
Den tog tag i en av de större dropparna och manipulerade den med benen. Den körde även ner huvudet och då blev den av med en del pollen. Det behövs inte så mycket vatten när man är en så liten spindel. Det här är också en stack av fem bilder.
Hälsningar Lena






















