En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Renar på strandpromenad och resan till Tromsö

På vägen mellan Nordkap och Tromsö passerade vi ett gäng renar på strandpromenad. Lite udda miljö för renar kändes det som.

" - Menar du att det skulle vara något konstigt? Vi går här varje dag."

Från stranden vek de av och kom plötsligt upp på vägen.

Ni som mött renar på vägen vet att de ibland inte verkar helt överens om vart de är på väg.

" - Okej gänget, vänta lite! Damen vill ju fota Mej. Jag måste posera lite, det går på ett kick." Dagens ren var ju given.

Det är bara att vänta tills de passerat och inte längre ändrar sej och kommer tillbaka ut på vägen igen.

Vägen mellan Alta och Tromsö går till stor del längs vatten och kantas ett fantastiskt landskap med snöklädda höga toppar. Men vad spelar det för roll när molnen täcker hälften av bergen och ljuset bara är mjukt ludd.

Vi stannade vid några enstaka tillfällen men vädret inbjöd inte till fotografering eller någon annan aktivitet.

Från Nordkap till Tromsö är det drygt 50 mil och det tar 9 timmar att köra. Men det skulle ju vara en "scenic drive" så det gjorde väl inte så mycket, om vi bara haft lite bättre väder. När vi hade 10 mil kvar till Tromsö var det inte längre renar längs vägen utan det djur som man så ofta ser i resten av Norge, får.

När vi kom till Tromsö var det en antydan till sol och vi gick därför direkt mot utkikspunkten Storsteinen, 421 m. Vi borde väl ha gått upp eftersom vi suttit 9 timmar i bilen, men promenaden från hotellet fick räcka. Man kan gå på stigen som syns under linbanan eller ta "Sherpatrappan" med 1000 steg som nepalesiska sherpas har byggt. Vi tog linbanan.

Utsikten var det inget fel på och hamburgaren som vi åt till middag på topprestaurangen smakade OK, men inte särskilt märkvärdigt.

Vi fick lite sol över Tromsö innan vi åkte ner och promenerade tillbaka över bron till vårt hotell. Dagen efter skulle vi vara vanliga turister i Tromsö. Det finns bra dykning här för vi har varit här och kollat förut, men det är för knöligt när man bor på hotell och har bilen i ett extremt trångt parkeringsgarage.

Hej så länge,

Lena

Inlagt 2019-09-10 19:12 | Läst 5791 ggr. | Permalink

"Hej Lena. Återigen en fin serie med dina vanliga roliga texter - jag är ett fan. Nummer 2 är toppen. Men mitt tidigare mycket stora intresse för veteranbilar betyder att jag inte kan låta bli att lägge märka til den gröna Ford Taunus, som är på väg ut på bild nummer 7 ! Med många vänliga hälsningar från Erik."

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Hej Lena.
Återigen en fin serie med dina vanliga roliga texter - jag är ett fan.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Lena Holm 2019-09-11 21:03
Tack Erik,
tänk att jag som inte är det minsta kunnig om gamla bilar faktiskt känner igen Ford Taunus. Vi hade en när jag var liten, en vit som liknar den gröna på bilden. Jag tycker faktiskt att den gröna bilen gör sej rätt bra i den bilden.
Även renar kan tydligen uppskatta en strandpromenad, de kanske till och med tog sig ett bad.
Snäll ren som poserade där.
Även berg med moln är vackra och jag hade nog med all säkerhet valt linbanan också även om sherpatrappan lät lite lockande, men jag måste nog få tillbaka min forna kondition först.
Den försvinner fort men tar tid att få åter.
Svar från Lena Holm 2019-09-11 21:06
Tack Margareta,
vi kom fram lite väl sent för att gå upp och vi skulle även ha fått äta middag genomsvettiga. Vi såg folk som kom upp till fots och de såg ut att ha jobbat rätt bra. Ibland måste man få välja det lite lättare alternativet, i synnerhet på semestern.
Fint ändå, men det är klart att man helst vill ha bättre väder och framför allt inga moln som döljer de höga bergen.. Har upplevt samma just i Norge.. åkte hem tidigare en gång för att det blev tråkigt att inte se bergen i nästan en vecka + blött tält.. Tromsö känner jag igen från en 'webbkamera' som jag tittade på då och då för flera år sen.. det var trevligt att ibland se vad det var för väder där uppe i norr! Hittade en bra översiktskarta där det finns en massa webbkameror över hela Norge, bara att zooma in så dyker det upp massor av webbkameror, även långt upp i norr! Här är länken: http://www.webkameraerinorge.com/map/
Hälsn!
Svar från Lena Holm 2019-09-11 21:09
Tack Jan,
tack för tipset om webbkamerorna, ska kolla i helgen. Vi har varit i Tromsö en hel vecka för flera år sedan. Då regnade det hela tiden utom en kväll då vi kom upp efter ett dyk vid 23-tiden och solen strålade, men nästa morgon regnade det igen. VI var där för att dyka så det gjorde väl egentligen inte så mycket. Men vi såg ingenting av berget runt omkring och var inte ens upp på utsiktsberget.
Det blev många "Vägrenar" i det här bildreportaget, men även några fina landskapsbilder.
Ha det gott/Stig
Svar från Lena Holm 2019-09-11 21:11
Tack Stig,
just dessa renar kom som en överraskning när vi såg dem från bilen. Vi lyckades hitta en plats att stanna på men jag fick dem bara bakifrån när de var på stranden, utom den på bild 2.
Håller med, renar i ovanlig miljö , både havsstranden och stadsmiljön! Faller pladask för dom vackra utsikterna, vackert. Hälsningar/ Björn T
Svar från Lena Holm 2019-09-11 21:14
Tack Björn,
det är andra gången vi är i Tromsö och har otur med vädret. Denna gång fick vi i alla fall en kväll med lite sol. Renarna på stranden var en överraskning som jag fick syn på från bilen och vi lyckades stanna så jag precis hann få några bilder på dem innan de kom upp på vägen.
Det är något speciellt med renar tycker jag. Fina bilder och härliga vyer.
Spännande med linbanan.

MvH
Johnny
Härliga bilder från Tromsö, fantastiska landskap i Norge :)