En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Dagen efter och början på vår Skottlandresa

Dagen efter bröllopet träffades alla som ville för brunch på ett ställe som liknade en marknad, fast inomhus. Vi hade några bokade bord och de fylldes snabbt med hungriga gäster. Det var söndag och dagen efter en stor fest. Då passade engelsk frukost med "chips" bra och varför inte en bloody mary.

Pocherade ägg på avocado.

Kalla drycker från en välförsedd bar.

The och kaffe kan man också skåla i och vatten gick det åt en hel del.

Vi hade varit uppe ganska länge och hunnit äta en frukost redan. Men en pizza till lunch var inte helt fel, vi delade.

Det var trevligt att träffa kompisarna igen och få möjlighet att prata med dem utan dansmusik i bakgrunden.

Lite trötta kanske.

Nygifta och nöjda.

Vi tackade för oss och lämnade de nygifta med sina kompisar.

Vi promenerade längs en kanal och nu kom regnet, men ganska stilla.

Jag hittade några motiv bland båtarna t ex en sothöna som stretchade.

Den här rörhönan hade antingen ett bo i krukan eller så förberedde den sej för att "sandbada".

Vid åttatiden på kvällen hade vi hämtat vårt bagage och tagit oss till Londons centralstation och perrong 1. Det fanns t o m en lounge som man kunde sitta i om man skulle åka med detta tåg, men jag skippar det här.

Vi hade bokat (för över ett år sedan) nattåget från London till Inverness med avgångstid 21:00.

I den privata tvåmanskupén var det bäddat med mjuka "hotellakan", dunkuddar och fluffiga täcken. Det fanns t o m vissa kupéer med dubbelsäng, men det tyckte vi inte riktigt var värt priset. Här var det våningssängar samt att vi hade eget badrum med dusch (!). Men jag hade behövt en extrem vidvinkel för att kunna dokumentera det utrymmet.

Om man har egen kupé på Caledonian sleeper har man tillgång till en vagn med bar och restaurang. När tåget rullade ut från London avrundade vi dagen med en single malt och beställde frukost till klockan sju nästa morgon. Då skulle vi ha det Skotska landskapet utanför fönstret.

Inlagt 2023-07-03 21:36 | Läst 537 ggr. | Permalink

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Ser ut som en bra start på resan.
Mvh Bengt
Svar från Lena Holm 2023-07-04 18:58
Tack Bengt,
det startade bra även om man inte sover så jättebra på ett tåg som är i rörelse, inte jag i alla fall. Det berodde dock inte alls på komforten utan bara att det rörde sej och det var en del ljud också.
Härligt, blir spännande att följa. Skönt med en egen kuppe, som Martin Ljung hade sagt. Härligt att skämma bort sig, själv har man rest runt och tågluffat och sovit i säte i bästa fall eller på golvet i en korridor som sämst. När man senare fick råd så har man inte åkt tåg, typiskt. Det verkar vara ett utmärkt sätt att åka har sett bl.a Margaretas tågresor och det verkar idylliskt. Det var ju tur att regnet i London kom dagen efter, pizzan såg ju riktigt god ut, trevligt att träffas dagen efter och kunna prata på ett annat sätt när allt är över. Fint dokumenterat, ska bli spännande att följa. Skottland ska ju vara riktigt fint, har dock aldrig varit där. Är det inte där de har ett kungsfiskargömsle där man även kan fotografera under vattnet när de tar fisk?
Svar från Lena Holm 2023-07-04 19:46
Tack Peter,
vi hade nog inte åkt med det tåget om vi inte haft egen kuppe med bra sängar att krypa ner i. Jag vaknade ändå flera gånger av att tåget krängde, men jag är ovan att åka tåg. Jag skulle nog kunna tänka mej att åka tåg genom sevärda landskap. Nu fick vi bara ca två timmar då vi satt och tittade ut för vi kom fram till Inverness. Jag har varit en hel del i Skottland och kan intyga att det är mycket vackert. På den här resan var vi en del på västkusten och där hade jag inte varit tidigare. Jag minns inte var kungsfiskargömslet är, men jag har sett bilderna.
Hej,
Det kallar jag en resa i första klass.
Den sothönan har hittat det rätta redet. Nya vyer varje dag, precis som du.
Den malten somnade man nog fint med.
Ha det gott
Bob
Svar från Lena Holm 2023-07-04 19:00
Tack Bob,
jag somnade mycket fint men vaknade flera gånger av att tåget krängde eller att det lät ovanligt mycket. Det var inte brist på komfort utan snarare att jag inte är van att åka tåg.
Den frukosten gick inte av för hackor, riklig minst sagt. Jag hade nog valt pocherade ägg såg extra gott ut med avokado till.
Kanalbåt skulle vara kul att åka någon gång, har sett TV-serien med Tim och Pru, såg så mysigt ut.
Caledonian har vi pratat om att åka med, men har aldrig blivit av.
Hoppas du har många bilder från tåget att visa, då kanske vi blir så sugna att vi kommer oss för att boka. Vi gillar verkligen att åka tåg.
Svar från Lena Holm 2023-07-04 19:52
Tack Margaret,
äggen var helt perfekta enligt min syster och allt låg på surdegsbröd om jag inte minns fel. Jag hade kunnat tänka mej en sträcka till med Caledonian men det är mer effektivt att åka bil om man har begränsat med tid. Jag har tyvärr inte så många bilder från tåget, men ett par kommer det nog. Om man väljer den typ av kupé som vi hade måste en av er kunna klättra upp i överslafen och ner förstås. Annars finns ju varianten med dubbelsäng och det ser häftigt ut på bild, men jag lyckades aldrig passera när någon öppnade dörren.
Vilket trevligt sätt att resa till Skottland, jag gillar att tåg. Hälsningar Mari
Svar från Lena Holm 2023-07-05 22:11
Tack Mari,
ja det var ett mycket bra sätt att resa från London till Skottland. Dessutom startade vi vår rundtur från Inverness, som är betydligt mindre än Edinburgh och lättare att ta sej ut ur med hyrbil då man är ringrostig i att köra vänstertrafik.