En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Kolbullar och kanoter

Denna helg var det dags för vår årliga kanothelg på Österfärnebofjärden. Det har blivit lite av en tradition att paddla med en god vän en försommarhelg varje år och SMHI hade utlovat hyfsat bra väder, så i lördags gav vi oss av. Man kan väl säga att det var tur att vi hade vinden i ryggen...

Väl framme på vår favoritö brukar Stefan göra kolbullar till lunch. Det börjar med en rejäl smörklick i stekpannan .

Rimmat fläsk ska brynas i smöret till lagom knaprighet.

Sedan tillsätter han den "magiska smeten" ur en cola flaska. Vatten och mjöl är huvudingredienserna. Jag föreslog att han kanske kunde blanda i några ägg, men då blir det inte kolbullar....

Lägg märke till det extra handtaget till stekpannan. Det stod kvar vid samma träd som vi lämnade det vid när vi var vid denna plats hösten 2013.

Vänd kolbullen och stek tills den ser färdig ut. Värmen kan bli lite ojämn över öppen eld. Kolbullarna serverades med lingonsylt.

Det blåste fortfarande en del när klockan började närma sig sex på kvällen och två andra kanoter anlände. Solen strålade dock och det blev en riktigt fin kväll.

Vi skojade om hur det blir samma sorts bilder tagna vid varje utfärd. Den vackra kanoten i trä som Stefan gjort hamnar ofta på bild.

Solnedgången vid vår grill- och tältplats är också given.

Den här siluettbilden kändes dock som något lite nytänkande så den får bli gårdagens bild 136 (om jag nu grejat numreringen rätt).

Vi vaknade till en strålande morgon med helt blankt vatten. Efter en lång frukost paddlade vi iväg för att se om vi kunde syn på någon fiskgjuse. Förra året fick jag mina första bilder på denna fågel under vår paddeltur, men vi var betydligt senare då.

Det blev ingen fiskgjuse så jag fick hålla till godo med svalorna i gästhamnen.

Snabba som attan var de men att få några bilder då de satt stilla gick hyfsat bra.

De jobbade som bäst på att laga de bon som fanns under taket till sjöbodarna.

Jag höll på en lång stund med att försöka fånga en av dessa luftakrobater i flykten men det blev inte bättre än så här. Den får dock bli dagens bild 137 och kvarstå som en utmaning till nästa års kanothelg på Österfärnebofjärden.

Inlagt 2014-05-18 17:51 | Läst 3391 ggr. | Permalink

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Vilken härlig tur ni haft.
Bara njuta och sen njuta lite till.......
Marianne
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:06
TAck Marianne,
det blev mycket njuta när vi var på ön. Vi brukar inte göra så mycket, mest sitta vid lägerelden och titta ut över vattnet, småprata och bara njuta av lugnet.
Detta känns på samma sätt som när vi var i fjällen. Något som du längtat mycket efter att uppleva. En frihetskänsla måste det vara att paddla. Har aldrig gjort men skulle vilja göra det.
Detta med kolbullar har börjat finnas över hela landet men tidigare var det väl mest i Bergslagen. Är det rätt eller...
Sova i tält vad är härligare när det är fint väder.
Vi fick inte behålla solen tills i dag. Regnar massor.
Tackar för turen.
Ha bra måndag Gun-Inger
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:09
Tack Gun-Inger,
vi hade strålande väder hela helgen även om det blåste lite för mycket för kanoter på lördagen. Vi hade tur som hade vinden i ryggen för annars hade vi nog inte tagit oss till ön. Paddla går nog att jämföra med att vandra, fast du behöver inte bära någon packning. Det är fantastiskt att glida fram över spegelblankt vatten och det fick vi på söndagen. Jag vet inte var kolbullarna kommer ifrån men vår kompis började med det förra året.
Vilken härliga bilder på er tur jag gillar svalan snyggt Lena Vi har ett par dagar ledigt men vad det regnar Ha en skön måndag :))// Gert
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:10
Tack Gert,
vi hade strålande väder men jag har förstått att det regnade i södra Sverige. Det blir kanske bättre i veckan.
Ser härligt ut, att paddla o bo i tält är kanonmysigt - om man har tur med vädret. Den där kanadensaren i trä ser fantastiskt fin ut. Sköna bilder! LO
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:13
Tack LO,
tälta i bra väder är urmysigt och det blev mycket fint för paddling på söndagen. Kanadensaren är fantastiskt fin och väldigt lätt. Han har även byggt en kajak men eftersom vi var fyra personer denna gång så fick kajaken vara kvar hemma.
Såå sköna bilder från vad som verkligen ser ut som en härlig utflykt!
Ha det fint, Lena!
/Niklas
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:14
Tack Niklas,
dessa helger brukar vara kanonfina och inte en mygga hade vi heller. VI brukar se till att vädret är riktigt bra för annars är det inte samma njutning och för mycket vind är dessutom besvärligt.
Vilken härlig helg ni haft, livskvalitet med andra ord. Siluettbilden fastnar jag mest för, så mycket känsla i den.
//B-O
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:16
Tack Bert-Ola,
jag kan inte förstå varför jag inte tagit den typen av bilder förut när vi varit där. Nu kändes den helt given. Det finns inte så mycket att göra mer än att sitta vid elden och titta ut över vattnet (med eller utan kamera):
Vad härligt det ser ut. Kolbullar det har jag inte ätit sen jag var i tonåren.
Fint är det vid Färnebo.
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:18
Tack Christina,
det är väldigt fint vid denna fjärd och det ska vara Österfärnebo, jag slarvade lite. Tyvärr blir det väldigt mycket mygg i dessa områden under sommaren och det gör att man inte vill åka dit. Försommar och höst är bästa tiden.
Tack för att du tog oss med på turen, som du berättar fint med bilderna och texten.
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:19
Varsågod Stefan,
det här börjar bli en tradition nu (innan myggen kommer) och vi har gjort många fina turer.
Så mysigt, så fint, så vackert, så bra bilder.........
Men du Lena vart ligger Färnebofjärden?
Hälsningar Sören!
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:24
TAck, tack Sören,
måste erkänna att jag slarvade med platsen (har ändrat nu). Det är förstås Österfärnebofjärdens nationalpark (nära Tärnsjö). Där finns även Ingbokällorna som är en annan vacker plats. Jag var ofta i Österfärnebo när jag var barn och då slarvade vi alltid och kallade det bara för Färnebo. Det blir tyvärr väldigt mycket mygg där på sommaren så det gäller att vara tidig på säsongen eller sen, på hösten.
Vilka härliga bilder! Flera superfina... Du är såå duktig fotograf tycker jag!
Gissar att ni hade det mycket gott på utflykten. Och ni valde rätt helg med tanke på vädret...
/ Lena
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:26
Tack Lena,
väldigt snällt sagt, jag övar en hel del. Vi hade en superfin utflykt och det är vädret som får styra när vi gör dessa turer. Vi bestämmer oss inte definitivt förrän på torsdagen. Det blåste dock lite väl mycket på lördagen , men åt rätt håll.
Åh vad det där såg härligt ut! Och urfina bilder fick du dessutom på de svårfångade svalorna :-) Ha det gott/ Elisabeth
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:28
Tack Elisabeth,
det var en superfin tur och hade jag fåttt hålla på ett par timmar med svalorna hade jag nog fått dem på bild. Nu var vi ett sällskap och skulle vidare så att ägna flera timmar svalor ingick inte.
Snålvattnet rinner till. Första gången jag fick smaka kolbullar var vid en kolmila i Dan Anderssons trakter. Sååå gott. Andra gången det hände var jag på Jamtli i Östersund, undrar just när tredje kommer att inträffa. Lite glest mellan tillfällena. Färnebofjärden är inte så dum den heller. Ser hur mysigt ut som helst och att få ha kvar samma handtag år från år var väl klämmigt. En svala gör ingen sommar så det var fint att du fick med några stycken.
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:31
Tack Margareta,
kolbullar hade jag inte smakat förrän Stefan gjorde dem första gången, på kanotturen förra året. Jag skulle nog föredra ett recept med några ägg. Hela området, som egentligen heter Österfärnebofjärdens nationalpark, är riktigt vackert, bara man kommer innan myggen kläcks. Ingbokällorna är ett ställe man når med bil och en kort promenad. Kan rekommenderas för utflyktsmänniskor som er.
Ser jätteskönt ut! Och fina bilder!/ Björn T
Svar från Lena Holm 2014-05-19 08:32
Tack Björn,
det var en superfin helgtur med stor njutningsfaktor.
Oj så smaskigt det såg ut med kolbullar, mycket intressant vilket jag måste testa någång framöver! Härliga bilder Lena!/Perran