En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Orrspel, eller när Y-kromosomen får styra

Mina rapporter från Skåne får vänta ett tag för jag har varit på mitt livs första orrspel. Jag kom fram till det här fina gömslet vid sex-tiden och fick en grundlig genomgång av guiden Simon. Här skulle jag avnjuta min middag och sova några timmar innan föreställningen började. Det var helt vindstilla så jag valde att sitta ute och äta när Simon åkt. Corona gör att de inte kan boka flera gäster (om man inte är sambo eller umgås) så jag fick njuta helt själv.

Man sover gott i gömslet i medhavd sovsäck (corona-anpassning, annars finns sovsäck att låna). Vid tretiden klafsar man ut på myren och sätter sej i ett tältgömsle för att komma så nära spelet som möjligt. Det var väldigt blött på mossen och det låg brädor som man skulle gå på för att inte sjuka för djupt i mossgeggan. Det var lätt som en plätt att gå där i dagsljus...

Fiskgjusarna hade ett bo en bit från det stora gömslet och jag spanade på dem mellan tallarna. En gjuse låg på plats i boet vid halv nio på kvällen.

När jag spanade bort mot tältgömslena såg jag att orrarna var på plats och övade (?), eller vad de nu gjorde...De har ju hållit på i flera veckor och borde väl kunna reglerna vid det här laget. Det såg i alla fall lovande ut inför morgondagen.

Här sitter de och spanar ner på sin arena. Jag kan räkna till 21 tuppar på denna bild men när jag läser i gästboken har det varit minst 40 tuppar som spelade morgonen innan. Vädret verkar lovande, jag kryper ner i min sovsäck och ställer telefonens alarm på 03:00.

Det är krispigt men helt vindstilla när jag ger mej ut på mossen med matsäcksväska, kameraryggsäck, stativ och pannlampa. Första spången är lätt men sedan klafsar jag rakt ut i mörkret...jag går tillbaka och börjar om...brädorna som jag ska gå på till tältgömslet är omöjliga att se i pannlampans tama sken...Jag klafsar runt och hittar till slut en planka till, sedan ligger de så pass tätt att de är bara att följa....puh...jag är rejält varm när jag kommer fram till mitt lilla tält. Jag har precis satt mej i gömslet och dragit igen dragkedjan när de sätter igång. Spelet har börjat och klockan är 03:30.

Till en början är det för mörkt för att jag ens ska se dem, än mindre fotografera. Jag smusslar fram en kaffetermos och lyssnar till ljuden. När gryningen kryper närmare börjar jag kunna urskilja fåglar i kameran och jag leker lite med ISO 16 000 och långa slutartider. Det mesta blir ju kasst men jag väljer att visa ett par bilder. Det är en väldigt speciell känsla att sitta mitt i ett högljutt orrspel.

Fåglarna är väldigt aktiva i gryningen och jag tar en hel del bilder men det är egentligen fortfarande för mörkt. Showen är spektakulär.

Spelet böljar åt ena hållet...

...sedan åt andra hållet.

Ibland ser det nästan ut som att de bjuder upp till dans, men oftast avslutas det med stint stirrande mellan två stela fåglar.

Ibland flyger de rakt upp i luften och även om det händer många gånger var det helt omöjligt att avgöra när det skulle ske, alltså hopplöst att försöka fånga på bild.

Här är det en som bestämt satt ner foten i blötan...

...svaret på det blev förstås ett blött stampande från motståndaren.

Myrvattnet stänkte om fötterna och sammandrabbningarna fortsatte, ändlöst håller de på i flera timmar. Spelet mattas något vid sextiden, det blir färre utspel och mer bara vandra runt och visa upp sej.

Plötsligt händer det,... en höna spatserar in på arenan...

...och tupparna blir helt till sej.

Här gäller det att buga och krafsa, visa stjärtfjädrarna och buga igen. Hönan är måttligt intresserad...

Spelet tar fart igen och här är det en mindre stilig tupp som helt enkelt jagas bort från spelplanen.

Mer karatesparkar.

Det här verkar vara en viktig pose. Jag såg det många gånger och har det också på flera bilder. Tuppen till höger slänger sej ner på bröstet och upp med rumpan för att visa sina finaste stjärtfjädrar.

Så här stilig kan man vara om man är en orrtupp i sin krafts dagar.

Framåt sjutiden avslutades många möten så här, en "standoff" där de nästan ser ut som att de är beredda att dra ett skjutvapen och duellera. Jag tror att de börjar bli trötta. De har spelat i stort sett oavbrutet sedan 03:30 och lagt hur mycket energi som helst på att vara störst, bäst och vackrast.

" - Tänk, dom gör det för min skull..."

Inlagt 2021-05-02 19:55 | Läst 1215 ggr. | Permalink

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Du fick många fina bilder! Jag gillar verkligen dom med vattenstänk och dom med honor, för det är om dom som spelet är till för. Du fick gå upp tidigt, vi gick ut till gömslet 04:30, vad fort det blir ljusare,
Hälsningar! Mari
Svar från Lena Holm 2021-05-02 20:33
Tack Mari,
det blev en hel del bilder men miljön är inte så fin med vassen, även om jag gillar de brända stammarna som man får i bakgrunden ibland. Det var dock första gången för mej så jag är ändå nöjd. Visst blir vattenstänket extra effektfullt. Det kom flera honor under morgonen och jag såg i gästboken att man sett mellan tre och fem dagarna innan. Jag såg också flera tjäderhönor när jag åkte från gömslet. De gick på grusvägen eller i i skogsbrynet bredvid vägen.
Mari Lidström 2021-05-02 20:41
Jag tyckte också om dom brända trädstammarna. Vad spännande att du såg tjäderhonor, dom var nog på väg hem efter deras spel. Party på flera ställen:) //Mari
Intressant. Måste ha varit en fantastisk upplevelse, det blev ju också riktigt fina bilder, de ser bra ut även om ISOt blev högt. De är vackra hanarna. Så man sov i ett gömsle och fotade i ett annat, lite speciellt. Det var för kallt/obekvämt att sova i tälten? Tälten är kanske anpassade efter var orrarna håller till och flyttas regelbundet
Svar från Lena Holm 2021-05-02 20:49
Tack Peter,
du kunde se spelet från det stora bekväma gömslet med värme och toalettmöjligheter, men man kom betydligt närmare om man gick ut till ett av de små tälten. De var precis så stora att man kunde sitta på en stol, ha ett stativ med kameran och matsäcken vid stolen. Plattformen som tältet stod på var som en flotte på ett gungfly. Trots att jag stod på en planka hade jag vatten upp till anklarna när jag klev upp på plattformen och in i tältgömslet. Det kanske hade gått att ligga på diagonalen men tveksamt. I det stora gömslet sov man i en säng och det var betydligt bättre. Det var magiskt att sitta i tältet i mörkret och höra spelet utanför även om man inte kunde se något. Jag visste ju att de skulle vara kvar när det ljusnade.
Haha så rolig läsning och många fina bilder blev det. Fastnade för de bilder när honan står i mitten bland hanar.
Svar från Lena Holm 2021-05-02 20:57
Tack Nini,
bilderna när hönan kommer in är tagna i serie och tupparnas beteendeförändring var helt underbar. Från att bara ha fokus på sej själva blev det plötsligt helt ställda av den blygsamma hönan som lite lojt vandrade in på deras arena. Det blev för övrigt en helt annan fart på spelandet när hönan dök upp och ganska kaotiskt ett kort tag efteråt. Det skulle ha krävt många fler (för många) bilder för att visa.
När man öppnar B.Loggbooken är man/jag säker på att blir väl underhållen. Båda med utmärkta foton, men också med informativ, välskriven text. Gillade mycket.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Lena Holm 2021-05-02 21:03
Tack Erik,
dina kommentarer är alltid otroligt uppmuntrande och det gläder mej att du även gillar texten. Jag lägger ganska mycket tid på texten i vissa inlägg för det är viktigt för mej att det blir korrekt och att det ska vara underhållande att läsa. Jag korrekturläser och ändrar flera gånger innan jag publicerar. Jag vill helst förmedla både en känsla och en del fakta.
Erik Madsen 2021-05-02 21:43
Hej igen.
Då borde du bara veta hur länge jag är på att skriva t.ex. texten om mina problem med iPhones häromdagen - om och om och om igen. Och då är jag inte helt säker på om det kan förstås fullt ut. Därför blir mina texter sällan ganska långa.
Vänliga hälsningar. Erik.
Svar från Lena Holm 2021-05-02 21:58
Hej Erik,
du bloggar ju faktiskt på ett språk som inte är ditt modersmål och det är betydligt mer krävande. Jag skulle kunna skriva mina inlägg på engelska, men det skulle ta dubbelt så lång tid. Fast jag använder engelska dagligen när jag jobbar och undervisar.
Hej,
Ett fantastiskt skådespel du fångat i bild. Skönt med bilder som överraskar.
Tack.
Ha det väl
Bob
Svar från Lena Holm 2021-05-02 22:00
Tack Bob,
trevligt när man kan överraska med naturbilder. Det var ett spännande skådespel för en som upplever det för första gången.
Fantastiskt bra serie och jag håller med det Erik skrev också för den delen, man rycks in i bilderna, de blir mer levande med en bra text :)

Det verkar vara riktigt kul det där och som du nu skrev, magiskt. Får testa nån gång i framtiden.

Gillar verkligen "Standoff" bilden och porträttet på hanen där. Sen hopp och flygbilderna.

Härligt Lena, vilken bra bloggserie! :-)

Ps: tur att du hittade plankan ändå på morgonen och inte gick vilse ;)

Jag glömde fiskgjusen, bra bild på honan där som ruvar på sina ägg.
Svar från Lena Holm 2021-05-02 22:09
Tack Joakim,
texten har betydelse i ett blogginlägg och det gläder mej ett du skriver det. Du har också hittat rätt i textflödet i dina inlägg och det blir som en helhet, bilder och text. Det tar ett tag att hitta formen för hur man ska skriva.

Jag blev faktiskt lite svettig när jag vandrade ut på myren och inte kunde hitta nästa planka. Det var verkligen blött och mjukt. Jag hade Lundhagskängor med höga skaft men sjönk oroväckande djupt när jag klev ut där det borde vara spång. Jag bar dessutom lite för mycket packning för jag ville ta allt i en sväng, puh, jag blev glad när jag hittade rätt till nästa planka.

Intressant fotoupplevelse som gav många trevliga bilder..Har haft ett sådant gömsle en gång i tiden , bekvämt men lite för tungt och osmidigt att bära med sig.
HaD/Gunte..
Svar från Lena Holm 2021-05-04 18:50
Tack Gunte,
det var en häftig upplevelse att sitta i det lilla tältet som fyllde sin funktion väl. Men man kanske inte vill bära runt på det så mycket.
Det var tuppfäktning på riktigt många fina närbilder på kombattanterna och visst är han stilig tuppen på bild 3 från slutet men den oansenliga hönan har du också fångat fint.
Ha det gott/Stig
Svar från Lena Holm 2021-05-04 19:35
Tack Stig,
det var en hel del tuppfäktning även om det mesta var ett spel utan allvarligare incidenter. Jag såg att det rök ett par fjädrar vid ett tillfälle men mer än så var det inte. Hönan är diskret men absolut värdig i sin hållning.
Men vad kul och vilken lyckad sittning! Har själv ännu inte provat på detta. Toppen bilder och vilket stort antal det var. Honan som dök upp blev ju verkligen toppen! Mycket snyggt.

MvH
Johnny
Svar från Lena Holm 2021-05-04 19:37
Tack Johnny,
jag hade förstås svårt att välja vilka jag skulle visa. Jag hade ju spel i flera timmar och då blir det ju en hel del. Det blev extra fart när honan dök upp första gången. Du skulle gilla det här. Se upp med vädret bara för jag tror inte det var så mysigt när Mari Lidström satt där i storm och hårt regn.
Ett härligt skådespel, förevigat med många fina bilder. Mäktigt med så många fåglar.
/Ulla
Svar från Lena Holm 2021-05-04 19:38
Tack Ulla,
det var mycket hög aktivitet på detta spel och över 40 tuppar, vilket det hade varit under många dagar enligt gästboken.
Så underbart härligt! Gryningsbilderna i blått med lite rörelse fastnar jag mest för i den långa lyckade paraden av bilder på orrspel.
Svar från Lena Holm 2021-05-04 19:40
Tack Stefan,
när jag tittar på gryningsbilderna gillar jag dem också men många av dem är väldigt "mjuka i skärpan". Men de blåaktiga färgtonerna passade bra för dessa fåglar.
Fantastisk berättelse med massor av fina bilder. Det måste har varit en otrolig upplevelse att ha dem så inpå sig. Kan riktigt höra deras bubblanden.

Hälsningar Jörgen
Svar från Lena Holm 2021-05-04 19:42
Tack Jörgen,
ljuden var speciella och de böljade hela tiden från 03:30. Det kändes som att de var överallt runt tältet innan jag kunde se dem. Men de var nog inte bakom mej. Det var en mäktig upplevelse och svårt att välja ut bilderna, för det blev ju rätt många.