En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Gäddorna lurar i sjön....

I går, söndag, utlovade SMHI sol i Rättvik så vi packade bilen med våra dykprylar och styrde kosan mot Storaxen, en underbar liten insjö ett par mil utanför staden. Där väntade gäddorna...

Ibland är det små gäddor...

...och ibland lite större. Det är samma sorts vattenväxter på båda bilderna så ni kan jämföra. Vi möte ingen riktig storgädda men en del var rätt praktfulla.

Förutom gädda fanns det en hel del abborre men de ville inte riktigt posera så jag blev nöjd. En del näckrosor blommade fortfarande och solen strålade nästan hela tiden. Det är grunt där vi dyker och här är nog djupet ca 1,5 m.

Solen gav fina mönster på näckrosbladen men här var det så grunt att det var svårt att få till vinkeln.

Plötsligt dök det upp en till fotograf. Min sambo har min gamla 7D och fick använda 60 mm makro idag efter som jag skulle ha vidvinkeln (dvs Tokina 10-17 mm fisheye). Jag visste att han var nära men inte så här nära. Den lilla gäddan brydde sej inte särskilt trots att vi låg på var sida.

Jag har säkert nämnt det tidigare men man använder inte teleobjektiv under vatten för man vill ha så lite vatten som möjligt mellan kameran och motivet. Är det stora motiv blir det därför en fisheye eller vanlig vidvinkel, är det små motiv väljer man makro.

Jag var alltså väldigt nära gäddan. Det går bra bara man tar det försiktigt. Tycker den att man blir för närgången flyttar den sej en bit, för att 10 minuter senare återkomma till sin favoritplats.

På den här bilden kan man kanske få en känsla för hur liten just den här gäddan var och den var inte särskilt rädd för dykare kan jag intyga.

Inlagt 2016-08-08 17:24 | Läst 5051 ggr. | Permalink

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Hej,
Så roligt att se en klassisk fisk i sin rätta miljö.
Ha det bra
Bob
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:26
Tack Bob,
det är alltid en fröjd att dyka i denna sjö.
Dina undervattensbilder är härliga att se. Varje gång jag tittar blir jag sugen att lära mig dyka, men jag är för lat... Tur att man kan titta på bilder :)

Ha det gott! /Thomas
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:27
Tack Thomas,
det är också mycket billigare att vara titta på bilderna. Gäddorna i den sjö kan man dock se bara genom att snorkla. Det kräver betydligt mindre än dykning.
Fina och spännande bilder .
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:27
Tack Mikael,
det är en unik sjö att dyka i.
Alldeles underbara bilder på en svensk krokodil! Är svag för gäddbilder av denna fina sort.
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:29
Tack Stefan,
det är en helt fantastiskt fin sjö att dyka i och vi åker dit varje sommar trots att det är ganska långt.
Hej Lena det är inte mycket jag vet om undervattensfoto men nu fick jag en lektion. sedan var det lite förvånande att det är så klart vatten i en insjö. Men mycket fina bilder på gäddorna.
Ha det gott/Stig
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:31
Tack Stig,
just den här lilla sjön har oerhört fint vatten och ändå rikligt med liv. Det är väl anledningen till att vi gör denna resa varje sommar, minst en gång. Det blir drygt 50 mil tur och retur.
Riktigt roligt att få se livet under ytan i sjör bland fisk som man ofta fiskar upp och släpper i igen. Gädda är ju otroligt rolig att fiska, men inte lika rolig att tillaga. Även om jag ätit god gädda är det inget jag föredrar att tillaga själv. Mycket fina bilder Lena!
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:33
Tack Mikael,
jag äter inte gädda och jag bryr mej inte om vad andra säger om paté och gäddfärs. Jag växte upp med att det serverades gädda till middag och det var inte så kul med dessa "nålbrev" när man var barn. Det är mycket roligare att dyka och smyga på dem, rovfiskar som de är.
Härliga bilder på gädda i fin miljö Det verka vara fint vatten med bra sikt i sjön Första bilden är jätte bra Ha en skön kväll : ) // Gert
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:34
Tack Gert,
det är förvånansvärt fint vatten i denna sjö vilket gör att vi återkommer till den varje sommar.
Fantastiska bilder. Var du själv nere och lurade i vassen?
/T
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:35
Tack Tomas,
absolut, det är enda sättet av överlista gäddorna med kameran. Lika spännande varenda gång.
Vilka fina bilder du åstadkommer under vattnet. Jättekul att ta del av din dykning. Det är säker roligt. Annorlunda bilder blir det ju också. Har dykt en gång i en sim-hall. Ett prov-dyk. Det var kul men jag gick upp lite fort så det gjorde rejält ont i öronen. Mvh Nilla
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:37
Tack Nilla,
simhallar ger absolut en begränsad upplevelse om man dessutom upplever obehag kommer man antagligen inte längre. Du borde dock inte få ont i öronen på väg upp utan snarare på väg ner, om du inte var förkyld.
Nilla A 2016-08-09 18:20
Så obehagligt var det inte. Det var jätte häftigt att ha provat. Men nu är jag inte samma blötdjur som jag var då. Dom påstod att det var för att jag gick upp för snabbt.
Dykning i den sjön står rätt högt på min önskelista. Det är ju nära hemma. Men först måste jag skaffa lite egen utrustning.
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:40
Hej Erik,
jag minns inte vad som är hemma för dej men vi pratade med en kille från Mora dykskola (dykcenter). Han erbjöd oss att låna extra flaskor om vi ville och eftersom de kör kurser har det också annan utrustning. Du kan utan vidare dyka i våtdräkt i Storaxen och ett flaskpaket kan de säkert hyra ut. De verkar vara vid sjön ganska ofta så du kan alltid kolla med dem. Vi kör 2 x 25 mil för att komma till denna plats, så häftigt är det :-)
Mashavet 2016-08-09 17:48
Jag bor i Insjön, så jag har mindre än 4 mil dit. Det SKA bli.
Helt specielle billeder her på FS og de er fremragende - nummer 5 er lige til en plakat til væggen!
Med venlig hilsen fra Erik.
Svar från Lena Holm 2016-08-09 17:57
Tack Erik,
det är inte så många aktiva undervattensfotografer på FS numera. Kul att du gillar bilderna.
Påminner mig om dyk för mycket länge sedan. Troligen 1976. Jag praktiserade på ett engelskt företag i East Anglia. Inte långt från Petersborough.
På det företaget fanns det några trogna dykare som tog hand on mig.
Jag fick följa med på klubbens dykningar.
De kallade mig karl gustav eftersom jag hade en likadan dykdräkt som kunden tydligen varit på bild med i brittisk press.
En Poseidon Unisuit. Röd prscis som vår kungs.
I east Anglia är kusten ganska ointressant och mest dök vi i djupa gropar efter gamla lertag för porslinslera. Eller i gamla stentag.
I lertaget vi oftast tränade i var det cirka 20 meter jupt och kankse 200 meter i diameter. Det fanns en stor gammal ek i botten på gropen och där bland grenarna fanns några gammaltgäddor.
De brukade sedan följa oss runt i gropen på ett par meters avstånd.
För mig som tagit certifikat 4 år tidigare och var van att dyka i havet var detta något helt nytt.
De läskigaste dyken jag gjort var i deras deras stenbrott. Här simmade vi in i gångar som var upp till några hundra meter långa.
Jag har dykt på många vrak men så långt till fri uppstigning har jag aldrig varit som där i England.
Jag har tränat och genomfört flera fria uppstigningar utan luft så det har jag inga problem med.
Men grottdykning med sten över huvudetr det känner jag panik inför.
Jag vill ha fri väg uppåt.
När jag skulle bli hedersmedelm som första utlännig i deras klubb fick jag genomgå deras test.
Ett par lokala förmågor som klarat sina certifikat och jag skulle väljas in som hedersmedlem genomgå den slutliga testen på klubbens månadsmöte.
De tog naturligtvis engelsmännen först. vi satt alla i ett rum med bindlar för ögonen. Sedan leddes var och en in i puben. Där vi satt hörde man hur de sjung och hade kul.
Till sist var det min tur. Den djäkla svensken sparade man givetvis till sist.
Jag hade fortfarande bindel för ögonen. NU skulle jag lägga mig på ett bord. Sedan skulle jag få dricka en pint genom en snorkel. Detta för att kolla jag hade tillräckligt starka lungar.
Jag drack och det slurpade lite och hsedan kom det mer öl och så slurpade det igen som glasrt var tomt. Då slet jag av mig bindeln och skrek att de fyllde på glaset.
Eftersom de ansåg mig som nordbo använde de kranen för lager. Den rann långsammare än jag drack i snorkeln.Så til sist inså jag attt de fuskade. Jag hade druckit nöärmare 5 liter lager genoom snorkeln.
Det var min första och sista öl genom en snorkel.
Svar från Lena Holm 2016-08-09 18:15
Hej Mats,
vilken härlig historia att få ta del av. Vi har ännu inte dykt i UK (mer än från ön Sark i kanalen) även om det finns en del ställen som är väl värda ett besök. Min sambo är certifierad grottdykare och gjorde en hel del hårresande dyk när vi precis träffades och börjad umgås, t ex i Florida och Frankrike. Under ett besök vid det norska grottsystemet i Plura (Mo i Rana) 2006 fick jag göra ett prova-på-dyk med en instruktör i grottsystemet där. Jag var euforisk när vi kom upp men dagen efter försökte två norska dykare "lägga ny lina" och bara en av dem kom ut. Det var mycket omtumlande när polis och press hittade fram till den enkla camping där vi bodde. Den omkomne dykaren hittades och bärgades först tre veckor senare efter omfattande insatser från bl a brittiska grottdykare. Han hittades på 75 meter djup. De hade varit nere på 110 meter och vänt när problemen uppstod. Jag är glad att min sambo har slutat med den här typen av dykning.
Flash Gordon 2016-08-09 18:58
Trimix dykare med andra ord. Att dyka till 110 meter är ju inte att leka med ens under de bästa förhållanden.
Jag har som mest varit nere på 67 meter när jag var rödjdykare. Det med luft.
110 meter och grotta hade jag definitivt backat ur.
Härligt...undervattensbilder igen från dej...och fina som vanligt förstås!
Svar från Lena Holm 2016-08-09 18:16
Tack Lena,
bara kul att få förmedla en del av det fina från denna vackra insjö.
Riktigt häftigt med undervattensbilder på gädda! Dessutom väldans bra, åtminstone tycker jag det. Lyckat!/ Björn T
Svar från Lena Holm 2016-08-09 18:28
Tack Björn,
det är inte så ofta man hittar gädda i så här klart vatten. Det enklaste sättet är at dyka i mörker då hittar man dem nästan alltid, men bilderna blir ju därefter.
Mycket vacker! Och spännande och intressant att se en gädda i sin miljö! Vattnet var ganska klart!
Kul också att se UV-foto i en svensk insjö!
Svar från Lena Holm 2016-08-09 18:31
Tack Wolfgang,
vattnet i denna insjö är helt unikt klart och ändå är där fullt med liv. Det är ett nöje att dyka där och vi åker därför 50 mil tur och retur varje sommar för att få den upplevelsen.
Spännande! Jag som ännu inte kunnat bada med min lilla sctionkamera...
Svar från Lena Holm 2016-08-09 18:32
Tack Christer,
du kan åka till den här pölen och snorkla med din kamera. Vattentemperaturen var 18 grader i helgen.
Christer_hurve 2016-08-10 08:23
Det finns en stormbild på FB/dagnyfika tagen med den lille
Gädda är gott, men det här var ju finare än en gädda på bordet.
Kom av någon outgrundlig anledning att tänka på en berättelse från min läsebok i småskolan som handlade om någon pojke som gått för att fiska men hamnade i samtal med en gädda som gick med ben på land.
Vackra undervattensbilder i mysigt milt ljus.
Svar från Lena Holm 2016-08-09 18:33
Tack Margareta,
jag har växt upp med gädda på middagsbordet och de "nålbreven" var inte så roliga när man var liten. Jag avstår från gädda i alla former utom levande framför kameran.
Gillar verkligen dessa bilder !
Det är något visst med dina gäddbilder, kan inte riktigt ta på vad det är.
Men härliga är dom !
ing-marie
Svar från Lena Holm 2016-08-10 07:56
Tack Ing-Marie,
jag tror att du skulle gilla miljön i denna sjö (om du slapp dyka) och du skulle säkert kunna göra sagobilder även med dessa djur.
Otroligt härliga bilder från en vacker miljö..stannar dock på landbacken själv..
Mv/G
Svar från Lena Holm 2016-08-21 10:24
Tack Gunte,
kul att du gillar bilderna.
Fantastiska bilder den ensamma i svartvitt gillar jag mest.
Tommy
Svar från Lena Holm 2016-08-21 10:25
Tack TOmmy,
kul att du tittar in. Svartvitt från denna sjö blir fint ibland.