En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Knuthöjdsmossen i arla morgonstund

Dagens bild 157: Klockan visar på 03:40 och kanadagässen håller morgonmöte vid Knuthöjdsmossen.

Inspirerad av Kenny Isaksson anlände vi till Hällefors redan i går kväll och övernattade på vandrarhemmet. Vi steg upp extra tidigt och åkte till mossen där vi mötte FS profilen Harald Ström från Skåne. Vädret var inte alls så perfekt som i Kennys inlägg men ganska mysigt ändå.

Vi fick ganska tidigt kontakt med smålommen men ljuset var bedrövligt och bilden ovan är tagen med ISO 2000 och 1/50 s. Actionscenerna som man kan se spåren av på vattnet blev bara blurr.

Lagom till när vi åt vår medhanda frukost började ett fint regn falla. Men det var förvånansvärt varmt...De tidiga  mötena med smålommen som vi hade är "long gone"...vad ska vi göra nu....

Plötsligt får jag syn en vit fläck...en lom som visar hela magen! Den ligger lite lojt i en göl och gör morgontoalett.

Plötsligt blir morgonen mer intressant...

Efter toalettbestyren verkar det dock som att den ska ta en liten snooze...

...och när vi spanar över de små öarna förstår vi snart varför. Den äkta hälften ligger i ett bo en kort bit därifrån. Den här hade vi aldrig upptäckt om det inte varit för makens närvaro.

Vi rör oss sakta längs spången och får syn på några knipungar...föräldrarna dyker i dess närhet.

En gåsfamilj mitt i morgonbestyren blir nästa motiv. Vi är på väg tillbaka till bilen och våra varma sängar på vandrarhemmet...

Vi passerar den patrullerande smålommen och den är på sin post...

Nationaldagen började tidigt för oss och vi behövde lite vila för att klara resten av dagen. Vi återvände till mossen efter några timmars sömn men det får ni se i ett annat inlägg.

Inlagt 2014-06-06 21:29 | Läst 3012 ggr. | Permalink

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Skulle varit där uppe denna helgen men det har varit så mycket på sistone så jag tyckte det var skönt att stanna hemma. Fint ställe som jag hoppas komma till senare. Fina stämningsfulla bilder. Förra helgen var jag i Stockholm, annars hade jag följt med Kenny :) /Frode
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:38
Tack Frode,
även om det blev en speciell upplevelse för oss så tror jag att du gjorde rätt som avvaktade. Det fanns inga lomungar ännu och det var ganska stilla. Vi har dock inte upplevt denna miljö förut så det blev en höjdare för oss utan att vädret var perfekt.
Härlig miljö!

Verkar som ni fick ta del av trevliga naturupplevelser!

/Johan
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:40
Tack Johan,
vi fick en väldigt speciell morgon med fina upplevelser i vår svenska natur, vad kan vara bättre passande på en morgon som denna.
Vilka Härliga bilder på lom är inte var som helst Vi har ett par lom som häckar i sjön det är på andra sidan sjön svår att se nu men senare i sommar Ha en skön Pingst ::)) // Gert
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:42
Tack Gert,
vi hade kört tre timmar för att komma till denna plats så mötet var lite speciellt även för oss.
Härliga bilder blev det ju trots det lite tråkiga vädret. Men det är ju upplevelsen som räknas.
Har lite små planer på att åka dit i Juli, tidigare finns ingen möjlighet.
ing-marie
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:45
Tack Ing-Marie,
det här är ett höjdarställe men man bör kunna en del om fåglarna för att få ut det mesta. Jag kommer definitivt att åka tillbaka vid ett par tillfällen i år. Vi kanske kan sammanstråla...?
Du är morgonpigg du och det blev bra resultat med lommarna.
//B-O
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:49
Tack B-O,
morgonpigg har inte med saken att göra. Att stiga upp mitt i natten är snarare ett tecken på "sjukt intresse" för det som händer i arla morgonstund. Faktum är att det händer väldigt mycket just i ottan och att det är spännande att vara vaken just då för att få ta del av allt. Just nu är jag däremot väldigt trött...
Fina bilder och lom är en av mina favoriter. Älskar när man på kväll eller morgon står i vattner med vadare och först hör Storlom eller smålom och sedan ser dom komma simmande. Underbart.
Som sagt härliga bilder värda att bli tagna en Nationaldag anno 2014. =)
Ha det fint!
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:50
Tack Mikael,
vi fick en fin nationaldag med de upplevelser som den tidiga morgonen bjöd på.
Jag har hört talas om den här mossen i väldigt många år men aldrig varit dit. Har varit nyfiken på miljön så det var kul att se spångbilden där man får en uppfattning om det.
Sten
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:54
Hej Sten,
jag kan verkligen rekommendera ett besök. Vandrarhemmet i Hällefors ligger bara någon kilometer ifrån. Det var vårt första besök men vi kommer att åka tillbaka, det är verkligen en fridfull och mysig miljö att vandra ut i, även om vädret inte är den bästa.
Fint ställe, idag hittar jag ingen sån där dagens höjdarbild, men den kommer nog imorrn! Ha det gott, LO
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:56
Tack L-O
vi hade en höjdarmorgon i gryningen och vad mer kan man begära.
Det förstår jag att ni måste vara trötta när ni gick upp så tidigt. Det är tydligen en känd mosse ni besöker eftersom ni skulle träffa naturfotografer. Jag tror säkert det är spännande se vilka fåglar man får tillfälle att se och ta bilder av.
Jag har sett lom i fjällen tror jag det var i vart fall hört dem på natten.
Hoppas ni vilade och fick fin fortsättning på dagen.
Ha fin lördag
Gun-Inger
Svar från Lena Holm 2014-06-06 23:59
Tack Gun-Inger,
vi hade inte avtalat möte med Harald utan han var bara där när vi kom dit. Eftersom vi inte visste var lommarna höll till slog vi följe. Det var inte förrän vi skulle skiljas som vi insåg att vi båda (han och jag) var aktiva på FS. En ny trevlig bekantskap sålunda.
Gun-Inger Arvidsson 2014-06-07 00:05
Vad mysigt ibland händer så mysiga saker när man är ute och fotograferar.
Har hänt mig också någon gång.
Sov gott
gia
Den första bilden vinner. Stilla lugnt och mycket vackert!
Svar från Lena Holm 2014-06-07 00:19
Tack Ingemar,
kul at du gillar den bilden trots att det är en vanlig och ofta illa omtyckt fågel. För mej spelar det ingen roll. Ögonblicket var fantastiskt och jag bryr mej inte om art...
Härligt med tidiga morgnar, det är en fin bildserie som du bjöd oss på, bilden på spången får mig att gå in I fotografiet.
Svar från Lena Holm 2014-06-07 00:24
Tack Stefan,
det är inte så ofta som jag är uppe så här tidigt men det är något speciellt med tidiga mornar, även om det duggregnar. Att vandra på spången var speciellt (och halt) och gav oss en fin glimt av vad Sverige kan bjuda på. Två Holländska familjer i sina husbilar delade upplevelse med oss.
Jag har aldrig tidigare loggat in på telefon men kände att nu va de dax. Riktigt snygga bilder och realistiska. Det kändes precis som om man var där när man läste texten och kollade på bilderna. Mycket bra skrivet och fina bilder :)
Svar från Lena Holm 2014-06-07 09:11
Tack Johan,
det var ett väldigt fint betyg på ett blogginlägg. Jag är ganska nöjd med bilderna trots att vädret var som det var. Det var ändå mysigt att gå på spången och det var väldigt fridfullt.
Vilken fin mosse ni har nära Uppsala! Och lommen är en elegant fågel. Alla bilder beskriver platsen fint. Jag gillar speciellt sista bilden i raden.
Svar från Lena Holm 2014-06-07 09:23
Tack Wolfgang,
speciellt nära Uppsala är det inte, det tog tre timmar att köra dit för mossen ligger i Hällefors. En kul utflykt blev det.
Verkar vara fint där.
Fina bilder.
Svar från Lena Holm 2014-06-07 13:26
Tack Bengt,
det var ett fint ställe och väldigt trevligt med spångarna så man kan gå runt i området.
Så trevliga utflykter du gör.
I sjön vid vårt lantställe brukar det finnas lom, fast jag tror att det är storlom där, hoppas de är där även i år.
Svar från Lena Holm 2014-06-07 13:28
Margareta,
du är väl en mästare på trevliga utflykter, och långa. Det var infall som jag fick efter att ha sett bilder här på FS. Ett riktigt fint ställe som vi kommer att åka till igen.
Knuthöjdsmossen är en höjdare för många. Jag har aldrig avrit där, så nu blir det nog snart av
Marianne
Svar från Lena Holm 2014-06-08 16:42
Du måste absolut åka ! Du har dessutom betydligt närmare än vad jag har. Det är absolut värt ett besök.