En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

OK att det inte alltid blir som man tänkt sej.

Tack Johnny för den perfekta beskrivningen till nötkråkorna. Vi hittade stället och hade med oss det finaste lockbetet, hasselnötter. Men nötkråkorna hade andra planer och trots att de kollade in oss ville de inte vara med och posera framför kameran denna gång.

Nötveckorna var däremot inte så kinkiga och de passade på att frossa i goda hasselnötter som vi lagt ut lite här och där. Miljön vid denna matning är mycket fin och jag kommer att åka tillbaka.

Hacke kom också förbi och kollade lite...men inga nötkråkor. Vi fick dra vidare mot nästa plats på agendan denna dag.

Jag har alltid önskat att få besöka Knuthöjdsmosse under sen höst eller vintersäsong. Nu var det dax och vi anlände till mossen ca 30 minuter före solnedgången. Men det var helt igenmulet och inte alls som jag hade tänkt.

Men det var ju rätt fint ändå.

En mulen dag i början av november ser det ut så här vid favoritmossen.

En del av mossan på marken är mörkröd men jag lyckades inte riktigt få fram det på bilderna. Nåja, vi skulle ju övernatta i närheten så det kanske skulle kunna bli bättre ljus nästa morgon.

De små pölarna är mjukt inramade av tallar och tuvor. Dessutom var det väldigt blött och de smala spängerna var såphala.

Från mossen körde vi till Grythyttan och gästgivaregården där vi bokat middag och övernattning. Nu såg det ut precis som vi förväntat oss.

Vi checkade in och fick vårt rum. Middagen var bokat till 18:30 men vi gick över till salongen vid 18-tiden. Jag tog denna bild och kan inte annat än häpna över resultatet då bilden är tagen handhållet på 1/10 s med bländare 3,5.

Vi klev in i de andrika gamla byggnaderna som fungerat som gästgiveri sedan 1640. Jag tog en bild på det dukade bordet där vi skulle avnjuta vår middag och stoppade sedan undan kameran för att bara njuta.

Vi lämnade bordet vid halv tio och var mycket nöjda. Den här delen av kvällen blev i alla fall precis som vi hade planerat. Naturen är lite mer nyckfull men vi hade ju en ny morgon att se fram emot.

Inlagt 2022-11-06 10:20 | Läst 647 ggr. | Permalink

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Jag blir så imponerad över din känsla och skärpan i bilderna. Fåglarna är helt fantastiska, och stället ni bodde på har du fångat med känsla, vad fint det ser ut! Jag brukar bo på vandrarhemmet nära mossen, lite skillnad men enkelt, rent och trevlig personal. Då är det mer fokus på foto. Ni har ju helheten i er lilla resa, och då är det väl ganska ok med regnig moss., och du fick fina bilder med dig hem/ Nina
Svar från Lena Holm 2022-11-06 14:10
Tack Nina,
för en fin kommentar. Stillasittande fåglar ska bli skarpa med den utrustning jag har, annars är det något som är galet eller så håller jag inte kameran still. Vid det här laget blir det en och annan skarp (och några suddiga förstås :-). Vi har aldrig bott eller ätit på gästgivaregården men gett bort en middag med övernattning där till svärföräldrarna som var överförtjusta. Sedan har det alltid varit fullt när vi har försökt boka. Vi har bott på vandrarhemmet flera gånger när vi besökt mossen och gillar det stället. Åker jag själv blir det övernattning i bilen på parkeringen.
Mycket fina bilder! Andra på nötväckan är super. Smala, såphala spänger vill jag helst slippa numera :-)
Svar från Lena Holm 2022-11-06 14:12
Tack Christer,
det var väldigt gott om nötväckor vid matningen men nästa gång jag åker dit hoppas jag på nötkråkor också. Den breda spången på en av bilderna var helt OK men det finns även smala och de var lite chansartade. Jag har full förståelse för om du vill undvika sådana.
Ser fint ut, måste skärpa mig och åka dit. Övernattningen och middagen tror jag också kan locka med hustrun :-).
Mvh Bengt
Svar från Lena Holm 2022-11-06 22:02
Tack Bengt,
om du vill boka Grythyttan mitt i sommaren gäller det att vara ute i god tid. Vi åt en fyrarätters meny som var mycket prisvärd, men du kan alltid fresta hustrun med avsmakningsmenyn som är sju rätter. Miljön är mycket fin och maten var absolut värd priset.
Fina fågelbilder och härligt reportage, Lena! Mvh Wolfgang
Svar från Lena Holm 2022-11-06 22:03
Tack Wolfgang,
jag får väl åka tillbaka för att få se nötkråkorna men vistelsen i Grythyttan var absolut värt priset.
Du fick alla fall väldigt fina bilder på mosen. Ert boende ser väldigt mysigt ut. /Mari
Svar från Lena Holm 2022-11-06 22:06
Tack Mari,
det var en fin middag och vårt boende var av hög kvalité. Jag brukar inte sova så bra på nya ställen (första natten) men här var det sköna sängar, bra kuddar och absolut tyst.
Det ser att avslutats på topp, mysigt med Grythyttan, man kanske kunde få med sig frun dit medan man fotograferade Knuthöjdsmosse 😊. Det var ju fint med speglingarna i vattnet vid mossen. Tråkigt med nötkråkorna men sådan är ju naturen, den är inte att lita på, men det var ju ändå några ersättare som ställde upp för en fotosession
Svar från Lena Holm 2022-11-06 22:09
Tack Peter,
du tänkte precis som Bengt och jag tycker absolut att du ska testa att boka detta ställe. Maten och rummen är mycket fina och man sover så gott, fast du måste ju stiga upp i ottan om du vill ut på mossen när den är som finast på sommaren :-)
Hej Lena! Fina bilder på nötväckan och på mossen.Trevligt med övernattning på Grythyttan och du har fångat den mysiga atmosfären där väldigt bra. Hälsningar Mats
Svar från Lena Holm 2022-11-06 22:12
Tack Mats,
Grythyttan bjuder på hög kvalité både vad gäller boende och mat. Absolut en njutning och då får man ta mossen som en bonus i det väder som råkar råda för tillfället. Annars bor man lite enklare och besöker mossen när vädret är som mest passande. Ni har ju husbil och kan välja.
Härlig berättelse och bilder. Jag gillar nötväckor de bruka komma till mitt fågelbord på vintern.
/ulla
Svar från Lena Holm 2022-11-06 22:14
Tack Ulla,
det blev en fin helg för oss med god mat i en stillsam miljö. Vi fick också en sväng i naturen även om vädret inte var det optimala.
Plan B med Nötväckorna blev ju jättebra och mossen blev fin även i mulet väder..
HaD/Gunte..
Svar från Lena Holm 2022-11-07 20:10
Tack Gunte,
nötväckor är rätt roliga och mossen är ett fint ställe. Jag provade även att besöka den när det regnade.
Varsågod Lena kul att du hittade dit! Synd att inte nötkråkorna var medgörlig denna gång. Men du fick med dig fina bilder ändå. Rogivande bilder från mossen. Snyggt!

MvH
Johnny
Svar från Lena Holm 2022-11-07 20:11
Tack Johnny,
jag ska ge mej iväg tidigare nästa gång och förhoppningsvis får jag då också lite mer ljus vid matningen.
De sista bilderna visar hur fint det naturliga lampljuset blir, det blir riktigt bra, särskilt med så vacker miljö. Sen är det blygrå ljuset i början inte fel, det har sin egen charm, stämningen känns direkt. Det är ju lavars och mossors tid nu, och vitmossan kan ha en mängd färger i en mosse, det är helt fascinerande att gå och se på. Nötväckan brukar aldrig tacka nej, de tar allt de kan.
Svar från Lena Holm 2022-11-07 20:14
Tack Stefan,
med dagens kameror kan man ju dra upp ISO och fotografera inomhus fast det bara är små lampor och stearinljus som brinner. Det blir rätt stämning. Jag provade även att besöka mossen i regn för att titta mer på de olika färgerna i mossan. Det kommer kanske några bilder till därifrån.