En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Skarsvåg och "Kjerkeporten"

Återigen en mule morgon men det skulle kanske lätta till eftermiddagen. Vi åkte till Skarsvåg som är den sista lilla orten innan Nordkap. Här bor ca 60 personer.

Skarsvåg ska vara världens nordligaste fiskeläge och det finns en liten hamn med fiskebåtar. Det fiskas mest torsk men fler och fler fiskar även kungskrabba och den här båten har en krabbur i aktern.

Det kommer en hel del turister hit (även om vi inte mötte några) och det finns ett par campingplatser utanför Skarsvåg. Det finns också ett företag som tar ut den som vill fiska och här sitter några av troféerna. Ett café med turistinformation och en stor tank där man kunde se levande kungskrabba om man ville betala 3 euro. Vi skippade det...

Det lilla träkapellet har plats för 60 personer.

Här finns också en märkt vandringstur som startar vid kapellet med en rejäl uppförsbacke. På skylten stod det Kjerkeporten och dit ville jag. En "sten" med ett hål i hade jag sett på bilder, men vi hade för övrigt kanske inte så stora förväntningar.

När vi kom över krönet efter ca 1 km såg det ut så här. Stenformationerna såg ut som något jag aldrig sett tidigare och naturligtvis ville jag komma ner där och komma närmare.

Jag kan inte ens göra dessa formationer rättvisa med mina bilder. Det var så otroligt läckert, och brant...

Åt andra hållet såg det ut så här och nej, där kunde man inte gå ner...

Vi hittade faktiskt en stig med lite bristfälliga markeringar och vi tråcklade oss ner en bit. Det gick inte särskilt fort men det var ju inte heller långt.

När vi kom ner såg vi en annan stig, minst lika brant. Det var faktiskt folk som kom fram men avstod från att gå ner till där vi stod. Det var betydligt lättare att gå upp, som det brukar vara.

Det var den här strukturen som gjorde att man ju absolut måste gå ner. Det räcker inte att bara se Kjerkeporten på håll.

Här kom förstås också vår lilla drönare fram...

...men jag var upptagen med annat. Stenformationerna uppslukade mej fullständigt. Störande att folk måste lämna spår efter sej.

Så här så det ut när vi klättrat upp för stigen på bilden. Vi insåg då att vi måste ha gått ner på en gammal stig, därav den dåliga märkningen och den låg på andra sidan porten.

Tillbaka vid utgångspunkten var det hög tid för lunch och då kom grillen fram. Gott med varm lunch för någon sommarvärme var det inte.

Så här såg sittplatserna ut vid lunchserveringen dvs bagageutrymmet på vår bil. Korv med bröd, tomater hemifrån, ketchup och vatten. Det smakade toppen och jag kunde inte låta bli att fundera över om det kan finnas något enda vegetariskt alternativ som kan slå en grillad chorizo. Dykpaketen är förstås med, mest för att det är det bästa stället att förvara dem på, men vi skulle inte dyka efter lunch. Vi lämnade Skarsvåg...

... och "dagens ren" stod vid vägen med det mest näpna uttryck jag sett hos en ren. När vägen sedan delade sej tog vi av mot norr och Nordkap.

Hej så länge,

Lena

Inlagt 2019-08-29 18:55 | Läst 4012 ggr. | Permalink

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Kyrkporten var spännande, särskilt att den är av skiffer. Har du forskat i varför det inte är ”vanligt” berg utan dessa skifferlager? Det finns väl skiffer på ett antal ställen i Bohuslän också har jag för mig
Svar från Lena Holm 2019-08-30 16:34
Tack Peter,
nej, bergarter är inte alls mitt bord mer än att jag kan fascineras av formen och färgerna.
Hej! Vilka häftiga berg. Formationerna väcker fantasin och huvudet kan inte låta bli att försöka tolka vad "konstverken" föreställer för det ser onekligen ut som konst, stor konst... Otroligt vackert.
Svar från Lena Holm 2019-08-30 16:35
Tack Hannu,
visst är det stor konst och tag blev helt betagen av den. Jag har verkligen gallrat när jag valde bilderna för det blev en hel del.
Intressant och välplåtat! Bästa bilderna jag sett på detta naturens under.
Svar från Lena Holm 2019-08-30 16:35
Tack Måns,
för detta fina betyg.
Hej,
Vackert veckade . Tektoniken har veckat lagren vid en temperatur kring tusen grader, då nästan sedimenten smälter.
Porten ser ut att var instabil, men har troligen varit nära smältpunkten.
Fin natur om man gillar bergarter.
Ha det väl
Bob
Svar från Lena Holm 2019-08-30 16:37
Tack Bob,
jag blev helt betagen av bergarterna för de var så speciellt veckade och så olikt något jag sett förut. Det gav också naturen en speciell karaktär.
Härligt! Det ser väldigt vackert ut där uppe i norr! Och Renen gillar man ju! Håller med om Chorizon..
Hälsn!
Svar från Lena Holm 2019-08-30 16:38
Tack Jan,
det var mycket speciellt på dessa breddgrader och vi fick se en hel del som vi nog inte riktigt förväntat oss. Just denna ren var ju särskilt charmig med den roliga teckningen i ansiktet.
Igen ett härligt reportage med härliga bilder - gillas i allra högsta grad. Och en riktig nordlig vägren till på köpet.
Läser och tittar med nöje och blir inspirerad!
//GöranR
Svar från Lena Holm 2019-08-30 16:39
Tack Göran,
jag gör så gott jag kan trots att jag inte är en landskapsfotograf. Det blir mer att jag försöker avbilda det jag ser.
Spännande resa. Följer den med stort intresse.
/ Gunnar S
Svar från Lena Holm 2019-08-30 16:40
Tack Gunnar,
det kommer några fler inlägg under dagarna som följer.
Å jäklar såna häftiga formationer ..sånt är fotovänligt..Kanske tur inte solen sken från en blå himmel..Renen ser ju för kul ut..
Med vänlig hälsn/Gunte..
Svar från Lena Holm 2019-08-30 20:47
Tack Gunte,
du har helt rätt i att man inte vill ha strålande sol men vi hade hittills bara haft totalgrått, helmulet väder då man bara får en homogen vit bakgrund där det borde vara himmel. Jag längtade efter vilken sorts utmaning som helst som solsken kunde ge. Just den här renen var nog en av de finaste individer jag fångade på bild under hela resan.
Hej Lena.
Det er sådan en beslutning, som I vil være både glade og tilfredse over, når I bliver gamle og dårligt gående. Sikke en tur i et imponerende terræn.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Lena Holm 2019-09-01 17:59
Tack Erik,
jag blir lite tveksam ibland när det är brant nedför, men att klättra uppför är inte några problem mer än att det är jobbigt.
Märkliga klippor där, ser ut som lera som stenlat efter att den veckat ihop sig.
Förstår att ni ville ner där, porten gör sig bra på bild både på håll och nära.
Välförtjänt korv sedan.
Svar från Lena Holm 2019-09-01 17:58
Tack Margareta,
det är en bergart som stelnat och veckat sej vid hög temperatur enligt Bob. Se gärna hans kommentar. Korven smakade mycket gott efter den turen.
Trevligt att se! Där övernattade jag och åt en härlig fiskrätt (havskatt). Tyvärr hade jag inte tid att vandra i terrängen, men kul att se Dina bilder!
Svar från Lena Holm 2019-09-01 17:56
Tack Wolfgang,
jag hade sett bilder på stenformationerna och ville absolut gå turen för att se dem. VI var ganska snabba i Skarsvåg istället.