En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Strandhäng med ungnöt

En dag körde vi upp till Ölands norra udde och besökte bl a fyren långe Erik. Innan vi kom ut på ön där fyren står stötte vi på ett gäng nötkreatur. Det hade varit enkelt att skriva kossor, men med min bakgrund kan jag inte förmå mej att göra det då det är unga kastrerade hannar.

De gick lite överallt på parkeringen och den här tyckte att de tunga fikamöblerna var utmärkt att klia halsen mot.

Det är en färist vid bron så ut på ön för att turista runt fyren kommer de inte.

Men man kan ju stå och titta på de som ska gå över bron. Här kommer en sliten löpare som sprungit hela vägen från långe Jan, som tog oss två timmar att köra med bil. Det är en sträcka på 16 mil. Vi förstod att de flesta löparna hade gått i mål under gårdagen och vi undrade lite var den här killen varit hela natten.

Han var inte rädd för djuren och hälsade på dem när han kommit över färisten. Det gjorde nog inte så stor skillnad för han sluttid.

Vi åt lunch vid stranden och fick vifta bort den här killen som kom väl nära bordet.

Det verkade som att de mest ville ligga och mysa i sanden, idissla frukosten.

Eller bara stå och titta på den fina utsikten och låta den lätta vinden blåsa bort flugorna.

Inlagt 2023-06-16 23:10 | Läst 1009 ggr. | Permalink

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Kul och informativt inlägg! Bryr sig kreaturen om utsikten? Kanske inte dess estetiska värden men de gillar säkert att vara ute i det vackra vädret.
Svar från Lena Holm 2023-06-21 09:30
Tack Måns,
Jag tror att de gillade att det fläktade nere vid vattnet och att det blåste bort lite flugor.
De ser ju hyggliga ut men jag hade nog vänt. Jag ska någon gång lägga upp en blogg om min tur till ett naturreservat på väg till Torekov, är väl en 4 mil från Helsingborg. När jag kom dit så såg jag några kor hundra meter in i reservatet, jag vände och gick ut. Troligen blev de lessna för samtliga kor lunkade fram till grinden och stod och tittade på mig, de såg riktigt snälla ut och hade de pratat så hade de säkert sagt att det är ingen fara vi är så snälla så. Men jag hade ju aldrig klarat av att fotografera makro liggande på marken med dessa kor hängande över axeln, så det fick vara.
Svar från Lena Holm 2023-06-21 09:33
Tack Peter,
Det här var hyggliga nöt men att ligga ner och fota makro är nog inte idealiskt. Det är ju inte ovanligt att de kommer fram och tittar på vad man gör.
Härligt inlägg !
Dom är lyckligt lottade som får leva detta liv.
Löparen kanske har hälsat på alla djur på vägen, därav var han lite sen :-)
Ing-Marie
Svar från Lena Holm 2023-06-23 08:28
Tack Ing-Marie,
Ursäkta sent svar, vi är i Skottland just nu. Det finns mängder med djur som går lösa så här på Öland och vi har aldrig stött på några problem då vi mött dem.
Mysigt med djuren som får gå lösa, har sett det vid flera tillfällen på Öland.
Blir väldigt nyfiken på löparen som tagit så god tid på sig, tufft att fullfölja loppet också.
Långe Erik har jag varit upp i en gång för länge sedan, vet inte om jag skulle gå upp där igen i nutid.
Svar från Lena Holm 2023-06-23 08:25
Tack Margareta,
Det går djur så här på många ställen på Öland och vi har aldrig haft några problem då vi stött på dem. Vi gick inte upp i någon av fyrarna. Min sambo gillar inte höjder och jag brydde mej inte om att göra den klättringen.
Hej Lena - hvilken herlig foto dokumentar-serie og som sædvanlig med en fin tekst med et glimt i øjet - gillas.'
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Lena Holm 2023-06-21 09:28
Tack Erik,
Jag tyckte det såg så mysigt ut när djuren kom ner på stranden.
Ja, just denna typen av ungnöt är det ingen fara med, men de kan vara störande nyfikna. Görs det med klämtång i Sverige? Själv är jag övertygad om att nötkreatur kan uppskatta vacker natur, den innehåller ju ofta vad de behöver - mat och vatten, samt en sval viloplats helst utan bromsar. En kompis till mig kan framkalla oro i en flock genom att härma ljudet av en flygande blinning, broms eller liknande. Tar själv boskapsbilder ibland, de är fina mäktiga djur som en prydnad i naturen, och vårdar den bra. Boskapsbilder är fint!
Svar från Lena Holm 2023-06-27 07:04
Tack Stefan,
den var nyfikna men lätta att vifta undan. Jag har inte en aning om hur kastreringen går till mer än att den måste utföras av veterinär och under lokalbedövning enligt djurskyddslagen. Jag måste fråga någon kollega. Jag tror också att de uppskattar naturen men ser den kanske inte som vi gör. De borde få gå ute året om men när det är blött trampar de sönder marken om de hålls på för små områden eller måste stödfodras ute.