En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Totempålar, laxar och amfibiefordon

Jetlag gjorde att vi vaknade tidigt i gryningen. Vi hade redan dagen innan listat ut att ”start- och landningsbanan” för alla Kethickans sjöflygplan låg utanför vårt motell. Klockan 06.00 startade det första planet sedan blev det underligt tyst…. Jag steg upp och tittade ut.

Dimman låg tät och det var lätt att förstå varför det var så tyst. Det gick helt enkelt inte att flyga. Den scince fiction liknande skapelsen i bakgrunden är ett kryssningsfartyg.

Solen klättrade snabbt högre upp på himlen och dimman lättade. De små planen var snabbt igång och en del båtar började också leta sej ut. På bilden ovan kan man se spåren efter tre flygplan.

Halv sju var det full fart och vi steg upp.  Efter frukost och lite pyssel med bagage gick vi ut till busshållplatsen för att invänta "silverlinjen". En av två busslinjer i Ketchikan.

Vi fick vänta ett bra tag och under tiden passerade detta fordon. Något slags alternativ för de som inte kan dyka möjligen. När vår buss slutligen kom var den full (turister från kryssningsfartyg) men vi fick tränga oss in vid chauffören som pratade oavbrutet. Han frågade om det var i Sverige som man gjorde så bra klockor...

Ketchikan har två stora samlingar med totempålar och vi besökte båda. Vi hade ju inte så mycket annat att göra innan vi fick gå ombord på båten klockan sex.

Totempålar finns tydligen bara i områdena längs Nordamerikas norra västkust. Anledningen är att det fanns så gott om mat här att indianstammarna hade tid över att arbeta med annat, däribland utsmyckning. Totempålar började som utsmyckade pålar i de stora långhusen som indianerna tillbringade vintrarna i.

Konsten att snida pålarna utvecklades och de höga pålarna kunde ibland berätta hela historier. Den här heter "Rock Oysterman Pole" och handlar om en ung indian som drunknade när han fiskade ostron för han fastnade med handen i ett jätteostron och kunde inte undkomma tidvattnet.

Ett och annat slitet hus stod längs vägen. Lägg märke till totempålen till vänster om huset.Totempålar har inte särskilt lång livsläng. När de faller sönder och ramlar omkull är det meningen att de ska ligga och på så sätt bli en del av naturens kretslopp. Det verkade som att detta hus skulle gå samma öde till mötes.

Vi åt lunch i Ketchikan och satt på balkongen till vänster, vid flaggorna. I väntan på maten tittade jag över kanten...

....och där simmade laxarna, i hundratal. De flesta av dessa var troligen "Pink Salmon" på väg upp i strömmen. Vi skulle komma att se väldigt många laxar innan resan var slut, så jag spar historien och deras öden till lite senare.

Nedanför lunchserveringen simmade också två välmående sälar. Det var uppenbart att de redan ätit en stor lunch och antagligen en stor frukost också.

Klockan sex på eftermiddagen träffade vi alla våra medresenärer och fick äntligen gå ombord på Nautilus Swell, som genast lämnade hamnen. Middag väntade i salongen och resan hade börjat. Lite underligt styrde vi kosan söderut. Eftersom båten är kanadensisk måste den lämna USA var 28:e dag och tillbringa ett dygn i Kanada. Första kvällen gick vi sålunda mot Prins Rupert, där även tre andra gäster väntade på att få gå ombord. Äventyret skulle snart börja på allvar.

Inlagt 2013-09-04 20:23 | Läst 3883 ggr. | Permalink

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Dimma kunde du gott ha lagt till i rubriken, för den (dimman alltså) gjorde mycket för de första bilderna. Inte minst trean som är helläcker när man förstorar den.
(och ettan och tvåan också, när jag tittar en gång till)
Svar från Lena Holm 2013-09-04 21:53
Du har så rätt Jan-Olof, jag borde ha tänkt till en stund längre. Den dimmiga morgonen var faktiskt väldigt speciell från vårt motellrumsfönster. Det tog en bra stund innan jag fattade att det var ett kryssningsfartyg i bakgrunden.
Härlig berättande Lena - fin historik av totempålar - väntar redan på nästa inlägg!
// Sören
Svar från Lena Holm 2013-09-04 21:55
Det blev väldigt mycket totempålar på kort tid och det var faktiskt inte förrän efteråt som jag förstod att de inte alls var så vanliga som vi fick intryck av just här.
Bilder och läsning mycket intressant!
Svar från Lena Holm 2013-09-04 21:56
Tack Dan,
kul att du är inne och läser.
Spännande att följa och väntar på mer. Fina bilder från en miljö man sett på TV :) /Frode
Svar från Lena Holm 2013-09-04 21:59
Tack Frode,
jag har både sett och läst en del om Alaska innan vi åkte och mycket känns igen. Vi skippade dock helt Anchorage, som är den enda stora staden. Inte vår stil helt enkelt. Dutch Harbour hade varit intressant men det ligger väldigt avigt till.
Spännande resa verkar det bli som vi får följa
Svar från Lena Holm 2013-09-04 22:00
Hoppas jag kan hålla spänningen uppe några inlägg till.
Blir helfrälst i dina tre första bilder !
Vilken tur att du gick upp och fick se denna härliga dimma
På den tredje bilden kan man tro att det är små leksaksplan.
Övriga bilder var också intressanta med fin läsning.
ing-marie
Svar från Lena Holm 2013-09-04 22:02
Den dimmiga morgonen var verkligen speciell och det var dessutom förvånansvärt varmt. Jag stod i fönstret i minst en halvtimme och tittade på dimslöjor och de små planen som gick från stillastående till ett kontinuerligt start/landningsläge.
Så spännande att få följa er resa. Kul att du visar lite från omgivningarna.
Väntar spänt på hur ni hade det på dykbåten
Marianne
Svar från Lena Holm 2013-09-04 22:03
Tack Marianne,
vi passade på att se oss omkring på land lite också. Även efter båtresan stannade vi några dagar i Sitka och Juneau, spännande platser även dessa två. I morgon blir det lite båtfärd och dykning skulle jag tro.
Jag gillar det där nya på fotosidan där man kan först läsa texten och sedan förstora upp bilderna och bläddra sig fram genom dem utan att behöva klicka på alla. Dina bilder här tål att tittas på flera gånger. Dimman är magisk speciellt den första och tredje där fartyget synes enormt. Sedan var jag tvungen att Googla på "Duck tour" för tänk om man skulle kunna få "dyka" utan att kunna, då hade jag nog bokat en resa..;) men den bussen höll sig tydligen ovan vattenytan.
Trevligt att få läsa om staden med informativ text och fina bilder därtill.
Svar från Lena Holm 2013-09-05 07:58
Hej Margareta,
den där blädderfuktionen är utmärkt för jag gillar också att titta på bilder i serier, antingen före eller efter jag läst texten. Det var en häftig morgon och jag stod älnge i fönstret till vårt motell och tittade ut på dimman och vad som hände i den. Det blev en hel del bilder också. Fick fick fler magiska morgonupplevelser som det kommer mer om senare. Jetlag har sina fördelar ibland.
Härligt bildreportage. Bilderna i dimman är väldigt bra. // Mats
Svar från Lena Holm 2013-09-05 07:59
Tack Mats,
jetlag ger en del bonusupplevelser ibland.