Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 166 / Semesterbilder! ;)
Nåja, de e inga färska semesterbilder, utan dom e en 10-15 år gamla! :)
De e så här, jag har till slut fått tag på ett kartskåp, eller arkitektskåp eller vad det heter.
En möbel med sex stora inskjutbara lådor. Lådorna har en bredd på 1 meter, är c.a 80 cm djupa, perfekt för bildförvaring alltså! :)
Men, jag måste möblera om i arbetsrummet, och det betyder att en del lådor kommer fram som jag inte titta i på länge!
Lådor med bilder i!
Här e några bilder jag hittat i lådorna!

Å nu skall ni inte bry er om ansiktsuttrycket, anrättningen är supergod!!
Den finns på Gotland!
Å vad är det?
Nå'n som vet?

Mera Gotland. Kommer inte riktigt håg var...?

Å mera, nu er'e Fårö. Fiskeläget Helgumannen.

Hoppsan, å nu er'e Grekland! :)
En god vän oss är grek, han visade oss sina hemtrakter för en 10-12 år sedan.
Trakterna runt Ioannina inne på fastlandet. Vi reste bla runt i en del bergsbyar.
Och det finns även vandringsleder i Grekland.

Å i dom här byarna, där är det inte så mycket vitt och blått, som på vykorten! ;)

Snygga bruder fanns det även i Grekland! Den här fotograferade jag i bergen ovanför Dodoni!
Dodoni är även en orakelplats, har en amfiteater samt en av de bästa fårostarna!
Och som avslut,
en stockholmsbild!

Tunnelbanestation Rådhuset.
Försöker nu sortera in bilderna där dom hör hemma, tex så att alla Gotlandsbilder ligger på ett ställe :)
Vi får se hur det går!
Och fotoutrustningen är som vanligt, M Leica med 28 eller 35 mm.
Diafilm.
Å bilderna är obeskurna, därför en svart kant och att horisonten lutar ibland! :)
Godkväll önskar Bengan
Straight 165 / Dragracing och tidig Dogma.

Hittat en del gamla bilder från Tullinge och dragracingtävlingar.
Bakgrund: Min svåger och några kompisar hade byggt en bil. Vad jag kommer ihåg, så va motorn på c:a 1500 hkr. Och dom kom väl upp i närmare 300 km/tim efter c:a 400 m. Och jag skulle fota!
Och använde (som vanligt), ett slags Dogma-stuk! Ett Contax-hus, 137 MD med ett normalobjektiv 1,7/50 mm och negativ färg. Men jag upptäckte en del saker under fotograferingen, vad gäller bilden ovan alltså, att det låter en del när man står rakt i utblåset från avgasröret, samt att det sprutar grus och gummi från däcket!!!
Ni som kan det här, vad kallas det för när man nästan står stilla med bilen, gasar på ordentligt, bakhjulen spinner å det sprutar o tjuter!? Å man lär så länge man lever! Så visst hade ett teleobjektiv underlättat just här! :)

Bilen kördes inte på vanlig besin, utan på någon högexplosiv special-soppa, och så lade man till lustgas! Å då går det undan!! Här kollas lustgastuberna.

Å här litet instrument mellan rattekrarna. Vad jag kommer ihåg...? så växlade man bilen via nå'n elektronisk grej med tryckknappar. Tror det är en av knapparna som skymtar i oskärpa på ratten.

Och ungdomarna var intresserade.

Funderingar innan start.
Bilen står nu i kön fram mot starten, och rullas sakta fram. Föraren måste ha en flamsäker dräkt, skyddshjälm och uppspänt nät på sidan, så inte huvudet/hjälmen slår i dörrsidorna på bilen vid en ev crash. Här under framrullningen är det en 30-35 grader i bilen så dräkten är neddragen, hjälmen är av, men allt måste snabbt på då man är framme vid starten. Å vid starten, några "däcksuppvärmningar" och en liten "provstart" på några tiotal meter, sedan tillbakarull och väntan vid "gatljuset" på den riktiga starten!

Har en serie startbilder faktiskt. Det var intressant att ha en serie bilder för att senare kunna se hur mycket bilens chassi vred sig under accelerationen. Det kunde man sedan justera med spännvires som satt i chassit. Det va ett bra vridmoment i den här motorn!!! En V8 på c:a 1500 hkr som sagt! :)
Ok, det här va nytt för mig, dragracing alltså! Men mycket intressant att få vara med och göra ett litet reportage! Jag fick även se när bilen byggdes, (motorn var beställd från USA), och sedan se provkörningar och vara med på tävlingar! Klart att jag kunde haft en något annorlunda fotoutrustning än ett hus och ett normal-objektiv, men för mig funkade det bra! Och kameran va lätt att ha i ena handen då jag hade en handlovsrem. "En kamera, ett objektiv, en film" alltså! ;)
Tog nog en 3-400 bilder samanlagt från olika tillfällen. Och det blev en fotografisk erfarenhet för en sk "gatufotograf"! Och killen som sitter vid ratten, min svåger alltså, han blev teknisk rådgivare för ett annat team, och det gick mycket bra vid tävlingar, även ute i Europa.
Teamet blev sedan inbjudna till en litet land, kommer inte ihåg vad landet heter, men det ligger i United Arab Emirates, där hade en oljeschejk byggt en F1-bana och en dragstrip. Shejken bekostade allt för ett tiotal dragracinstall, transporter dit av allt material osv, osv, så kan det gå! :)
Och bilderna här ovan är inte beskurna.
/Bengan
Ps.
Men i eftermiddag så er'e Dogma i Slussen som gäller! 17.00 vid den lilla vänthallen nere vid Saltsjöbanan!!
Straight 164 / Miljöpremie och Dogma-foto!
Ok, här kommer litet äldre bilder, bilder från vår Malmö/Köpenhamnsresa för nå'n månad sedan.
Vi hade ju planer på att ta ta tåget, för vårt hotell i Malmö låg bara 10 minuters gångväg från stationen.
Men efter att ha tittat på SJ:s hemsida, och försökt få litet koll på priser, så gav jag upp...
Och det finns en del olika möjligheter att få tag på biljetter.. :)
Tex, biljetter via auktion...
"Nu säljer vi våra sista lediga platser på auktion. Ibland kör vi med fulla tåg då många vill resa med oss,
men periodvis kör vi med halvfulla tåg och det är dessa lediga platser som vi nu auktionerar ut.
Så här går det till: Utropspriset på tågbiljetterna är alltid 1 kr.
Auktionerna startar tidigast 48 timmar innan och avslutas sex timmar före avgångstid."
Suck!!
Man kan väl i framtiden även ha auktion på annat, tex:
Å nu finns det även några lediga platser på Fritidshemmet Daggmasken,
auktionerna på dom platserna startar tidigast 48 timmar innan och avslutas sex timmar före öppningsdax.... ;) ;)
Ok, nu er'e så med SJ, så vi tog bilen....

Under bilresan ner passerade vi karavaner med långtradare.
Efter några mil började jag fundera... Jag vet det tar litet tid ibland! ;)
Vilken miljöpåverkan har inte alla dessa transporter?
Och trafiken har säkert ökat de senaste åren...!?
Ingen dum fundering ;)
En artikel om den tunga trafiken och dess påverkan på miljön kom i DN en vecka efteråt!

Kommer då också osökt att tänka på Etanol-satsningen...ursäkta mej! ;)
Och en artikel i Forskning&Framsteg för ett halvår sedan.. nr 7 2007
http://fof.se/?id=07712&statistics=nb10-5
Artikel inleds med: "Satsningen på etanol som bilbränsle går inte att motivera med miljöargument
Men mycket tyder på att etanoltillverkningen är ett slöseri med energi och att etanolen,
stjäl resurser från andra effektivare sätt minska utsläppen av växthusgaser....."
Och som en sammanfattning: "Den som är intresserad av att minska sin klimatpåverkan ska alltså snarare satsa på en bränslesnål bil än en mer bensintörstig som kan köras på E85. Det bästa vore en kombination av de två,
eller förstås ännu hellre att åka kollektivt".
Och att få Miljöpremie för att köpa en ny bil?
Jag tycker nog det verkar konstigt...ologiskt på nå't sätt!?
En ny bil, som tar energi och materialresurser att tillverka, å se'n etanol på det, å så en rabatt?
Tycker att en rabatt eller premie det borde man få om man INTE köper en bil? ;)
Eller varför inte så här i stället, man får en premie var gång man åker tåg! :)
Får då sparar man verkligen miljön, och det borde väl premieras? :)
Och då kanske man kan på en gång konstruera om det hela radikalt!
Istället för att få en premie var gång man åker tåg,
så skulle man göra det mycket billigare (och enklare) att åka tåg, och resa kollektivt!
Vilken smart idé va!? :)
Å jag kommer ihåg när alla enkla resor med Storstockholms Lokaltrafik kostade 20:-
Det känns som om vi redan varit i framtiden på nå't sätt...!?
Jag kunde resa till universitetet i Freskati och tillbaka till Gnesta för 40:-
Ok, nu er'e nya tider, andra tider, så tillbaka till framtiden!! :)
Miljöfunderingar efter bilresan till Skåne alltså!

Å visst fanns det annat att titta på än bara långtradare på vägen....
Resebilderna är tagna med Leica M6, Ultron 28 mm, Tri-X i D-76.
/Bengan
Ps. Och glöm inte Dogma-träffen nu på onsdag! :)

Å så sista bilden, den e tagen med M Leica och 35 mm, Tri-X i D-76.
Straight 163 / Dogma i Slussen den 4:e juni!
På senaste Dogmamötet bestämde vi ju att nästa träff skulle vi hålla i Slussen (Stockholm) nere vid Saltsjöbanan och vid den lilla väntsalen!
Johan Ericson skrev i en tidigare Blogg att han trodde jag hade några bilder från väntsalen!
Det har jag,
nu är dom framkallade och inskannande! :)

Och först en bild på en av nedgångarna till Saltsjöbanan/väntsalen.(Nedgången vid Katarinahissen)
Å kolla! Modern konst på väggarna, riktigt trendigt!
Å även om det inte ser ut så härifrån så finns det faktiskt både belysning och litet dagsljus därnere :)

Å ni ser trappan längst bort, det är där man kommer ned från Katarinahissen.
Å här nere i "Moria" så e det faktiskt hyffsad takhöjd!

Å här e då den lilla väntsalen.
Den ligger på perrongen till Saltsjöbanan (Bredvid tunnelbaneingången)
Och ett litet fik har man också klämt in i ena hörnet av väntsalen.
Jag har kollat leget, dom har latte! :)

Men här kan man även sitta och vänta utan att fika!
Det är bra att blanda kommunal och privat verksamhet! ;)

Fast man får se upp för fotografer! ;)
Klostervänner, Dogmaiter och självklart även andra intresserade,
hoppas vi ses nu på onsdag kl. 17.00 vid väntsalen!
Vi snackar litet Dogma, å tar en fika såklart,
och går se'n runt litet i "Moria" å kollar leget!
Välkomna!!!
Mvh Bengan
Straight 162 / Sonnar i sitt rätta element!
Skrev om Leica-Sonnarer i förra Bloggen, och nu några ord om Sonnaren i sitt rätta element,
på mätsökarkameran Contax!
Sonnar 1,5 var nog litet väl häftig för en gäng-Leica, om man skall tala i klartext!
Jag menar då att avståndsmätaren på Leica hade litet för kort bas för att riktigt klara av en Sonnar på bländare 1,5!
Å Leica hade en egen grej, Summarex 1,5/8,5 cm för sina gäng-Leica! Å då blir'e ännu knepigare! ;)
Men det berättade aldrig Leica. Lika bra det! ;)
Tittar man på Contax II och dess långa mätbas, då förstår man saken bättre.
Contax II va byggd för att mäta avståndet exakt för Sonnar 1,5 på full öppning på nära håll!
Dom är byggda för varann kan man säga! :)

Kan också nämna några ord om det här "mekaniska underverket" som en Contax II är.
Modellen kom 1936, är byggd i pressad mässing som är förkromad, kameran har en tvärgående metallridåslutare, har bajonettfattning för objektiven, borttagbart bakstycket och MÄTSÖKARE!
Mao sökare och avståndsmätare i ett fönster!
I stort sett det som Leica kom med 1953 på sin Leica M3.
Och redan 1932 fanns ju Sonnar 1,5/5 cm. Här ovan är det en Sonnar 1,5:a från år 1938.

Å här är en "Gatufoto-Contax" från 1936! :)
Objektivet är en Biogon 1:2,8/3,5 cm, och så sitter en 3,5 cm sökare på kameran.
(Vidvinklar och teleobjektiv satte man på en yttre bajonett).
Och ett litet tips för er som vill känna på en nästan Contax, så finns det ju Kiev att tillgå!
Kiev kan man få till ett mycket bra pris numera, och Kiev är i stort sett en Contax,
just genom att zeiss-maskiner med pressverktygen och till en viss del personal från Zeiss fanns med vid kameratillverkningen i Kiev/Ukraina.

Det här är en Kiev II. Ni ser likheten va? Och i stort sett alla delar är utbytbara mellan en Contax II och en Kiev.
Har fotograferat ett antal rullar med en Kiev, mest svartvitt, och det är lika kul som att fota med en Kiev som med en Contax !
Tycker jag i alla fall! :)
Och som sagt, till ett mycket billigare pris! Och det finns bra rysk optik också! Också till billiga priser!
En gissning är att en hyffsad Kiev med 50 mm kostar mellan 500-1000:-
Å de e ingen plast-grej, utan de e stål, mässing och aluminium!!!
Å se'n när man tröttnar kan man ha den i bokhyllan, så snygg är den!
Den står perfekt med det lilla utfällbara stödet undertill!
/Bengan
