Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5417 / Idag verkar det vara litet mera normalt på fjället! * Se Ps. sist i bloggen om Rogen!

Å andra sidan, visst e det skönt att gå i shorts på kalfjället! Det e som att gå hemma i parken! Å så blir man litet brun på benen också! Men det känns ändå inte riktigt bra! Tycker i alla fall jag! Vi har haft några varma dagar här i Grövelsjön, men det va ännu varmare i fjol! Före midsommar alltså! Men man kanske får vänja sig att så här blir det framöver! Fler varma fjälldagar före midsommar!

Undrar vad man skall göra åt det här! Om man behöver göra något! Köpa elbil kanske! Ursäkta skämtet! ;)

Det blir mycket läsning och begrundande här i fjällen! Även begrundande om framtiden! Och hur vi skall lösa vissa problem på planeten! Men Ok, man kanske inte skall läsa så mycket, eller välja vad man läser! Och vissa anser att det varken finns pandemi eller klimatförändring! Det kanske e så man skall se det! :)

Men vi tar i alla fall en tur på fjället i dag igen, och i dag ned mot Rogen! Inte till Rogen, utan mot Rogen, och njuter av ett "normalt" fjällväder! Det är åtta grader nu utanför stugan, och det bör bli max 15 grader c:a uppe på fjället! För mig är det ett normalt försommarfjällväder, frisk och skönt, och att då kunna vandra i tunna långbyxor!

Ha det bra ni med!

/Bengan

Ps. Jag har faktiskt varit vid Rogen, men det va för nästan fyrtiofem år sedan, men det va i en annan tid! Vi "körde" en Duett fram till Kärringsjövallen på nästan obanad väg! Vi fick lägga plank över de värsta groparna! Den ena körde, den andre låg på magen och kollade frigång över stenar! Vi "parkerade" vid vallen, drog sedan kanoten med packning över myrarna ned till Rogen, sedan levde vi där på fisk och svamp i en fjorton dagar!  Fisk = Harr! :)

Postat 2021-06-30 09:40 | Läst 1755 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Straight 5416 / Vandringsleden översvämmad! Vad göra? ;)

Nåja. den som varit med förr ser att det här är vinterleden, som ofta går rakt på! För på vintern e de mesta fruset! :) Men man vill gärna gå vinterleden även på sommaren, just för att den går rakt på! Men ibland går inte det, som här, då får man gå runt liksom! Och längst bort i horisonten är Norge, med de bästa vandringsstigarna och högsta bergen! Tyvärr är Norge stängt! Och de två topparna i ett högtrycksdisigt fjärran, det är Rendalssöln!

Vi va i Lövåsen i dag och gick mot Foskdalen, och efter några kilometer på leden passerar man ett antal små badtjärnar! Men när ni går leden och ser skylt, en liten skylt alltså, "Fjällbad", gå i stället vidare några hundra meter på leden  så kommer fler små tjärnar och icke så välbesökta!

Vissa e nog mindre sjöar, som den här! Men det är även fina rastplatser! Och som vanligt, vi va sen't ute på fjället, och va sent hemma! Men vad e problemet, det e ljust minst fram till klockan 23!

I morgon proviantering i Idre! Vätska och mat börjar ta slut!

Nog för nu och god natt!
/Bengan

Postat 2021-06-28 23:27 | Läst 1920 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Straight 5415 / Det kan bli bakvänt i fjällen! Även vädret! :)

Igår va vi ute och gick igen! Men vi tog turen senare på eftermiddagen och då vi inte fått något eftermiddagskaffe, så började vi med kaffe och våffla nere vid Sjöstugan! Sedan tog vi fjällspromenaden! Fast det kändes inte speciellt bakvänt, bara nödvändigt! :)

Vi hade märkt att det va ovanligt blött i fjällen, eller rättare sagt runt Grövelsjön, i år! (Den här bilden har inget med det att göra, utan jag tycker bara det e en fin bild)

Icke utmärkt vandringsled! Ofta hittar man stigar, manuellt upptrampade stigar, som ofta är genvägar, som går bra att följa om det inte är för blött! Här blev det för blött framöver, för det e myrar där den här leden går!

Vi såg både fågel och fisk! Här är det fågel! Fågeln blev orolig när vi passerar! Fisken såg jag i ett litet rinnande vattendrag några hundra meter framöver här på myren! Konstigt att det va fisk så här högt uppe! Kan kanske bero på att det inte är några fall i den här bäcken på vägen ned till Grövlan!?

Man håller på att reparationsspånga en del leder här! Spångar behövs över myrar! Även på andra ställen behövs spångar då slitaget blir stort på vissa leder, för vid regn så rinner den frilagda sanden och jorden bort! För några år sedan så såg vi helikoterlyft av sand och bräder för leden bort mot Rogen!

Kvällsandakt på fjället! Eller hur man säger!

I dag nytt äventyr till badsjöarna ovanför Lövåsen! Det finns en badare i familjen! ;)

/Bengan

Ps. Vad gäller väder, vi kom upp den 21:a juni till Grövelsjön och har bara haft litet regn under en natt! Fjällväder är svårt att förstå sig på!  ;)

Postat 2021-06-28 09:40 | Läst 1791 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Straight 5414 / Ny dag med nya äventyr!

Det regnade i natt, men nu spricker det upp och solen tittar fram! Misstänker att myggen får ny fart idag! Det har varit väldigt lugn på myggfronten faktiskt! Men vad gäller bett, så upptäckte jag några häftiga knottbett på benen när jag badade fötterna i en fjällbalja i går! Fem fina tydliga bett, som jag konstigt nog inte känt av! Det känns inget nu heller, men dom ser som sagt häftiga ut! :) Baddade med cortison i går kväll, sov se'n utan problem, inget kliande alltså!
Mycket mera äventyrligt är det inte här uppe just nu! :)

Så en ny dag och förhoppningsvis några fler och annorlunda äventyr!

Ha en fin dag ni med!
/Bengan

Ps. Då dagens DN ännu inte har kommit, så passar jag på att läsa äldre artiklar ur DN-arkivet. Just nu "Med blick för historiens fotnoter. Fotografen Walker Evans skildrade moderniseringens marginaler och blev en av de stora gestaltarna av USA. Sara Danius skriver om en mäktig retrospektiv på Centre Pompidou i Paris."

Postat 2021-06-27 09:03 | Läst 1886 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight 5213 / Analogt i fjällen! Och läsning i fjällen!

Vi e ju i fjällen just nu! Låglandsfjällen i alla fall, norra Dalarna! Närmare bestämt i Grövelsjön! Å vi e husvakter, då ägaren till stuguthyrningen själv tagit några dagars välbehövlig ledighet! Och så vandrar vi såklart en del, typ en mil om dagen! Annat va det när man va yngre, då va det tempo och tung packning långa dagsmarscher  och övernattningar ute! Numera blir det en annan typ av vandring, litet mer strosande och tittande, med samtal om ditt och datt, men det blir sträcka det med, för att sedan gå hem till stugan för att läsa DN! Såklart att jag ställt om DN, men den kommer på eftermiddagen! :)

Fotograferingen förr va också mer av äventyrsfoto! Häftiga vyer typ! Numera är det mest minnesbilder i ett mindre perspektiv, och även en del analogt fotograferande! Det analoga blir svartvitt med vad det innebär för ett naturfoto! Men den lilla färgkameran är alltid med, en iPhone 5S! Även för svartvitt! (Och bilden här ovan är från iPhone 5S, kraftigt delförstorad) De e fantastiska apparater de här mobiltelefonkamerorna! :)

I går på Midsommaraftonen under dagen satt vi på den norska sidan med en fin utsikt och fikade! Vi så moln söderöver och misstänkte regnskurar nedåt Särna! Sedan gick vi ned till stugan för att "äta midsommar!" I dag en kortare vandring och litet pyssel bland stugorna! Bla. gräsklippning!

Och så läsning i fjällen! Jag har med några böcker! Typ Sven-Eric Liedman, Ulf Danielsson och Hans Furuhagen! Hans Furuhagen skriver om "Bibeln och arkeologerna!"  Religionshistoria alltså! Jag läser ofta i sängen efter sänggåendet! Ni fattar säkert hur det går här i fjällen efter en dags friskluft! Efter bara några minuter börjar texten flyta ihop! Men det är ändå ett skönt sätt att somna på, så allmänbildningen i stort den får jag sköta hemma! :)

Ha nu en God fortsättning på Midsommarhelgen!
/Bengan

Postat 2021-06-26 10:08 | Läst 1791 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera