Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1102 / M Leica, Hasselblad och dagens fotografer, e dom så bra!?
Jag har haft en Hasselblad också! De trodde ni inte va!? Men efter att jag haft Hasselbladaren ett tag, så började jag fundera, vad skall jag ha den till?
För stor för snapshots, å då va det kört för min del! Men vilka negativ jag fick! Jag använde Tri-X även här och har några porträttbilder, som jag skall ta fram senare, som sagt, vilka negativ!
Och idag har jag "skannat" några Hasselblads-negativ. Satte negativet en klämma, och höll det i ena handen och digitalkameran i andra handen! Fattigmansskanner! ;)
Anna-Lena Löfgren på Nalen
Vem kan det här vara?
Men här är jag i alla fall! :)
Så var'e med det!
Den här debatten om att fotograferna har blivit bättre och skickligare numera,
det är jag inte riktigt så säker på, för jag tror man kanske blandar ihop den tekniska utvecklingen med den konstnärliga!?
Brukar tänka på liknande saker inom andra områden, tex idrotten. Jesse Owens sprang ju ganska fort på kolstybb på 1930-talet och med grävda startgropar och med en "gammalmodig" sprinterträning. Visst ser det gammaldags ut på de här bilderna, men jag undrar hur fort han hade sprungit med dagens utrustning och på dagens underlag och blivit fotad med digitalkamera? ;)
Mao, vad har hänt?
http://www.youtube.com/watch?v=K1XclGwJY8s
Nu vill jag inte förringa att det finns bra fotografer i dag, men jag tror ibland att presentation OCH tekniken bländar oss en aning...?
Och så finns det en annan ingrediens, kanske litet känsligare...?
Sannolikt så är det så att fotografer och även bildtittare har mera bråttom i dag när man tittar på bilder? Ont om tid liksom, och så finns det många bilder att titta på. Vad gör man då som fotograf för att fånga betraktarens uppmärksamhet?
Att jobba med subtila bilder, och med "bildgåtor" det är nog inte nå'n bra idé!
Utan pang på rödbetan bara! ;) Med stora häftiga färgbilder med jätteskärpa! ;)
Exotiska länder, människor och händelser!
Och den här bildpresentationen är en del fotografer självklart bra på! ;) :)
Men vad är det som hänt egentligen? Bättre fotografer, eller...?
En fundering alltså! :)
Å se'n e jag väl inte så säker på om man ger en miniräknare till alla att det blir bättre uträkningar heller!? ;)
Men det är en helt annan sak! ;)
Å vad gäller Hasselbladaren, den hade jag som sagt nå't år tillsammans med M Leica, men se'n blev det bara M Leica igen!
Det här blir litet mer praktiskt så här liksom!
Just det, kom ihåg en annan sak! :)
Det verkar finnas två skolor vad gäller M Leica!
Fritänkarskolan och den ortodoxa skolan.
För fritänkarna är M Huset det viktiga,
för de ortodoxa är det viktigt att även optiken är Leica!
Som sagt, alla blir saliga på sin fason, eller på sin tro! :)
/Bengan
Straight 1101 / Musik, M Leica och extreme ski i Åre! :)
Läser morgontidningarna som vanligt, i DN Kultur hittar jag en recension av ett gäng jazzmusiker som kallar sig LED och som har återkallat Led Zeppelin i sin musik och dom spelar nu på Glenn Miller café i Stockholm.
En av medlemmarna, som pelar trombon, heter Mats Äleklint. Mats är även M Leica-fotograf! :)

Vi umgicks en del tidigare, och här sitter Mats på Kafé Valand på Norrmalm för några år sedan. Så musik och M Leica verkar också höra ihop! ;)
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=5136

Kafé Valand, om det nu finns kvar, e speciellt, ganska oförändrat under en lång tid.
För övrigt så planerar jag ett nytt inlägg i debatten om varför det inte finns några bra fotografer i Sverige! Vänta bara, det inlägget kommer! ;)
Tror att dagens ungdomar, de som är yngre än vad jag är alltså ;) inte har varit med tillräckligt länge för att uppfatta det hela rätt! ;)
Men så har det alltid varit för alla generationer! Man tror man e mitt i världen, inget av vikt har hänt tidigare! ;)
Håller även på att plocka fram utrustningen för extreme ski i Åretrakten!
Skidan är en tidig form av carvingskida, begreppet va inte uppfunnit då, men den här Åsnes A-skidan är ovanligt bred framtill och har en markerad midja.
Skorna är Italienska, Asolo Etreme, å i riktigt läder! Vad annars? ;)
Bindningen en kombination av en amerikansk utlösningsbindning och en norsk kabelbindning! :)
Vi kommer att bo en bit upp i Åre by. I ett litet hus med utsikt över Åresjön.
Och vi startar ofta skidåkningen i dalen mellan Getryggen och Sönnertväråklumpen. (Nära Storulvån) för att kolla leget liksom. Å en viktig del i utrustningen är Russinrutor från Åre Bageri.
För nu startar den bästa tiden vad gäller riktig skidåkning i Åre! ;)
Inga turister, å inga Stockholmare från Södermalm ;) och inga mygg! Ni 08-:or anar inte va fint det är däruppe nu! Liftarna stängs, musiken i backen tystnar och kvar finns bara några få skidåkare, de riktiga bergsmännen! ;)
Som i tystnad går uppför bergen med stighudar, för att sedan kasta sig utför branterna, som örnar ;) i långa perfekta telemarkssvängar i lössnön! :)
Om det inte är bristande skare....
Jag har (som nog några redan uppfattat) jobbat inom skidgebitet för ett antal år sedan, och då känns den här typen av fri skidåkning mycket mer lockande än att stå i en liftbacke! Men alla blir som sagt saliga på sin fason! ;)
Annars inget nytt annat än att jag måste byta till sommardäck i dag!
/Bengan
Här e några spår i snön från 1990-talet på Getryggen. Då man åker ensam så e det här enda sättet att fota, parkera grejerna och se'n fota svängarna. Och här va det drömföre! Hård skare, och nå'n decimeter löst ovanpå innan dagsmejan kommer! Se'n kan det bli tungt och man kan gå igenom! :)
Å när jag tittat på bilden några gånger så kommer jag ihåg att det fanns en längre åkning till vänster här på bilden. Man kunde starta nästan uppe på toppen, inte så brant åkning, men låååång! :)
Å Sönnertväråklumpens sydsida e också bra! Å baksidan, å... ;)
Straight 1100 / Finns det i Sverige utrymme för en fotograferingskonst på djupet?
Kurt Bergengren, ställer frågan i en artikel i Fotografisk årsbok 1961.
Finns det i Sverige utrymme för en fotograferingskonst på djupet. Frågan verkar högtravande. Men även bildredaktörer som har resurser att släppa fram våra yttersta bildjournalister tycks stimulera dessa att bege sig till en ny exotiskt fruktmarknad varje år hellre än att ge dem tid och tillfälle att tränga under ytan i levnadsfrågor och samhällsproblem som ligger den svenska publiken närmare men därför inte är lätta att klargöra.
Det kan tänkas att de klart lysande kamerastjärnorna är barn i ögonblickens och flygbiljetternas värld och att fotografer i allmänhet är för obildade för att ta itu med samhällsproblemen eller lära oss de mänskliga villkoren, och inte bara visa olika levnadsförhållanden.
Inte många kan ge en bild åt särskillt intressanta upplevelser av den verklighet vi delar.
För att göra formuleringen ännu mera drastisk: svensk fotografi saknar en motsvarighet till Strindberg.
Det här frågan ställde som sagt Kurt Bergengren 1961 i en artikel i Fotografisk årsbok, "Det är nödvändigt att fotografera".
...att fotografer i allmänhet är för obildade för att ta itu med samhälls-problemen eller lära oss de mänskliga villkoren, och inte bara visa olika levnadsförhållanden?
Straight 1099 / Kompakta objektiv på en M Leica
Vill visa några kompakta objektiv att ha på en M Leica som man kan använda via den bajonettmellanring som finns.
En rysk Elmar-kopia, inskjuten så blir ekipaget mycket tunnt!
Här är objektivet utdraget för fotografering.
Och en ryss även här, Orion 1:8/28. Mycket kompakt!
(Objektiven sitter här i en 35 mm mellanring, men det finns mellanringar för bla 50 och 28 mm)
Objektivtips alltså! :)
/Bengan
Straight 1098 / The black Finepix X100! The Real Professional Choice!
Den här lilla digitala kameran, som i sitt retroutseende mycket påminner om en klassisk mätsökarkamera, har väckt en viss uppmärksamhet det sista halvåret.
Kanske en förebild till X100?
Jag har tittat igenom några av de kommentarer och önskemål som finns på Finepix hemsida, och hittar en del nya kommentarer!
"Just got the X100 today. Outstanding camera, I am letting my Leica X1 go."
"How refreshing to see a camera with (promised) high quality output stripped of all the hugely confusing / pointless 'program modes' and multiple 'configuration' options of modern cameras that don't actually help create better shots."
"Finally, a digital camera with a soul...."
Det här låter mycket lovande eller hur? Men allt är inte riktigt klart än!? ;)
För det saknas nå't! Men jag har anat ett löfte, i alla fall en tanke hos Fujifilm via kommentarer... ;)
Så nu väntar vi bara på den andra Finepix X100, The black one!
The Black Cat! :)
För det finns nog en del fotografer som skulle kunna tänka sig en X100 i svart utförande! I alla fall jag! :)
Men det skall bli spännande att prova kameran, och även höra vad andra tycker om kameran, tex Redaktör'n här på Fotosidan, och se'n ev vänta in den svarta X100! ;)
Och bilden på "The Black Finepix X100" är såklart framställd av chefsdesignern hos Carlzon Design himself!
Tack än en gång för hjälpen med bilder Bernt!
/Bengan
Ps.
Och Leica då, som kunde kommit med något likande, ingen aning om vad dom tänker, dom kanske tycker det är bra som det är...!?















