Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6993 // Kodachrome, M Leica och Russinrutor! :)
Jag hittade nyss några diabilder från Åretrakten, eller rättare sagt i området runt Getryggen och Storsnasen! Året är 1993! Vid vandringar så köpte vid bröd på Åre Bageri! Vår favorit var ett russinbröd i fyrkanter! Russinruta! Mycket praktiskt! Det här brödet gjorde så vi slapp göra smörgåsar på morgonen! :) Det va bara att fixa kaffe, och så iväg till bageriet och till fjället! Åre bageri låg då i en liten lokal på Årevägen!
Och vad gäller året 1993, Time pass liksom! :)
.
Här syns russinrutan tydligare! Jag tror inte brödet hette Russinruta i bageriet, men vi kallade det så!
.
Så där ja, färdigfikat! :)
Kamera M Leica, 35 mm Summicron och Kodachrome!
/Bengan
Straight 6998 // I skogen syns man inte! Och det är himla bra! :)
Mats Alfredsson, gatufotograf! (Gnesta-Planket)
.
Och nu till skogen och välj redan nu om ni vill läsa vidare! För det handlar mycket litet om fotografi! Eller om Gnesta-Planket! Alltså, jag håller på att smörja mitt öra två gånger om dagen, skall göra så enligt doktorn! För örat har varit utsatt för strålning, Brachyterapi, och håller på att läkas! Oss emellan, så tycker jag att läkningen ser konstig ut, men en bättre utbildad närstående säger, - det gör den visst inte, så sluta klema dig!
Ok då!
Men jag kan inte använda glasögon för det får inte hänga något skav på örat och örat får inte heller utsättas för sol! I förrgår gick jag en runda med keps! Men att hålla på och snurra kepsen på huvudet så skärmen skuggade örat hela tiden blev ingen höjdare! Så igår hängde jag en liten kompress på örat och satte på mig en toppluva som kompresshållare! Funkar bra, men inte för utseendet! ;)
Därför till skogen och det blev en fin skogspromenad för jag mötte inte en enda människa! :)
Och då jag inte kan använda glasögon när jag fotar, så satte jag på en diopter på M Leican!
I dag en promenad med toppluva igen och sedan handla! Handla går bra för det är ingen sol inne i butiken! :) Skall även försöka "hinna" framkalla en rulle film i dag! Tog några testbilder i slutet på rullen i går med Canon 1,2/50 mm för att se så skärpan ligger hyffsat rätt!
Och tyvärr så blir det ingen selfi på mig med toppluva! Även om jag har tagit en selfi med toppluva och kompress! Så kul skall vi inte ha! :)
/Bengan
Ps. Och fotofika på Tårtan i morgon!
Straight 6991 // AI och fotografiet
Här finns att läsa om kvinnan här på bilden!
https://www.euronews.com/next/2024/12/27/meet-the-first-spanish-ai-model-earning-up-to-10000-per-month
.
Och de etiska frågorna kring AI och fotografi är komplexa och sträcker sig över flera områden. Här nedan är några områden!
Äkthet och manipulation!
AI gör det möjligt att skapa bilder som ser realistiska ut men är helt konstgjorda! Det utmanar idén om fotografiets äkthet, särskilt i dokumentära sammanhang! Det etiska dilemmat handlar om hur vi kan säkerställa att en bild representerar verkligheten och inte är manipulerad!
Upphovsrätt och ägande!
När en bild genereras av AI uppstår såklart frågan: Vem äger bilden? Är det personen som gav input till AI:n, eller skapades bilden oberoende av mänsklig kreativitet? Detta är en viktig juridisk och moralisk fråga, eftersom traditionella upphovsrättslagar inte fullt ut täcker de unika situationer som AI-bilder skapar!
Kulturell och konstnärlig integritet!
AI kan kopiera stilar från kända konstnärer eller fotografer, vilket väcker etiska frågor om plagiering och kulturell appropriering! Ska det vara tillåtet för AI att efterlikna en levande eller död konstnärs verk utan tillstånd eller erkännande?
Ansvarsfrågan!
Om en AI-genererad bild används i skadliga syften, till exempel för propaganda eller bedrägerier, vem bär ansvaret? Är det AI-utvecklaren, personen som använde tekniken, eller någon annan part? Det saknas tydliga riktlinjer för ansvarsfrågor i sådana fall!
Integritet och privatliv!
AI kan använda bilder för att skapa realistiska representationer av personer utan deras medgivande, vilket är en direkt integritetsfråga.
Detta kan till exempel innebära att någon framställs i en situation de aldrig varit i, vilket kan skada deras rykte eller privatliv!
Social påverkan!
Den breda tillgången till AI-fotografi kan förändra samhällets syn på vad som är "verkligt" och kan skapa en värld där visuella bevis inte längre kan betraktas som obestridliga! Detta har stora konsekvenser för journalistik, rättsväsende och samhällsförtroende!
Dessa frågor är både tekniska och filosofiska och forskare, konstnärer och jurister arbetar aktivt med att skapa etiska riktlinjer och ramverk för att hantera det här!
Så lycka till! :)
Annars inte så mycket nytt från Rohan! Men snart dags för en promenad! Och senare en objektivtest!
/Bengan
Straight 6990 // Mera intressant i oskärpetider! ;) Canon 1,2/50 mm LTM
Här är objektivet! Fast det här kamerahuset är nog inte det mest funktionella för objektivet! ;)
Och jag kan väl börja med att jag fick köpa det här objektivet ganska billigt, 800 spänn med ett Canon P-hus därtill! Tack för det priset Rajje på Sergelfoto! Och kamerahuset sålde jag sedan till Micke Borg! Väl bekomme Micke! Och nu tycker jag objektivet börjar bli intressant igen i dessa Bokeh-tider och med ett ännu större intresse för ett mer konstnärligt fotograferande! ;) Jag skall se om jag hittar något Kodachrome-dia där jag använt objektivet, annars får jag ta några svartvita bilder för att se så skärpan i alla fall ligger rätt där jag ställer den via mätsökaren på M Leican!
Nättidningen Shutterbug har en artikel om objektivet:
"Canon’s 50mm f/1.2 Rangefinder Lens; A Legend In The Super-Fast Realm"
.
Jag har faktiskt haft objektivet en gång tidigare, och sålt det! Suck! Och dessutom tror jag det var det helsvarta objektivet! Ännu mera Suck!
Men som sagt, nu har jag det igen i alla fall! :)
.
Kolla, det va det svarta jag hade! År 1962 c:a!
Slut för idag
Tack för idag
Och God Natt!
/Bengan
Ps. Och glöm nu inte fotofikat på Tårtan på onsdag!
Straight 6989 // Kodachrome i våra minnen
Kodachrome var en särskild diafilm, älskad av många fotografer och det var den diafilm jag oftast hade i min Leica! Minnet av Kodachrome kan ha blivit präglat av nostalgi, vi kanske minns mer av dess styrkor än dess svagheter eftersom vi inte längre kan få tag på filmen! Men låt gärna minnet vara så! :)
Tekniska fotografer har under åren såklart analyserat skillnader mellan Kodachrome och andra diafilmer, men vi vet att fotografi handlar mycket mer än om bara teknik!
Kodachrome fanns i olika känsligheter vilket gav flera valmöjligheter! Idag försöker man simulera Kodachromes unika estetik i digitala kameror, vilket visar att filmen är saknad! Resultaten har dock varit begränsade även om AI-teknik snart kan göra simuleringen mer exakt – på gott och ont!
Men det är inte en digital återskapning jag längtar efter utan jag saknar det unika och egna färguniversum som Kodachrome filmen hade! Den gav en unik och mycket subtil bild känsla, en bildupplevelse, som dagens digitala bilder inte kan återspegla!
Och Kodachrome var mer än bara en diafilm den var även en del av fotografins historia och blev även en del av min fotohistoria! Och var en källa till kreativitet och inspiration som jag numera saknar!
Den sista rullen Kodachrome! (National Geographic)
/Bengan
Ps. Och Fotofika på Tårtan i Stockholm nu på onsdag 16 april! Från 15.00 c:a!








