Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2858 / En eloge åt den här kameran! Eller respekt som man säger numera!
För att visa att jag inte e helt bakom, och bara fotar analogt och bara snackar om gamla objektiv från 1930-talet, så kommer här några tillägg till min CV!
Det handlar om en digitalkamera! Jag har haft den här kameran några år nu, och den funkar mycket bra! I alla fall för mina behov! Nå'n kan väl kanske tycka att kameran e litet begränsande, och så har det kommit nya modeller! Bättre och förbättrade modeller! Men jag har kollat på de nya modellerna och jag behöver inte de här förbättringarna, så jag sitter nöjd! Antikonsumist liksom! ;)
.
Och det här va ändå den här kameratypen jag hade ylat om ända sedan det digitala kom! "Varför gör ingen en digitalkamera som ser ut som en riktig kamera?" Och fick såklart mothugg! "De e nya tider nu Bengan, de moderna kamerorna behöver inte se ut som gamla dinosaurier! Nya tider! Häng med Bengan!"
Men som tur va så va jag inte helt ensam, för det va nå'n som inte bara lyssnade på fångarnas kör, utan även på några små röster! Fritänkaren Fuji hade hört våra små nödrop på en liten M Leicaliknande kamera! Och man gick ännu litet längre, sannolikt med tanke på mitt ständiga objektivbytande hela tiden, man satte en fast optik på kameran! En Dogmakamera liksom!
"Nu får du fota i stället för att hålla på och byta optik hela tiden" sa nå'n, fast på japanska!
Men för att vara litet Ove, ni vet han som tycker det va bättre förr, så gillar jag min Fuji X100! Jag har ännu inte hittat de där problemen på min X100 som gör att jag måste byta till nå'n av de nya X100-modellerna! ;)
Så nu håller jag bara tummarna för att min X100 håller i många år till!
/Bengan
Ps. En Fuji X100 bild! Straight Photography!

Straight 2857 / Ungdomar! Här snackar vi om ett riktigt objektiv! Till både Leica och Contax!

Och nu kommer historia! :)
Å jag tar det i stora drag, och det gäller småbildkameran! Leica va en av de kameror som startade det hela, och använde 35 mm kino-film i en liten fotoapparat! Och Max Berek gjorde ett objektiv till den kameran! Objektivet hade litet olika namn i början, men i produktion så blev det Elmar!
Men Carl Zeiss lurade i vassen, och när man ser att det här funkar med den lilla kameran, så bestämmer man sig för att också vara med i leken! Så kommer Contax I, en universalkamera med en normaloptik på 1,5/5 cm!
I början så såldes den här optiken dåligt eller inte alls, ingen trodde på att det gick att göra en sådan här fungerande ljustark optik utan antireflexbehandling!
Men efter ett tag så började man förstå att det här va en banbrytande konstruktion, som fungerade både på kvällen och ute på stranden! Då blev optiken även intressant även för Leicaägare, som kunde beställa Sonnarer i Leicafattning! Men det kostade!
.

Så ville man glänsa litet, så hade man en Sonnar 1,5:a på sin Leica! Och 1936 så uppfann Zeiss även en antireflexbehandling som kunde anpassas till objektivproduktionen, och då blev bla. Sonnar 1,5:an ännu mycket bättre!
Tyvärr för de andra objektivtillverkarna, så va den här antireflexbehandlingen, eller T-belag som den heter, ett Zeisspatent!
Och så här höll det på i c:a tio år, tills Zeiss blev tvingad att släppa patentet! Och det första som hände när det här patentet va fritt, det var att Canon och Nikon mfl. direkt kopierade Sonnarkonstruktionen 1,5/5 cm i sina normaler med antireflexbehandling! Leica blev inte klar med något liknande förrän 1952 med sin Summicron! Summicron 50 mm som va en Summitar, där man nu kunnat sära på några linser med hjälp av antireflexbehandling!
.
Så för att snacka om objektiv, så e nog ett Sonnar 1,5/5 cm, förkrigsmodellen, ett av de mest spännande objektiv som man kan ha på sin M Leica! :)
(Den nya Sonnaren 1,5/50 mm ZM, är en helt annan sak)
Och skärpan från 1930-talet, räcker gott och väl ännu in på 2000-talet! Det va mycket bra gjort Ludvig Bertele!
Men självklart har objektivtekniken gått framåt sedan 1930-talet, det har kommit mängder av nya glassorter att använda, man använder kraftfulla datorer som beräknar det hela, och maskiner som nästan tillverkar hela objektivet och allt blir knivskarpt!
Men det hjälper inte hela vägen för den som kan sin fotohistoria! Och fotovänner, som vanligt ".....there is more to photographic imagery than super sharpness and the best possible lens test results"!
Ha nu en fin fredagskväll!
/Bengan
Straight 2855 / Egensinniga objektivtillverkare till Leica! Cosina!
Fast numera e nog inte så många objektivtillverkare egensinniga! För det e svårt, i alla fall ekonomiskt svårt, att ligga på sidan om! Och vad gäller Cosina och kvalitet, så va man inte känd som någon seriös objektivtillverkare före sin egen RF-kamera och medföljande objektivserie heller!
.
Men med Cosina/Voigtländer kom det en del intressanta objektiv, och bra objektiv, till rimliga priser, som även passar Leica som sagt! En optik, som väckte undran, va en 40 mm optik på 1,4! Optiken kom i både MC och SC! Multi Coated och Single Coated! Varför SC då!
Så här förklarar Stephen Gandy det på sin hemsida; "The 40/1.4 S.C. stands for "Single Coated". Why you ask? Because there is more to photographic imagery than super sharpness and the best possible lens test results. To quote Cosina's President Mr. Kobayashi "The 40/1.4 SC lens was produced for those who believe single coated lenses give more beautiful imagery in Black and White." Some Japanese photogs prefer the imagery of single coated lenses to multi-coated lenses, and so this limited edition version of 500 40/1.4 S.C. lenses. The first production run of the single coated 40/1.4 was a quick sell out in the Japanese home market."
Den här raden gillar jag: "Because there is more to photographic imagery than super sharpness and the best possible lens test results"!
Och jag e nöjd med optiken! Fotat på en skakig tunnelbana!
.
Det enda jag kan ha nå'n synpunkt på, de e väl att det e en fast bajonettfattning på optiken, tycker en gänga hade varit bättre, som här på 1,9/28 mm, då kan objektiven även användas på en gängleica!
/Bengan
Ps. Tidig utgång idag med Roffe, för idag blir det varmt!
Straight 2855 / Foto mellan fantasi och verklighet! Eller bara i fantasin?
I slutet av 1800-talet när optiken äntligen blev någorlunda skarp och ljuskänslig så dröjde inte motreaktionen länge, vi fick Pictorialismen! (Läser en artikel i DN från 2014 av Malena Rydell, och det startade några egna funderingar)
Fotografi är ju ännu lättare att utöva numera! Och vi går in i en nyare och modern form av Pictorialismen! Vi avbildar sällan numera, utan vi beskriver verkligheten som vi själva vill se den, eller som vi vill att andra skall se den via oss!
Men så har man väl alltid gjort? Kanske, men inte i sådana mängder och så lätt som det görs nu! Alla är ju fotografer, som någon så rätt sagt det, och den snälla farbrorn eller tanten som heter teknikföretag, e den som ständigt hjälper oss på traven i vårt konstnärsliv! Och tidningar, media hjälper oss också att gå "den rätta vägen!" Museerna visar oss de rätta bilderna, så vi förstår vad som säljer till en besökare! Den rätta smakvägen alltså, om vi också vill sälja våra bilder!
För den fiktiva, drömska fotografin, den finns numera överallt, även om den ibland är litet maskerad! Och den dränker nog det andra, om det nu finns nå't annat! För helt krasst, som sagt, odrömska bilder säljer inte! Ger inga pengar! Vare sig för museer eller till gallerier eller till tidningar! Konstigare än så är det inte!
Så jag saknar alltså något inom fotografin, hos de fotografer som har ett mål, eller hur man nu försöker säga det så ingen tar illa upp, de e det som den här bloggen handlar om, även om det kom långt ner i bloggtexten! Jag saknar ofta en annan typ av fotografi, som en liten, liten, liten motkraft till "den stora drömfabriken!"
Kanske kan det kallas för en beskrivande verklighetsfotografi, vad vet jag? (Nu tänker jag inte på socialreportage eller liknande) Och att då försöka hitta den här "nya sakligheten", eller hitta några som fotograferar på det sättet, då man inte vet riktigt vad man letar efter, det gör det inte lättare! Å förresten, vem skulle sponsra en så'n här fotografi? I tider när allt måste löna sig!
Å nu kanske inte Fotosidan är det bästa stället att annonsera efter något förlorat, eller något som man saknar, men jag vet att det finns många fotografer här på Fotosidan, så nå'n eller några andra kanske också saknar det här, vem vet?
Vad gäller livet i övrigt, så e dagarna bara nå'n minut längre just nu,
så snart vänder det! Carpe!
/Bengan
Straight 2854 / Åker man tåg e det bra att ha bil! Å nu e Summicron 50:an normal! Men skärpan e onormal! :)
Min fru åker tåg till och från jobbet! Det tar c:a 45 minuter från Gnesta till Sth C! Hon kallar det lyxigt, just för att kunna bo så här på det lugna och friska landet och ändå kunna jobba i sta'n, med en så kort restid mellan!
Men ibland händer det saker med järnvägen! Å det vet ni va! I går kväll hände det igen! Min fru slutar jobbet vissa dagar runt 19-tiden, och går till Sth C och får höra att en kontaktledning e nedriven , så det går inga tåg söderut just nu! Just nu, skulle i alla fall hålla sig till 21.00 minst!
Men inga problem när vi har bil! Min fru tar Tunnelbanan till Hallunda! Å jag sätter mig i bilen och åker på fyrtiofem från Gnesta till Hallunda! Roffe ville åka med, och det fick han såklart! Sedan åker vi tillsammans hem i den vackra sommarnatten till Gnesta, och ser när vi e tillbaka i Gnesta så ser vi att det står tåg i kö och väntar! Så kontaktledningen e ännu inte fixad! Som sagt, det e bra att ha bil när man åker tåg! :)
.
För övrigt så är min normal, Summicron 1:2 50 mm, högst normal numera! Det är Werner på LP Foto har fixat pricken och bländaren! Så allt sitter i linje numera!
Men optiken e inte riktigt normal vad gäller skärpa! ;) Se nedan!
.
.

Men den lilla skärpeovanligheten, den e det ganska lätt att leva med! :)
Allt för tillfället!
/Bengan








