Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2829 / Vart tar fantasin vägen i det superskarpa?
.
Satt nyss och tittade på bilder tagna av Julia Margaret Cameron. Vissa porträtt tycker jag är fantastiska, men ofta litet oskarpa, och jag undrar hur de här bilderna skulle ha blivit bedömda i dag!
Jag tycker att mycket av dagens foto, amatörfoto i alla fall, handlar om skärpa! Och övertydlighet! Och diskussioner om skärpa! Och diskussioner om ännu bättre och ännu modernare fotoutrustningar!
Men jag tycker inte att bara skärpa räcker för en bra bild!
Det känns också som om många fotografers trygghetsnalle har blivit ett skarp objektiv! Ett riktigt superskarpt objektiv! Så man ser varje liten detalj på det man sedan fotograferar!
Men om allt e tydligt och superskarpt, och kanske även förklarat i en bildtext under bilden, vad finns det då kvar? För fantasin tex? Och en ev bildbedömning?
Fantasi skapas i det litet otydliga, i det osagda, i skymningslandet där vi inte riktigt ser skarpt, men det ger möjlighet för fantasin.....
Annars blir det nog mest bara övertydliga, jätteskarpa reklamliknande bilder...
Kolorerade! Och ofta jätte, jättestora för säkerhets skull!
Ha en fin måndag! :)
/Bengan
Straight 2828 / De heter inte Gun Balls, det heter Gumball sa min fru
Först så fattade vi inte varför det stod en massa människor på en gångbro över motorvägen och tittade mot Stockholmshållet! Men efter en stund kom vi ihåg något vi sett på Tv! Vi skulle egentligen bara köpa glass i Läggesta! (Vi hade varit ute på Sörmlandsleden och gått några timmar och tog vägen över Läggesta hem)
.
Men att gå ut på en bro och titta verkade inte så bra, utan vi tänkte hitta en bra parkettplats där vi kunde sitta och äta glass också.
.
Det här blir bra! Här ser man och hör bra med nervevad ruta! Första parkett liksom!
.
Å en bil hade poliseskort framför sig! :) Sedan tog bilarna slut, och även vår glass, å då åkte vi hem!
.
Å när vi nu e inne på snabba grejer, så går Roffe i långlina ute i naturen! Ibland i ett ännu kortare koppel! Roffe reagerar blixtsnabbt på en rörelse, så snabbt att en nanosekund känns lång! Å då gäller det att vara med! Ni ser handsken och knuten på linan! Å ni som läst er Libet vet att det kan vara upp till en halvsekund mellan en reflexhandling och ett medvetande om handlingen! Och på den här halvsekunden hinner Roffe en bra bit! Så han borde nog själv bli överraskad ibland och tänka, "Hallå, vad hände och vart e jag på väg!" ;)
/Bengan
Ps. På 1930-talet va Contax en universalkamera, idag är det en iPhone 4 S! :)
Straight 2827 / Motljustest med nya Summicron 50 mm ;)
.
Känner mig nöjd med den här Summicron HPD-optiken, trots att det kosmetiska utvändigt inte e riktigt rätt! (Bländarinställningspricken sitter litet till vänster på optiken) Men optiken tecknar bra! Nu va jag på väg till källarfotograferingen på Kocksgatan 24, och vid ett möte på trottoaren så kunde jag testa motljusegenskaperna, men att ställa in avståndet va omöjligt i motljuset, så snabbt på med hyperfokalen, och upp med kameran till ögat!
Tycker optiken klarar det bra! Mycket bra! Nu kan jag inte skylla på optiken i alla fall! Och i källaren gick det också bra att fota! Allroundoptik! :)
Ha en fin lördag!
/Bengan
Straight 2826 / Boxningsbilder med Summicron 50 mm på Leica M6
.

Tog en rulle Tri-X i onsdags nere på Kocksgatan med Leica M6 och Summicron 50 mm. Det är den Summicron 50 mm som var hopplockad av två olika objektivdelar och där bländarmarkeringen nu sitter en aning år vänster! Jag har testat objektivet tidigare så jag vet att skärpan ligger rätt! Här några bilder på full öppning och på en 1/15-del, med Tri-X på 800 ASA.
.

Men det e nog så att en Contax G2 vore lämpligare att fota boxning med sin autofokus. Man hinner inte med riktig med då man har en manuell inställning på en kamera, när inget riktigt e stilla nå'n längre stund, trots att dom vilar, och man måste vara noga med avståndet! Men det va intressant att fota litet med M Leican igen!
Slut för idag!
God natt!
/Bengan
Straight 2825 / Den omedvetna fotoskolan....
.
En av mina föredömen eller idoler inom fotografin är August Sander
Det är nog därför jag ofta "ställer upp" människor i mina bilder.
.
Men det är jag nog inte så där helt medveten om, men min misstanke e stor att det är så när jag fotograferar människor.
.
.
Och ofta så möter blicken betraktaren.
.
.
Det e väl så här som föredömen och idoler fungerar, man försöker härma, fast man kanske inte vill erkänna det, eller så kanske man inte tänker på det, utan det finns där som en känsla, "att det här blir en bra bild".
Det blir nog så att när man tittar mycket på bilder man gillar, så lägger man dom omedvetet på en hylla "i huvudet" för bra bilder! Och det bildtänket, eller kompositionstänket, dyker upp när man själv skall fota! Många gånger ganska omedvetet! Å det e väl inte så konstigt!
.

Och nu är det en ny tid! Ingen kommer undan tiden! Med en ny typ av kamera!
Här en delförstoring av en iPhone 4 S-bild (Die Kamera des zweitausend Jahrhundert)
.

Kocksgatan 24. (Eller Dubbeltolvan som Slas beskrev det)
.
De va de om den fotoskolan!
/Bengan









