The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 149 / Kan androider komponera?

 

Är förkyld, och får då rinnade ögon, så jag lyssnade mest på radio idag, bl på P1, och "Mitt i musiken" och hörde där bla: "Trots mot da capoförbud på Metropolitan så blev det stående ovationer på Metropolitanoperan i New York i början av veckan när den peruanske tenoren Juan Diego Flores klippte inte mindre än nio höga c på raken i en aria i operan Regementets dotter av Donizetti!"
Senast nån bröt mot regeln var när Pavarotti dubblade en aria ur Tosca i början av nittiotalet.

Pavarotti ja....
Hittade en del på YuoTube, bla en aria från "Nessun Dorma" med Pavarotti..
http://www.youtube.com/watch?v=VATmgtmR5o4&feature=related

Tanken dyker upp igen, vad är det som gör att musiken kan beröra oss så...
Och varför finns musik??
Under hur lång tid har mänskligheten ställt sig den frågan?

Bla Peter Nilson skriver i sin bok, Ljuden från kosmos,
"Varför finns musik, och vad uträttar den?
Musiken kommer oss närmare än alla kosmiska gåtor.
Den kan ge illusionen av en verklighet bortom vardagsvärlden.
Starka musikkänslor ger en nästan ofrånkomlig förnimmelse av att en dörr glidit upp,
eller att vi åtminstone skymtar något genom nyckelhålet...."
Musik är som stjärnhimlen: den lockar oss att fantisera över oerhörda ting....."

Jag hittar även en annan aria med Pavarottio, "Vesto de la gubba".
"Skratta Pajazzo, livets cirkus rullar vidare....."
Den var bla filmmusik i filmen "The Untouchables" (med Kevin Costner, Sean Connery, Andy Garcia, Robert De Niro).
http://www.youtube.com/watch?v=PghOdj02Jew

 


Men jag tänker mera på filmen "Carmen, Carmen" av Carlos Saura när jag hör "Vesto de la gubba..."
Där kommer arian i slutet av filmen, och jag skall inte avslöja i vilket sammanhang den sjungs....
Här en liten snutt i början av filmen...med suggestiva bilder med intressant kameravinkel..
http://www.youtube.com/watch?v=46Y9m81AMkA&feature=related

Vad gäller Carlos Satura, så har han också gjort en mycket sevärd version av Federico Garcia Lorcas "BODAS DE SANGRE" (Blodsbröllop) Här finns fantastiska bilder!
http://www.youtube.com/watch?v=-du7ftTVq9U&feature=related

Å vad gäller filmen "Carmen, Carmen, så va Paco De Lucia med i filmen. Här  en snutt gitarrspel med
kompisar John McLaughlin och Al Di Meola.
http://www.youtube.com/watch?v=9cadbYIzhqQ


Och mera Paco De Lucia: (Från Wikipedia)
"Innan han (Paco) blev tillfrågad att tolka och spela Joaquín Rodrigos Concierto de Aranjuez 1991 hade han aldrig kunnat läsa noter. Han lärde sig de flesta passager helt enkelt genom att lyssna på tidigare tolkningar.
Med tanke på att Conciertos är mycket svårt att framföra är det ännu mer remarkabelt. Medan han lärde sig att spela Concierto som flamencogitarrist, där rytm och takt är essentiellt, föredrog han att ge lyssnaren en “smutsig” ton när han gick från en låg ton till en mycket hög hellre än att förstöra rytmen. Han ansåg att som flamencogitarrist hade han rätt att tolka Concierto på ett nytt sätt.
Pacos tolkning ansågs av Rodrigo själv som den bästa han hört".
http://www.youtube.com/watch?v=w8LL1x6J2rU&feature=related


Nu börjar det bli sent,
tar två Panodil Zapp och går till sängs! ;)
God natt!!


/Bengan


Ps.
Just det, så va frågan, "Kan androider komponera?"
En kompositör och musikforskare, David Cope har gjort ett dataprogram.....
Det fantastiska (eller fasansfulla) är att programmet skriver bra musik!!
Musiken bryt ned i beståndsdelar, för att känna igen olika kompositörers sätt att komponera...
På våren 1997 uruppfördes Mozarts 42 symfoni... (Mozart skrev bara 41...)
Copes program väcker oroande frågor, vad blir det av människan om en dator kan mäta sig med mänsklighetens största genier??

 

Inlagt 2008-04-23 22:16 | Läst 11961 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Skillnaden är troligen (förhoppningsvis) att datorns Mozartsyfonier aldrig kommer att variera utanför en "godkänd" gräns, medan riktiga genier vet när dom skall bryta reglerna och fortfarande ha kvar sin känsla/stil, det är det som är det geniala och det kommer aldrig datorer att fixa.
/Peter som "jobbat" med datorer i 30 år
Hej Peter, det kanske är så,
men om framtiden har vi ändå svårt att sia om...

Kommer att tänka på några rader av Harry Martinson som skriver i Aniara:
"Uppfinnaren var själv fullständigt slagen den dag han fann att hälften av den mima han funnit upp låg bortom analysen.
Att hälften funnits upp av miman själv".
Jag tror att mycket av den klassiska musiken är ganska "matematisk" egentligen, eller kanske man skulle kunna säga att den håller sig till ett ganska strikt regelverk. Olika tonsättare har ju genom tiderna valt olika vägar inom detta regelverk, så att en dator kan åstadkomma en "Mozart" liknande komposition är nog inte så konstigt. Datorn skulle nog ha svårare med Ornette Coleman ;)

Länge trodde vi att schack utgjorde en sorts måttstock för mänsklig logik och tänkande. Nu har det visat sig att även schack är uteslutande matematik, har man tillräckligt hög beräkningskapacitet så slår datorn i princip vem som helst. Det lustiga är att man vid analys av partierna tycker att datorn spelar väldigt "mänskligt" och med en finness som man inte tilltrodde datorer. Men det kanske säger mer om vår övertro på det mänskliga intellektet ;)
-affe