The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 7245 // I gränslandet!

På väg!

.

Sune Jonssons fotografi framstår vid första anblicken som strikt dokumentärt! Hans bilder av småbrukare, byar och fromma församlingar i Västerbotten tycks vara direkta vittnesmål om en verklighet som riskerade att försvinna! Men bakom den dokumentära ytan finns en medveten konstnärlig gestaltning som gör att hans verk rör sig i ett gränsland mellan dokumentation och poesi!

Om vi tänker på Sune Jonssons fotografi som något som ser dokumentärt ut men samtidigt är konstnärligt gestaltat, kan man absolut dra paralleller till mycket av dagens reklam! Reklamen arbetar ofta på ett likande sätt!
Många kampanjer försöker se "äkta" ut, med vardagliga miljöer, människor som inte ser ut som modeller, det ger känslan av att reklamen visar en slasgs verklighet! Precis som hos Jonsson är det dock en medveten iscensättning! Ljussättning, bildkomposition, urval av motiv och berättelse är styrda för att skapa en känsla, inte bara för att dokumentera! Reklamen vill ofta förmedla en berättelse som känns dokumentär, men som i själva verket är en poetisk eller idealiserad version av verkligheten!

Hos Jonsson var syftet att bevara och gestalta en kultur som riskerade att försvinna!
I reklam är syftet att sälja, men metoden, att skapa en känsla av autenticitet blandad med konstnärlig poesi är ganska lika! Så ja, man kan nog påstå att mycket av dagens reklam fungerar på ett liknande sätt, den lånar dokumentära uttryck för att skapa trovärdighet! :)

I dag kommer Doris på besök! :) Doris är en Dansk/Svensk Gårdshund! Roffe och Doris har varit kompisar och kommer också från samma kennel!

För övrigt i dag, ett Zeiss-obbjektiv på M6! Litet motstånd måste det ju finnas, man kan inte bara hänga med på all ny teknik! ;) :)

/Bengan

Inlagt 2025-11-22 10:01 | Läst 393 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
ronny vervaart 2025-11-22 10:28
Bilden av dödgrävarn är nog en av dom bästa /Ronny
morgondotter 2025-11-22 13:25
i bla usa
har mycket av reklambranschens genombrott vilat på psykologi-forskning om manipulativa metoder -
- detta efter 2dra världskrigets hitler-nazi metoder med högtalare och bild - används flitigt i politiska, reklam sammanhang - överallt hela tiden