Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 7245 // Ny dag och nya äventyr!
Den halvtama räven på Öland! (Från ett skannat Kodachrome)
.
Men dagen startar med något viktigt, en kopp kaffe med smörgås till dagens nyheter! :) Men jag hoppar över en del "nyheter" då jag vill starta dagen positivt! Och då jag brukar vakna före min fru så har jag ofta en timme i egna tankar i ett tyst hus! Det är nog en lyx numera, självvald tystnad! Och det är nu jag skriver en blogg! Så se upp! ;) I dag e det en speciellt morgon då vi har Doris, en Gårdshund på besök, så jag tar första rundan så min fru också kan få fika i lugn och ro!
Vad i övrig i världen då, så verkar historien upprepa sig, nya generationer verkar inte kunna analysera vår tidigare historia och sätta in den i dagens sammanhang utan vill uppleva och pröva saker på nytt! Och så klimatet, tänker på filmen när Rolf Skoglund i en film gör en omkörning med en husvagn på släp, "Det må bära eller brista" som han säger!
Så vad finns då kvar, det e väl att försöka njuta av det som finns i vår egen närhet, men ändå göra saker som e bra för planeten! Tex att försöka hushålla med det gemensamma och återanvända det man kan! :)
Och som sagt, en ny dag och strax en förstavända med Doris! :)
/Bengan
Straight 7247 // Filmfotografin och finrummen! :)
Det är något speciellt med de konservativa mörkrumsfotograferna! Som ser sig själva som de sista riktiga fotokonstnärerna! De som mäter sin värdighet i timmar under röd belysning, i doften av kemikalier, i valet av fotopapper, och nu står de där, skakande i sina tofflor, när en ny generation bara stoppar en rulle film i en kamera, skickar in den till ett labb och kallar sig analoga! ;)
För de konsrvativa mörkrumsmänniskorna är det såklart ett helgerån! Ett hot! Ett intrång i ett rum som länge varit exklusivt, tekniskt, och nästan rituellt! ;)
Men vet ni vad? Det är inte första gången det händer! När "Straight photography" kom i början av 1900-talet, och fotografer som Paul Strand och Edward Weston började hävda att fotografi skulle vara skarpt, direkt och utan manipulation även då rasade de gamla mästarna!
De som målade med mjuka penseldrag i mörkrummet, som ville att fotografi skulle efterlikna måleri och dom sa: Det där är inte riktig fotografi!
Låter bekant va? För historien upprepar sig! Nu är det skannade negativ, digitala utskrifter och Instagram som stör den gamla ordningen! Men kanske är det just det som håller fotografin vid liv, att den ständigt utmanas, demokratiseras och omdefinieras!
Så till alla mörkrumsfotografer: Visst är ni viktiga! Ni bär på ett arv, men ni är inte ensamma om att skapa med film! Och ni har inte ensamrätt på vad som får kallas analogt!
Fotografi med film är större än bara kemikalier! :)
God natt!
/Bengan
Straight 7246 // Kan AI-bilder betraktas som konst? Inte just nu men kanske senare? ;)
Jag ställde en fråga till Copilot: Kan diskussionen om äkta konst som nu dyker upp mellan AI-bilder och fotografi, påminna om när fotografin blev allmän egendom och målarna inte tyckte att fotografi var äkta konst?
"Ja, parallellen är faktiskt ganska träffande. När fotografiet slog igenom på 1800-talet uppstod en liknande debatt om vad som kunde räknas som "äkta konst".
📷 Fotografins genombrott och konstvärldens reaktioner
Många målare såg fotografi som ett hot, eftersom det kunde återge verkligheten snabbare och mer exakt än penseln.
Kritiker menade att fotografi bara var en teknisk process, inte ett uttryck för mänsklig kreativitet.
Samtidigt började andra konstnärer använda fotografi som hjälpmedel eller som en egen konstform, vilket så småningom ledde till att fotografi accepterades som konst.
🤖 AI-bilder idag
Diskussionen kring AI-genererade bilder liknar den historiska skepsisen mot fotografi. Kritiker säger att AI saknar "själ" eller intention, och därför inte kan skapa konst.
Förespråkare menar att AI är ett nytt verktyg, precis som kameran en gång var, och att konstnärligheten ligger i hur människor använder tekniken.
Precis som med fotografi kan AI-bilder både ses som hot mot traditionella konstformer och som en öppning för nya uttryck.
🔄 Likheten mellan debatterna
Båda handlar om gränsdragningen mellan teknik och konst.
Båda väcker frågor om autenticitet, kreativitet och konstnärens roll.
I båda fallen finns en initial skepsis, men historien visar att nya medier ofta hittar sin plats i konstvärlden.
Det är alltså fullt rimligt att jämföra dagens diskussion om AI-bilder med den historiska debatten kring fotografi. Frågan är snarare hur lång tid det tar innan AI-bilder får samma erkännande som fotografi fick."
Nu går vi ut och tar en promenad med Doris! (Doris e en Gårdshund) Och vi blir borta ett tag! :) ;)
/Bengan
Straight 7245 // I gränslandet!
På väg!
.
Sune Jonssons fotografi framstår vid första anblicken som strikt dokumentärt! Hans bilder av småbrukare, byar och fromma församlingar i Västerbotten tycks vara direkta vittnesmål om en verklighet som riskerade att försvinna! Men bakom den dokumentära ytan finns en medveten konstnärlig gestaltning som gör att hans verk rör sig i ett gränsland mellan dokumentation och poesi!
Om vi tänker på Sune Jonssons fotografi som något som ser dokumentärt ut men samtidigt är konstnärligt gestaltat, kan man absolut dra paralleller till mycket av dagens reklam! Reklamen arbetar ofta på ett likande sätt!
Många kampanjer försöker se "äkta" ut, med vardagliga miljöer, människor som inte ser ut som modeller, det ger känslan av att reklamen visar en slasgs verklighet! Precis som hos Jonsson är det dock en medveten iscensättning! Ljussättning, bildkomposition, urval av motiv och berättelse är styrda för att skapa en känsla, inte bara för att dokumentera! Reklamen vill ofta förmedla en berättelse som känns dokumentär, men som i själva verket är en poetisk eller idealiserad version av verkligheten!
Hos Jonsson var syftet att bevara och gestalta en kultur som riskerade att försvinna!
I reklam är syftet att sälja, men metoden, att skapa en känsla av autenticitet blandad med konstnärlig poesi är ganska lika! Så ja, man kan nog påstå att mycket av dagens reklam fungerar på ett liknande sätt, den lånar dokumentära uttryck för att skapa trovärdighet! :)
I dag kommer Doris på besök! :) Doris är en Dansk/Svensk Gårdshund! Roffe och Doris har varit kompisar och kommer också från samma kennel!
För övrigt i dag, ett Zeiss-obbjektiv på M6! Litet motstånd måste det ju finnas, man kan inte bara hänga med på all ny teknik! ;) :)
/Bengan
Straight 4244 // Nostalgi i flera former!
"Mountain Nymph, Sweet Liberty" (Fritt efter Julia Margaret Cameron)
Här är en retroinspirerad bild, retro är inne i dag! Bilden är "tillverkad" av Copilot" med min hjälp! "Den fångar känslan av klassisk analog fotografi med kornig filmlook, varma färger och en nostalgisk atmosfär" som Copilot själv skriver! Så ärligt talat, vem behöver en kamera idag? ;)
Nu blir antagligen någon orolig av det här myckna Copilotandet, så kan det lätt bli när man blir litet äldre! Men det här e progress man, som ungdomen säger! Och det här är något som vi inte kan göra något åt! Men det är bra att hålla sig hyffsat uppdaterad på vad som går att göra! ;)
Vad i övrig så förväntas det sol idag och en dagstur är såklart vår plan! "När du går i skogen gör du något som är både biologiskt och kulturellt uråldrigt. Det är en direkt fortsättning på den livsstil våra förfäder utvecklade på savannen – att röra sig genom landskapet, utforska, leta, samtala och uppleva världen till fots. Det moderna livet drar oss bort från detta, och gör oss förvirrade, men varje steg vi tar till fots är ett sätt att återställa kontakten med vår mänskliga natur."
Fin poesi va? Också den från Copilot! :)
Och med på dagsturen i dag en M Leica från 1980-talet med ett Zeissobjektiv från 1940-talet! Ett del av en liten motståndsrörelse kanske? ;)
Ha en fin dag ni med! Och glöm nu inte att gå ut!
Idrotten på Tv kan ni se senare via Svt-Play och liknande! ;)
/Bengan





