The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1348 / Julklappstips! "Det stora tågrånet" en bok av Mikael Nyberg! :)

 

 

 

 

De av oss som levt ett tag märker ett samhälle i ständig förändring, men förändringstakten har ökat de senaste åren.  De gemensamma funktioner, och även värderingar, som skapat vårt samhälle håller på att brytas upp eller att säljas ut.

Man kan väl säga att de nuvarande styrande i samhället i ökande takt säljer ut det som våra föräldrar och tidigare generationer under lång tid och med stor möda byggt upp.

Man använder mantra som "Konkurensutsättning", "Valfrihet" och "Avreglering" när man säljer ut tex järnvägen, posten, apoteken, elförsörjningens organisation, äldrevården, sjukvården, skolan, funktioner som skapades som nyttigheter för hela nationen, men som nu är i händerna på riskkapitalbolag eller liknande skattekonstruktioner.

Det här skriver Mikael Nyberg om i sin bok "Det stora tågrånet"

Recension av boken finns i dagens DN, Kulturdelen.




Ett julklappsboktips alltså!   Till julfriden!  :)


/Bengan

 

 

Tunnelbana 1964

1964.

 

 

 

 

 

Inlagt 2011-12-12 09:18 | Läst 3287 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det funkade inte särskilt bra på monopolens tid heller. Men det kanske har glömts bort...
syntax   2011-12-12 10:31
Hum... Det är ett annat mantra från nyliberalt håll när man hamnar i försvarsposition (när saker och ting inte alls funkar som man har sagt). Jag tycker nog faktiskt att det funkade bättre på monopolens tid. Konkurrensutsättningen har ju även visat sig att i det flesta fall landa i ett ekonomiskt fiasko. Troligen blev det alltså även billigare på monopolens tid.
När skall vi slippa dom kaxiga nyliberalerna? Hur länge skall dom klara att få fel utfall innan dom ger sig?
N Thomas Meldert   2011-12-12 11:12
Fördelen med monopolet var väl att det bara fanns en att skylla på. När tågen strular t ex så skyller ju SJ numera på Banverket och på Trafikverket när informationen inte är helgjuten. De verken kontrar naturligtvis med anklagelser mot SJ. Ingen vill sitta med Svarte Petter =) I slutänden är det ingen som har gjort fel eller har ansvaret. Syndabocken blir resenären som valde tåget i tron att det var miljövänligt. och själv förgiftade luften med sitt missnöje över sitt beslut och de inblandade verkens bullshit.
I ett perfekt land gör ingen fel och behöver stå till svars. Utopia heter det visst
Konkurrensutsättningen av tågtrafiken är inget annat än ett totalfiasko och ett enormt slöseri med kapital. Både mänskligt och i reda pengar. För att det ska kunna fungera någorlunda krävs många fler spår. Varför kan vi inte ta lärdom av Schweiz, där staten håller i både järnvägsnätet och trafiken, som lär ha världens bästa tågtrafik med ytterst små förseningar, om än några. Tågtrafiken har misskötts av flera regeringar som ville att SJ skulle leka affär i stället för att sköta ett viktigt samhällsuppdrag finansierat av alla. Konkurrensutsättning kan vara bra i vissa fall men inte alltid.

/Torbjörn
Förändringstakt är väldigt subjektivt. Du fick vänta hela ditt liv på att få mjölktänder, sedan tog det bara halva ditt liv innan det var dags att få nya tänder. Grundskolan tog större delen av livet men universitetet klarades av på en bråkdel därav. Det känns som att tiden accelererar men i själva verket står utvecklingen still på många fronter.
Däremot kommer det hela tiden nya idéer, som prövas och förkastas eller behålls. Detta sker över en längre tid och många märker inte vad som händer med dem eftersom de bara uppmärksammas när de är nya.
Jag är glad att jag har ett kylskåp.

Ha det gott! /Thomas
När det gäller julen är en läsning av Mikael Nybergs bok välkommen. Lugn och ro och eftertanke.
Att privatisera gemensamma tillgångar går lätt. Att göra motsatsen kommer att bli dyrt både ekonomiskt och politiskt.
/H
Tågtrafiken är konkurrensutsatt, men det är inte konkurrensutsättningen som är boven i det dramat utan att verksamheten är fragmenterad. När tågen inte går som dom ska så är det minst 7 olika bolag som har någon delskuld i eländet.
Svar från Benganbus   2011-12-13 17:22
Å dom här 7 bolagen, har säkert underavdelningar/funktioner,
som köps in från andra företag! :)
Blir billigt liksom! :)
/B

Skriver om

Innehållskategorier

  • Intresse - Reportage / Situation
  • Intresse - Svart-vitt

    Arkiv