The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1799 / Ok, vad göra idag då...? Kanske ladda en Leica M2 med film och... :)

 

 

 

 

 


Få se nu vad som e pg och vad som redan gjorts idag!
Datum för planeringsmöte med Konstrundegruppen e spikat, inköp av Tri-X e Pg, hittat ny spännande öl, tittade nyss på Tyska bilder (Allmänbildning) kollade av några Jupiter/Zeiss-objektiv för min M Leica, lagade mat till min fru och mig, (matlåda till frun) laddade se'n en Leica M2 med Tri-X, och skulle sedan sätta på ett Jupiter-3 objektiv, men vilket?  ;) Jag gillar Leica M2, för den är litet uppkäftigt och enerverande (för omgivningen) långsam i filmladdningen! Och skall snart också framkalla två rullar film, en Tri-X och en T Max 100, det får bli samma tid i framkallningen för båda!

Tyska bilder!   Jan Bernhardtz, Berlin

 

 

 

Ölinformation!    Och sannolikt är det här en ovanligt nyttig öl! Läs min kommentar till Ylvas kommentar sist i bloggen!  :)

 Å finns det nå'n djurkännare som kan se vad det är för ett djur på ölburken? E det en björn med hjorthorn...eller? :)

 

Läser också, som jag sagt i en tidigare blogg, två böcker om retorik! Skall fortsätta i eftermiddag.
Retorik e intressant och spännande, för retoriken är inte bara en talekonst, utan mycket användbar även i marknadsföring, som tex politik!  (Utan att många inser det!)
"Jag väljer själv", säger nog de flesta!  Ok, säger jag...  ;)

Brukar även tänka på det här också när det kommer nya mobiltelefoner av ett mycket känt företag!
Och även om det här företaget har nå't fel i sin nya telefon, så försvaras företaget intensivt av sina anhängare i vått och tort! Visst e det intressant! Att retoriskt (eller kalla det marknadsmässigt) ha kunnat skapa en så'n solidarisk och trevlig användarkrets!  ;)

 

Marknadsföring E intressant! Nytt e bra, men ändå kan man picka litet på det nostalgiska också!
Tex som Olympus gjort med sin OM-D!
Här är tex ett intressant marknadsföringsföredrag, vad gäller nytt och nostalgiskt!
http://vimeo.com/7152322

 


Nåja, nu till något helt annat!  ;)
Läste i DN i morse.
Vet ni skillnaden mellan 100 gradigt kokande vatten och en rät vinkel?
10 grader!  :)

Påminner om Monte Pytons kanot/öl-liknelse.
"Vi tycker att amerikanskt öl är som att älska i en kanot, det är väldigt nära vatten!"
Eller så här i original:
"We find your American beer like making love in a canoe. It's fucking close to water"

 

 

Ok, kära vänner, efter att ha läst den här bloggen, så inser ni säkert att jag inte haft så mycket att blogga om i dag! Men allt är ju relativt!  :)
Hur som helst, hoppas att ni ändå får en bra dag i fortsättningen, trots den här bloggen!

/Bengan


Ps. Det blir inte ett Jupiter-objektiv på M 2:an, utan ett Zorki-objektiv från 1949! 
Serienummer invändigt på Zorkin är:  2.861.711  :)  Se'n att det är några små glasblåsor i optiken, men det kan jag leva med!  ;)

 

 

 

 

Inlagt 2012-10-18 14:24 | Läst 2634 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
ylva_h 2012-10-18 15:06
Gisssar på en Bjölg. Men ölet ser nyttigt ut. Oatmeal minsann! (de har jäst havregrynsgröt alltså).

Det var inte förrän i vuxen ålder jag fattade tomatvitsen. Kom nu ketchup = Hey you, catch up!

Man skulle ha gift sig med någon som är yngre så man kunde få vara pensionär i fred ett tag...
Svar från Benganbus 2012-10-18 17:50
Havre är i sig intressant. Havren innehåller bla avenantramid.
Avenantramider har antioxidativa, antiinflammatoriska och har antiaterosklerotiska egenskaper.
Havre innehåller betaglukan - som är vattenlöslig, och därför bildar gel i mag-tarm kanalen.
Och havrens betaglukan är blodsockerreglerande.
Havrens betaglukaner har även en kolesterolsänkande effekt.
Därför tror jag starkt på den här ölen!! :)

Vad gäller ålderskillnad, det tänkte man inte på när man va yngre!
Då styrde känslorna! ;) ;) :)
/B
N Thomas Meldert 2012-10-18 20:34
Det kallas "Corporate religion" när ett varumärke blir så starkt att det marknadsförs och försvaras av användarna. Andra exempel är Coca Cola, Harley Davidson, Leica m fl. Då har också varumärket blivit synonymt med en livsstil.
stefohl 2012-10-20 11:07
Men det är väl rätt mycket amerikansk öl som är långt från vatten. Drack en Gubna från Oscar Blues igår, har inte mycket med vatten att göra :-)