The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 4919 / Analog fotografi = Slow Photography!
Film och framkallning är ofta en hastighetsbegränsade faktor! Men det e faktisk ingen nackdel för mig, långsamhet alltså! Nu ligger en rulle film i pipeline för framkallning, men jag tänkte vänta tills en film till är klar, för Kindermandosan rymmer två spiraler!
Å så provfotar jag med en Nikon F3! Gamla fina grejer det här! Kameran kom 1980, och va många fotografers yrkeskamera på 1980-talet! Köpte batterier nyss! Väntar på en diopterlins till F3:an på +1! Den bör komma med posten i morgon! Å så hoppas jag även på en optik framöver, Nikkor 2/35 mm! En av Nikons sämsta gluggar säger en del! Håller nog med! :) Men det hjälper inte, för den här optiken va en av de mest använda objektiven av press/yrkesfotograferna då det begav sig! Skärpa e ett borgeligt påfund, som han sa, va han nu hette! :)
För övrig så håller jag på att skriva en presentation för att ha vid mina bilder på fotoutställningen i Södertälje på lördag/söndag!
Väl mött i Södertälje!
/Bengan


Blanda vet jag! Ta nå'n rulle med F3:an vid tillfälle! Nostalgifota!
Det e nog litet av det jag håller på med!
Å så e det litet utmanande! :)
/B
/ Bengt H
Tyvärr är den lite stor och klumping och högljudd för gatufoto jämfört med en m-leica ;)
Jag har för mig att min modell hette Nikon F3 HP, med tillägget "press", men jag är inte helt säker.
Om du har Press-versionen, F3P, så har den blixtsko på sökaren.
Jaha, det var det som skilde dem från "vanliga" Nikon F3 HP. Tack för infon, Magnus.
Det är några fler detaljer som skiljer, som att avtryckaren är gummerad för att skydda mot väta, tidsratten högre och det finns en extra flärp på bakdörren som går ner över två kontakter på motorn.
Stämmer, nu när du säger det. Längesen nu jag hade den, och jag hade den inte så värst länge, så jag hade glömt bort det. Köpte den billigt av en fd kvinnlig pressfotograf, och motor ingick (tog man av den, så stack det ut en tapp nedtill).
Jag körde annars mest Nikon FM2 och FE2, det var mina favoriter - dvs innan jag skaffade mig en Leica M4-2 första gången, efter det så fick Nikon-kamerorna mest ligga hemma.
Båda kamerorna led av att de bara hade synktid på 1/60s. Men Nikon-fotograferna kompletterade ofta med en FE2 eller FM2 för blixtfoto och Canon-fotograferna skaffade T90.
Det är en konstig grej det där med den långsamma blixtsynken på en presskamera. Finns det något vettigt skäl till det? Typ att en horisontell slutare är slitstarkare?
De är kanske lite slitstarkare än då tidens vertikala slutare, men senare proffskameror har ju också vertikala slutare. Tror kanske att det också har med tiden då projekten startade att göra.