The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 7234 // "Kolgruveestetiken" i modern porträttfotografi! :)
Funderar på det här med "Kolgruveestetiken" i porträttfotografi! Har sett det under några år i digital fotografi och kom att tänka på det igen efter att ha sett bilden på Gösta Ekman av Thron Ullberg! Inget ont om Thron Ullbergs fotografi! Han är en och ärans man! Jag har bara kommit för att fundera på andra fotografers fotografi! :)
Det finns nog flera tänkbara förklaringar till varför fotografer väljer att dra upp skärpa, kontrast och strukturer så här hårt! Mode, trender och även bildstilar går i vågor! Just nu är det populärt med ”gritty” eller ”high-definition” porträtt, där varje por och rynka framhävs! Reality liksom! Och digitala verktyg, som Lightroom och Photoshop gör det extremt enkelt att förstärka texturer, läs rynkor! Och många fotografer lockas av att ”verkligen visa vad tekniken kan göra” mot hur det såg ut förr!"
På Instagram eller Linked In, med även på övriga nätet, så måste en bild fånga uppmärksamheten snabbt och då kan hård kontrast och extrem detaljrikedom ge en ”wow-effekt” och få tittaren att stanna upp litet längre på ett ansikte som ser ut som det ”kommit direkt från kolgruvan” ;) Med den här effekten kan även fotografen symbolisera hårt arbete, eller livserfarenhet i sin bild!
Så min teori är att det är en kombination av trend, ny teknik och en vilja att försöka extraskärpa sin egen visuella bildberättelse!
Så tror jag! :)
/Bengan
Ps. Nu e den här texten aningen litet överdriven, men det e bra att överdriva litet för att få respons! ;)


Sedan har det blivit ett manér hos en del där man försöker göra om en kanske ganska "slätstruken" bild till något mer "slagkraftigt". Men jag tror att den största skillnaden egentligen handlar om att man har "mer att jobba med" i en digitalfil på höga iso än på en underexponerad och överframkallad film.
/Affe
Vad det var frågan om lärde sig tjejerna snabbt – och bakgårdsromantikerna fick inte plåta dem.
Jag var en för tidsandan föraktlig rosenlundare – men jag fick plåta dom snygga tjejerna, med eller utan kläder. Det kommer efterhand en övertydlig blogg på det temat... :-)
Tekniken premierar skärpa intill knasternivå och kontrasten ligger så att säga nästgårds. Den här redigeringen kanske passar i en kolgruvebeskrivning, om den nu behövts. Men här är det liksom lite
l´art pour l´art. Gösta Ekman som gruvarbetare...
/Gunnar S
Men nog pågår det många parallella spår vad gäller redigering av bilder, mellan det stenhårt Moriyama-svartvita, den skira Portra 400-stilen, och knasiga Wes Anderson-färger. Just Thron Ullberg tycker har en väldigt egen, smakfullt mustig stil skulle jag säga.