Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 152 / Bildskola.

 


Flicka på Gröna Lund 1964.  M Leica, 35 mm, Tri-X.

" Den här bildskolan lär ingen att bli fotograf eller att ta de bra bilderna.
Den visar ett sätt att skaffa sig en egen metod.
Och man måste vara nyfiken, man måste ha tolerans och man måste sätta sig in i det ämne man väljer att skildra.
Och man måste på något sätt leva med det, skaffa sig personliga hållpunkter när man skall dokumentera något av betydelse för en själv.
Därur föds den personliga metoden.

Man skall ta sina bilder på allvar, ta sig själv och sin idé på allvar. Och man skall uppträda öppet som fotograf.
Det betyder att kameran är synlig och att man redovisar sina syften.
Det gäller att etablera en kontakt, bli accepterad i miljön.
Att fotografera så man kan komma tillbaka dagen därpå", säger Christer Strömholm.

Läser vidare om de olika tekniker Christer använder, och att "du måste lära känna din kamera"!
Det var bla Christer som myntade begreppet "En kamera, ett objektiv, en film, en framkallare..."

Han berättar också om sin fotografering av arkitekten Le Corbusier, skulptören Ciaccometti och om nattfotografering på Place Pigalle, hur han där fotograferar på utandning, och mera om sin utrustning.
Tri-X åtta minuter i D-76, 400 ASA, 35 eller 50 mm på M Leican.
Christer föredrar 50 mm...

Visst har tekniken förändrats sedan Christer skrev det här, men den fotografiska metoden finns kvar.

/Bengan


Roulettespel på Gröna Lund 1964.  M Leica, 35 mm, Tri-X.

 

Postat 2008-05-03 22:34 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Straight 151 / Viktiga M Leica tillbehör...


Har beställt en svart 28 mm Metal Brightline Finder-sökare och en svart exponeringsmätare Voigtlander VC Meter II från Stepen Gandy's CameraQuest.

Inga dyra grejer, men tjänar nog en tusenlapp på att köpa i USA...hoppas jag! ;)
2238:- mot 3590:-
Å kul att följa paketet via USPS på nätet.

Skall köra 28 mm Ultronen även på M2:an och även på nå'n annan M Leica som inte har 28-ram i sökaren.
Å VC Metern ligger snyggt ovanpå tex en M4-2!

Inga stora inköp!
Men absolut nödvändiga!! ;)


Här e jag 1959! :) :)  Å det måste vara taget med Leica 1.. 
det borde vara så att jag lånat ut Leican några sekunder till nå'n annan...!!??

Annars inget nytt från Rohan! De e ju helg, å middagar kors och tvärs.
Javisst ja,
blev påbackad vid macken! Nåja, är det inte värre än så! :)

Jovisst, hittade en länk också!
http://ecuadorphotos.tripod.com/leica/leica.html

Å en till faktiskt! :)
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/photo/galleries/essays/072000.htm

Ha en fortsatt trevlig helg,
önskar Bengan

 

Postat 2008-05-01 22:43 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Straight 150 / Bakåtsträvare!


Eller varför jag fortsätter att fotografera analogt!
Inte helt lätt att svara på, med jag tror nog det är av flera anledningar.....

*
Först har jag hittat en väl fungerande rutin för min typ av fotografering.
Först kameran, en Leica M6. Kameratypen som jag använt i en 45 års tid nu, nästan i varje fall!
Tidig Dogma! :)
Har visserligen varit "otrogen" några gånger, men ganska snart insett mitt misstag! :)


Och en av finesserna med en M Leica är mängden objektiv som finna att tillgå. Här ovan en Zeiss Sonnar 1,5/5 cm.
Den här Sonnaren är otroligt kompakt OCH kompetent! (Och på min Dogma-Leica har jag en Ultron 1,9/28 mm)

Men visst finns det numera ny teknik som ger "skarpare bilder snabbare" ;)
men tycker inte att "snabba skarpa bilder" är det viktiga för mig, utan det viktiga är att jag känner mig bekväm med min utrustning, som då minimerar min uppmärksamhet på tekniken, och ger mig mer tid på bilden, men att jag ändå får ett bildresultat som stämmer för de bilder jag vill visa, och då funkar min "gamla" Leica M6 fortfarande!
Gillar även känslan att kunna se "originalfilen" = negativ i negativark.
Tycker det är något speciellt med att plocka fram några negativark, hålla upp dom mot ljuset, se bilden, fast i negativ form, och sedan göra kopior.

Men visst skulle det "gå snabbare" med en digitalkamera! :)
Där kan man ju också direkt se om bilderna blev bra! Och visst är det en finess att kunna sända i väg bilder nästan direkt, eller printa ut på en skrivare på en gång....
Har såklart prövat det digitala, bla i samband med några "sportfotojobb"! Jag har kunnat "ösa på" med bilder via motor, kollat tagna bilder, raderat, använt olika zoomar, men.....

Och tror som sagt, att kameran har en stor del i mitt "bakåtsträvande"! ;)
Jag har ju använt en M-Leica sedan tidigt 1960-tal.
Så jag kan kameran! Å den fungerar alltid! Jag kan alltid ha den med mig. Och har inte tröttnat på den, eller tröttnat på modellen.
Och så är det litet extra trevligt med den här kameran... ;) ;)
(å det är kul att det finns litet grädde på moset!)
Man kanske kan använda ordet subtilt i samband med en M-Leica..?
eller Zen,
eller mytos...? ;)
Hur som helst, kameran känns mycket bra på flera olika sätt för mig!

*
Och se'n har jag en väl fungerande filmframkallningsrutin i en Kindermann ståldosa. (från 1964)
Se'n finns det säkert medlemmar här på FS, om dom visste hur jag framkallar, skulle ha synpunkter!
Men en relativt ny rutin är att jag under de sista 6-7 åren börjat skannat filmen för att jobba i PS och sedan sända filen till Crimson för kopiering, DEN förändringen upplever jag som en stor fördel. Tidigare så va dammet ett problem då jag kopierade. För mig i alla fall! ;)
Blåsa av negativ i all oändlighet, för att ändå hitta dammprickar då kopian va klar, som sedan måste prickas i.

Nu kan det skannande "negativet" bli helt dammrent via PS innan jag sänder till labbet!
Se'n har jag ett dammfritt negativ liggande på min hårddisk för ytterligare kopior! Det upplever jag som en stor fördel!
Och jag kan sedan få ut kopior i storlek ända upp till 50x60 från mina småbildnegativ! Det räcker gott för mig!

Så även om det kommer en fullfomats-mätsökar Leica, eller fullformats mätsökar-ZeissIkon, så är jag tveksam om jag skulle köpa en så'n för jag ser ingen riktig fördel med en så'n...inte ännu i varje fall! :)

Och till sist, kan inte låta bli att bifoga ett litet klipp! :)
http://www.youtube.com/watch?v=5mwrlb4_tL0

/Bengan

Ps.
Men ibland faktiskt,
när jag skriver i Bloggen,
då skulle jag kunna tänka mig en digital, just för att snabbt kunna förmedla bilder till en berättelse...

 

Postat 2008-04-27 20:27 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Straight 149 / Kan androider komponera?

 

Är förkyld, och får då rinnade ögon, så jag lyssnade mest på radio idag, bl på P1, och "Mitt i musiken" och hörde där bla: "Trots mot da capoförbud på Metropolitan så blev det stående ovationer på Metropolitanoperan i New York i början av veckan när den peruanske tenoren Juan Diego Flores klippte inte mindre än nio höga c på raken i en aria i operan Regementets dotter av Donizetti!"
Senast nån bröt mot regeln var när Pavarotti dubblade en aria ur Tosca i början av nittiotalet.

Pavarotti ja....
Hittade en del på YuoTube, bla en aria från "Nessun Dorma" med Pavarotti..
http://www.youtube.com/watch?v=VATmgtmR5o4&feature=related

Tanken dyker upp igen, vad är det som gör att musiken kan beröra oss så...
Och varför finns musik??
Under hur lång tid har mänskligheten ställt sig den frågan?

Bla Peter Nilson skriver i sin bok, Ljuden från kosmos,
"Varför finns musik, och vad uträttar den?
Musiken kommer oss närmare än alla kosmiska gåtor.
Den kan ge illusionen av en verklighet bortom vardagsvärlden.
Starka musikkänslor ger en nästan ofrånkomlig förnimmelse av att en dörr glidit upp,
eller att vi åtminstone skymtar något genom nyckelhålet...."
Musik är som stjärnhimlen: den lockar oss att fantisera över oerhörda ting....."

Jag hittar även en annan aria med Pavarottio, "Vesto de la gubba".
"Skratta Pajazzo, livets cirkus rullar vidare....."
Den var bla filmmusik i filmen "The Untouchables" (med Kevin Costner, Sean Connery, Andy Garcia, Robert De Niro).
http://www.youtube.com/watch?v=PghOdj02Jew

 


Men jag tänker mera på filmen "Carmen, Carmen" av Carlos Saura när jag hör "Vesto de la gubba..."
Där kommer arian i slutet av filmen, och jag skall inte avslöja i vilket sammanhang den sjungs....
Här en liten snutt i början av filmen...med suggestiva bilder med intressant kameravinkel..
http://www.youtube.com/watch?v=46Y9m81AMkA&feature=related

Vad gäller Carlos Satura, så har han också gjort en mycket sevärd version av Federico Garcia Lorcas "BODAS DE SANGRE" (Blodsbröllop) Här finns fantastiska bilder!
http://www.youtube.com/watch?v=-du7ftTVq9U&feature=related

Å vad gäller filmen "Carmen, Carmen, så va Paco De Lucia med i filmen. Här  en snutt gitarrspel med
kompisar John McLaughlin och Al Di Meola.
http://www.youtube.com/watch?v=9cadbYIzhqQ


Och mera Paco De Lucia: (Från Wikipedia)
"Innan han (Paco) blev tillfrågad att tolka och spela Joaquín Rodrigos Concierto de Aranjuez 1991 hade han aldrig kunnat läsa noter. Han lärde sig de flesta passager helt enkelt genom att lyssna på tidigare tolkningar.
Med tanke på att Conciertos är mycket svårt att framföra är det ännu mer remarkabelt. Medan han lärde sig att spela Concierto som flamencogitarrist, där rytm och takt är essentiellt, föredrog han att ge lyssnaren en “smutsig” ton när han gick från en låg ton till en mycket hög hellre än att förstöra rytmen. Han ansåg att som flamencogitarrist hade han rätt att tolka Concierto på ett nytt sätt.
Pacos tolkning ansågs av Rodrigo själv som den bästa han hört".
http://www.youtube.com/watch?v=w8LL1x6J2rU&feature=related


Nu börjar det bli sent,
tar två Panodil Zapp och går till sängs! ;)
God natt!!


/Bengan


Ps.
Just det, så va frågan, "Kan androider komponera?"
En kompositör och musikforskare, David Cope har gjort ett dataprogram.....
Det fantastiska (eller fasansfulla) är att programmet skriver bra musik!!
Musiken bryt ned i beståndsdelar, för att känna igen olika kompositörers sätt att komponera...
På våren 1997 uruppfördes Mozarts 42 symfoni... (Mozart skrev bara 41...)
Copes program väcker oroande frågor, vad blir det av människan om en dator kan mäta sig med mänsklighetens största genier??

 

Postat 2008-04-23 22:16 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight 148 / Att få prata om bilder och Dogma.

 

Jag har under de senaste åren haft den trevliga förmånen att få berätta om min fotografering och visa bilder i olika sammanhang.
Är bla med i Gnesta konstnärskrets, och i Kommunen har vi en konstrunda varje år.
(Konstrunda betyder öppet hus hos konstnären under en helg, och antal besökande har varit mellan 75-150 personer på två dagar) Och får då även sälja några bilder!   :)  
Har också haft bilder på biblioteket några veckor per år, kul även det.
Har även haft grupper från den lokala konstkursverksamheten på hembesök. Trevligt men litet nervigt! ;)

Det e faktiskt kul att få visa sina bilder på vägg!  :)
Det är där bilder skall vara! På en vägg! Bilder kommer till sin rätt där! 

Och nu även några fotoklubbar.
Midsommargårdens Fotoklubb och LM Ericssons fotoklubb.
Jag bara bockar och tackar för den förmånen herrar Bengt Gustafsson och Staffan Johansson!!
Det var trevligt, kul och mycket givande!
Och hoppas klubbarna tycker det också! ;)

Här några bilder från "min senaste föreläsning" på LM Erikssons fotoklubb i Älvsjö. (Inbjuden av Staffan Johansson).
Berättade också om Dogma!! :)


Staffan hade gjort en mycket snygg inbjudan!! Det är den som ligger här till vänster.
Å min analoga fotografi kallar han "Klassisk"! Tack för det Staffan! :)

 


Efter min lilla "föreläsning" och bildvisning diskuterade klubbmedlemmarna medtagna bilder. Man hade fått i uppgift att ta med en bild och berätta varför man gillade den. Här är det en bild av Josef Koudelka.
(Tror bilden heter Jarabina, och är från 1963. En grupp människor står runt en avliden släkting...)

 

 


Här visas en bild av Henry B. Goodwin. "Kvinna med blött hår".
Vi fick även höra om Goodwins fotokarriär i Sverige. Mycket intressant.
Samtidigt skall Staffan ta en bild...
Men min kamera va redan beredd!!! ;)

 


Här diskuteras den berömda DN-bilden från "etanolhembränningsfabriken" i Brasilien.

 

Som sagt, de va mycket trevlig att få besöka fotoklubbarna och få vara med på bilddiskussioner samt berätta om Dogma!

Och bilderna är naturligtsvis tagna med mitt utrustningslöfte i Dogma = Leica M6, Ultron 28 mm, Tri-X i D-76.

Fast vad gäller Tri-X,
där har Staffan synpunkter! 
Staffan tycker T-Max 400 e mycket bättre!  ;)

/Bengan

 

Postat 2008-04-22 12:16 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
Föregående 1 ... 760 761 762 ... 791 Nästa 
  • Intresse - Reportage / Situation
  • Intresse - Svart-vitt