The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Skriver om
Innehållskategorier
- Intresse - Svart-vitt
Arkiv
- December 2025
- November 2025
- Oktober 2025
- September 2025
- Augusti 2025
- Juli 2025
- Juni 2025
- Maj 2025
- April 2025
- Mars 2025
- Februari 2025
- Januari 2025
- December 2024
- November 2024
- Oktober 2024
- September 2024
- Augusti 2024
- Juli 2024
- Juni 2024
- Maj 2024
- April 2024
- Mars 2024
- Februari 2024
- Januari 2024
- December 2023
- November 2023
- Oktober 2023
- September 2023
- Augusti 2023
- Juli 2023
- Juni 2023
- Maj 2023
- April 2023
- Mars 2023
- Februari 2023
- Januari 2023
- December 2022
- November 2022
- Oktober 2022
- September 2022
- Augusti 2022
- Juli 2022
- Juni 2022
- Maj 2022
- April 2022
- Mars 2022
- Februari 2022
- Januari 2022
- December 2021
- November 2021
- Oktober 2021
- September 2021
- Augusti 2021
- Juli 2021
- Juni 2021
- Maj 2021
- April 2021
- Mars 2021
- Februari 2021
- Januari 2021
- December 2020
- November 2020
- Oktober 2020
- September 2020
- Augusti 2020
- Juli 2020
- Juni 2020
- Maj 2020
- April 2020
- Mars 2020
- Februari 2020
- Januari 2020
- December 2019
- November 2019
- Oktober 2019
- September 2019
- Augusti 2019
- Juli 2019
- Juni 2019
- Maj 2019
- April 2019
- Mars 2019
- Februari 2019
- Januari 2019
- December 2018
- November 2018
- Oktober 2018
- September 2018
- Augusti 2018
- Juli 2018
- Juni 2018
- Maj 2018
- April 2018
- Mars 2018
- Februari 2018
- Januari 2018
- December 2017
- November 2017
- Oktober 2017
- September 2017
- Augusti 2017
- Juli 2017
- Juni 2017
- Maj 2017
- April 2017
- Mars 2017
- Februari 2017
- Januari 2017
- December 2016
- November 2016
- Oktober 2016
- September 2016
- Augusti 2016
- Juli 2016
- Juni 2016
- Maj 2016
- April 2016
- Mars 2016
- Februari 2016
- Januari 2016
- December 2015
- November 2015
- Oktober 2015
- September 2015
- Augusti 2015
- Juli 2015
- Juni 2015
- Maj 2015
- April 2015
- Mars 2015
- Februari 2015
- Januari 2015
- December 2014
- November 2014
- Oktober 2014
- September 2014
- Augusti 2014
- Juli 2014
- Juni 2014
- Maj 2014
- April 2014
- Mars 2014
- Februari 2014
- Januari 2014
- December 2013
- November 2013
- Oktober 2013
- September 2013
- Augusti 2013
- Juli 2013
- Juni 2013
- Maj 2013
- April 2013
- Mars 2013
- Februari 2013
- Januari 2013
- December 2012
- November 2012
- Oktober 2012
- September 2012
- Augusti 2012
- Juli 2012
- Juni 2012
- Maj 2012
- April 2012
- Mars 2012
- Februari 2012
- Januari 2012
- December 2011
- November 2011
- Oktober 2011
- September 2011
- Augusti 2011
- Juli 2011
- Juni 2011
- Maj 2011
- April 2011
- Mars 2011
- Februari 2011
- Januari 2011
- December 2010
- November 2010
- Oktober 2010
- September 2010
- Augusti 2010
- Juli 2010
- Juni 2010
- Maj 2010
- April 2010
- Mars 2010
- Februari 2010
- Januari 2010
- December 2009
- November 2009
- Oktober 2009
- September 2009
- Augusti 2009
- Juli 2009
- Juni 2009
- Maj 2009
- April 2009
- Mars 2009
- Februari 2009
- Januari 2009
- December 2008
- November 2008
- Oktober 2008
- September 2008
- Augusti 2008
- Juli 2008
- Juni 2008
- Maj 2008
- April 2008
- Mars 2008
- Februari 2008
- Januari 2008
- December 2007
- November 2007
- Oktober 2007
- September 2007
- Augusti 2007
- Juli 2007
- Juni 2007
- Maj 2007
- April 2007
- Mars 2007
- Februari 2007
- 0000


De borde ha hållit sig borta från digitalkamerorna.
/Torbjörn
Mina vänner, det här kan ni glömma. Kodak har sedan runt 10 år sakta men säkert förlorat allt fotfäste inom den här branschen (fotografisk film). Och det finns ett skäl för det. Ingen vill längre köpa dessa produkter. Mest uthålliga inom området är troligen Fujifilm som på grund av sina förträffliga produkter och lösningar när det gäller avancerade digitala kameror och sina världsledande system för digitala utskrifter av digitala filer på kemiskt fotopapper troligen komer att överleva varje slag av digitalisering. Bilder på papper vill ju konsumeterna ha. Proffs eller amatörer lika så.
Men att fotografera på film är inom ett par tre år endast en nisch för nostalgiker. Såvida vi inte vi tar fram det litet större bakstycket av typ 4x5 tum. Men - hur stor är marknaden för sånt?
Mitt råd är: Sätt er på skolbänken nån vecka och lär er hur digital fotografi fungerar. En helt ny värld kommer att öppnas för er. Edra bilder kommer att få ett enormt lyft.
Tobbe! Att Kodak skulle ta upp nånting som Nikon redan har lagt ner för flera år sen... det är knappast troligt. Därför jobbar jag själv för den litet smartare lösningen att repro-fota negativ och diabilder med en helt vardaglig digital systemkamera. En sådan är ju som bekant helt överlägsen varje filmbaserad motsvarighet. Med rätt optik, vill säga. Vi hörs!
Förmodligen kommer Kodak efter rekonstruktionen att tillsvidare helt nischa in sig på film. I så fall vore det en klok strategi att också ta hand om eftermarknaden i form av moderna, proffsiga filmskannrar. Reflecta kommer med en ny filmskanner som tar negativ upp till mellanformat och Plustek tillverkar filmskannrar för småbild så visst finns det efterfrågan på dessa produkter. Nikon har valt att helt satsa på den digitala tekniken och det vore konstigt om inte någon tar upp den fallna manteln och fyller det tomrum som uppstått. Reflecta gör det liksom Plustek. Jag tror att intresset för fotografering med film kan bibehållas och kanske t o m ökas om det finns en god tillgång på bra filmskannrar. Alla har inte tillgång till mörkrum, eller vill gå den vägen, utan föredrar att digitalisera sina negativ. Själv kör jag mest digitalt men kommer nog aldrig att helt överge filmen. Var och en av teknikerna har sina för- och nackdelar.
/Torbjörn
http://gelatin-silver.blogspot.com
Nils, Såvitt jag förstått har Kodak begärt sig självt i konkurs (Konkurs-skydd enligt reglementet Chapter 11).
Menar du att det finns andra delar inom företaget och/eller samma varumärke och som inte ingår i ansökan om konkurs-skydd enligt Chapter 11? Upplys oss andra i så fall om detta!
Jag hoppas innerligt att den del som utvecklar och tillverkar sensorer för bl.a. Leica och Hasselblad inte ingår i de delar som har begärts i konkurs.
Här på Fotosidan brukar det bli litet ytligt och inte så väl beskrivet när det verkligen gäller.
Spelfilmindustrin drar ner på antalet filmkopior allteftersom biograferna digitaliserar. Saken går dock långsamt eftersom det är så dyrt för den enskilde biografägaren (det har utformats särskilda statliga stöd för att det överhuvudtaget skall bli något av med det hela). Så ser det ut över hela världen - synnerligen trögt. Filmindustrin har inga planer på att spela in på något annat än film. Detta av säkerhets och lagringsskäl i samband med osäkerheten med stora digitala filer och migrationsproblematiken. En relativt stor efterfrågan kommer att råda från det hållet under överskådlig tid.
Vad det gäller filmtillverkning för den generella marknaden, så är den faktiskt i dagsläget inte bara lönsam, utan mycket lönsam. Som referenspunkt kan nämnas att filmtillverkning var en helt lönsam affär under 1930-talet. I dag säljs det, trots nedgången i och med det digitala genombrottet, oerhört mycket mer film än under 1930-talet.
Att filmdivisionen hos Kodak är med i rekonstruktionen av företaget är betryggande, och bekräftar den höga lönsamheten. Den som tror att populära Kodakfilmer som Tri-X eller Portra snart kan försvinna, har gjort en insiktslös marknadsanalys.
Mitt råd till aggressiva digitalfotografer är: Sätt er på skolbänken. Ämnet kan vara: Respekt för den fria åsiktsbildningen och människors fria val.
Om det inte fanns tillräcklig efterfrågan skulle förertagen knappast våga satsa på såna här projekt med nya filmer och återstartning av tidigare nedlagda fabriker. Vilka delar av Kodak som går dåligt vet jag inte exakt, men det är ju bevisligen inte filmproduktionen utan annat. Sensortillverkningen tror jag Kodak redan har sålt, så den ingår nog inte och då behöver du nog inte oroa dig Staffan? Jag är mera orolig för att du är så ytlig i din analys själv, och gör så totalt verklighetsbefängd profetia om hur det ser ut om tre år?
gelatin-silver.blogspot.com
Jag tror iofs. heller inte att Kodak kommer satsa på scannertillverkning, men det du föreslår är otroligt dyrt och absolut inte något bättre alternativ för den som inte har en fin digital SLR med bästa macro- eller bälgoptik. En enkel filmscanner typ Reflecta Crystalscan 7200 kan du köpa i Tyskland för ca 3000:- inkl frakt, med ett bra scannerporgram som Silverfast SE plus (kan göra multiscanning med flera exponeringar typ HDR). Resultatet du får med din avfotografering överträffar inte det fina resultatet du får med denna billiga filmscanner för 3000:-. Filmkornets struktur blir fantastiskt bra återgiven med denna billiga modell. Den är superskarp och och man kan helt stänga av de olika skärpningsalternativ som finns i programmet, kornet blir skarpt ändå. Nu har jag bara erfarenhet av svartvita negativ och den här scannern, men jag har sett färgnegativ och dia från denna scanner på webben, i full upplösning, som haft samma fina återgivning.
http://gelatin-silver.blogspot.com
Bara en liten notation:
Agfa gick inte i konkurs. Man gick i likvidation - det vill säga man sålde grejerna, tog pengarna och gick hem.
Och det gäller i synnerhet utvecklingen för analogt foto. Vill man hålla sig uppdaterad vad gäller det, är nog fotosidan det sista stället man ska leta på. T.ex uppmärksammade man som nyhet på förstasidan när DN för ett tag sedan skrev en nekrolog över mörkrummet på sina kultursisdor. Ungefär saamtidigt lanserades två helt nya kontaktkopieringspapper, Fomalux 111/311 (http://www.foma.cz/foma/produkt/FotoDetail.asp?produktid=21&seznam=cernob_fot) och Lodima Fine Art (http://www.michaelandpaula.com/mp/newpaper.html). Pysslar folk med kontaktkopiering av negativ fortfarande? Tydligen eftersom två helt nya papper för detta kommit på senaste tiden. Men fotosidan uppmärksammar hellre DN:s nekrolog och annat negativt. Kanske inte så konstigt att man tror att analogt är dött om bara hänger på fotosidan?
http://gelatin-silver.blogspot.com
http://gelatin-silver.blogspot.com