The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 165 / Dragracing och tidig Dogma.

 

Hittat en del gamla bilder från Tullinge och dragracingtävlingar.

Bakgrund: Min svåger och några kompisar hade byggt en bil. Vad jag kommer ihåg, så va motorn på c:a 1500 hkr. Och dom kom väl upp i närmare 300 km/tim efter c:a 400 m. Och jag skulle fota!
Och använde (som vanligt), ett slags Dogma-stuk! Ett Contax-hus, 137 MD med ett normalobjektiv 1,7/50 mm och negativ färg. Men jag upptäckte en del saker under fotograferingen, vad gäller bilden ovan alltså, att det låter en del när man står rakt i utblåset från avgasröret, samt att det sprutar grus och gummi från däcket!!!

Ni som kan det här, vad kallas det för när man nästan står stilla med bilen, gasar på ordentligt, bakhjulen spinner å det sprutar o tjuter!? Å man lär så länge man lever! Så visst hade ett teleobjektiv underlättat just här! :)

 

 

Bilen kördes inte på vanlig besin, utan på någon högexplosiv special-soppa, och så lade man till lustgas! Å då går det undan!! Här kollas lustgastuberna.

 

 

 

Å här litet instrument mellan rattekrarna. Vad jag kommer ihåg...? så växlade man bilen via nå'n elektronisk grej med tryckknappar. Tror det är en av knapparna som skymtar i oskärpa på ratten.

 

 

 

Och ungdomarna var intresserade.

 

 

 

Funderingar innan start.

 

Bilen står nu i kön fram mot starten, och rullas sakta fram. Föraren måste ha en flamsäker dräkt, skyddshjälm och uppspänt nät på sidan, så inte huvudet/hjälmen slår i dörrsidorna på bilen vid en ev crash. Här under framrullningen är det en 30-35 grader i bilen så dräkten är neddragen, hjälmen är av, men allt måste snabbt på då man är framme vid starten. Å vid starten, några "däcksuppvärmningar" och en liten "provstart" på några tiotal meter, sedan tillbakarull och väntan vid "gatljuset" på den riktiga starten! 

 

Har en serie startbilder faktiskt. Det var intressant att ha en serie bilder för att senare kunna se hur mycket bilens chassi vred sig under accelerationen. Det kunde man sedan justera med spännvires som satt i chassit. Det va ett bra vridmoment i den här motorn!!! En V8 på c:a 1500 hkr som sagt! :)

Ok, det här va nytt för mig, dragracing alltså! Men mycket intressant att få vara med och göra ett litet reportage! Jag fick även se när bilen byggdes, (motorn var beställd från USA), och sedan se provkörningar och vara med på tävlingar! Klart att jag kunde haft en något annorlunda fotoutrustning än ett hus och ett normal-objektiv, men för mig funkade det bra! Och kameran va lätt att ha i ena handen då jag hade en handlovsrem.  "En kamera, ett objektiv, en film"  alltså!  ;)

Tog nog en 3-400 bilder samanlagt från olika tillfällen. Och det blev en fotografisk erfarenhet för en sk "gatufotograf"! Och killen som sitter vid ratten, min svåger alltså, han blev teknisk rådgivare för ett annat team, och det gick mycket bra vid tävlingar, även ute i Europa.
Teamet blev sedan inbjudna till en litet land, kommer inte ihåg vad landet heter, men det ligger i United Arab Emirates, där hade en oljeschejk byggt en F1-bana och en dragstrip. Shejken bekostade allt för ett tiotal dragracinstall, transporter dit av allt material osv, osv, så kan det gå! :)

Och bilderna här ovan är inte beskurna.

 /Bengan

 

Ps.
Men i eftermiddag så er'e Dogma i Slussen som gäller! 17.00 vid den lilla vänthallen nere vid Saltsjöbanan!!

 

 

Inlagt 2008-06-04 08:44 | Läst 7825 ggr. | Permalink

"Jag vet inte vad man säger i sthlm men här nere säger vi "börna"...;-). Kul när man har ett mål med sina bilder. Tycker inspirationen kommer till en lättare då. Just "reportageform" tilltalar mig om så det ska vara på helt eget bevåg som i mitt album från kvarnen. Fina bilder iallafall Mvh Jerka"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Jag vet inte vad man säger i sthlm men här nere säger vi "börna"...;-). Kul när man har ett mål med sina bilder. Tycker inspirationen kommer till en lättare då. Just "reportageform" tilltalar mig om så det ska vara på helt eget bevåg som i mitt album från kvarnen. Fina bilder iallafall

Mvh
Jerka
Fin bildserie Bengt!
"Börnisen", eller det korrekta, "burnout´n" är som sagt till för att värma upp däcken för bästa grepp och rensa däcken trån grus od.
Dom snabbare klasserna gör en lång burnout och backar sen tillbaka i spåren för att få optimalt grepp.

Mvh Rickard
Tack för kommentarer Jerry och Rickard!
"Börna, burnout" va ordet! :)
Tack!!
(Och nu kommer jag också ihåg att dom backade tillbaka i sitt spår....!)
Mvh Bengan
Läckert! Kan nästan känna gummilukten.

MvH
Johnny