The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2218 / Pisa-undersökningen! Fotografi och internetlärare! Några slutsatser!

Läser om Pisa-undersökningen och den svenska skolan, och nå't som först slår mig e den aningan ljumma attityden inför lärande som finns hos många svenska eleverna jämfört med andra länders elever. Och även att man i Sverige många gånger verka lita på internet som lärare i ställer för en "riktig" lärare....
Kreativitet, och kunskap, det e inget som uppstår i ett vakum, utan det behöver en bra fysisk handledning, och det förutsätter också en egen inre kunskapsbank, man vill lära sig alltså, och sedan hela tiden, ett eget arbete! Visst låter det en aning osvenskt! ;)
Och jag menar också att det här gäller nog i det mesta man vill bli bra i,
även i fotografi tex, och inte bara litar på internet och distansutbildning!
Eller att ha internet som en referensvärld!
Verkligheten e en helt annan!
Även om internet e kul många gånger! ;) :)
Inte så mycket mera idag!
/Bengan

Det har ju länge pekast på föräldrarnas betydelse för barnens studier. I Sverige har vi ju dessutom, tidigare, nedvärderat betyg, och vi har desarmerat lärarna. Nu, betalar våra ungdomar priset.
Vem ska vi ställa i skamvrån, kära föräldrar??
Det är väl också konstaterat, utifrån, vad som är lösningen. Eller hur!? Jag tror att vi är på rätt väg, men det tar tid, att vända skutan. Så nu gäller det att hålla riktningen och inte kladda med det politiska rodret.
Hörde en internationell expert på radion igår som sa att de två stora problemen för svenska skolan är kvaliteten på lärarna (de mest lämpade vill inte bli lärare) och att det är för stökigt i klassrummen. Jag tror alla kan hålla med om att de två sakerna kan förbättras.
Jag har nog en del synpunkter vad gäller kreativiteten! ;)
På nå't sätt så lever vi i en monokultur! Både vad gäller Tv, skola, kultur, livstil, semesterresmål så det e väldigt likriktat, trots att vi nog inte vill erkänna det! Eller kanske inte märker eller förstår det?
Å vi försöker bli litet unika eller kreativa i den här kommersiella massrörelsen genom att byta kläder, och en del annat yttre, tex som att tatuera sig över hela kroppen ;) eller köpa ett svindyr kamera, eller en blå kamera eller en dyr handväska eller göra en riktig charterlångresa!
Vi lever i vår bubbla, och med dess "kreativitetsramar!" Och mallar!
Men någon kan ibland gå ur den här bubblan, hitta en ny väg, som inte bara handlar om utseende,
å de e först då vi brukar upptäcka det nytänkande och kreativa!
Men då kan vi istället blir sura på att de inte va vi som såg det här först,
och börjar mobba! "E du så bra då?" ;) :)
/B
Tack för det Johan!
/B
Eleverna kanske är lata men det är en för enkel förklaring och det har alltid hävdats av äldre generationer. Man måste fråga sig vad det i så fall är som gör att eleverna inte anstänger sig och då är man tillbaka till lärarna och deras förmåga att entusiasmera och ställa krav. Sedan ställs det så klart också krav på eleven och föräldrarna också.
Vad internet har med det här att göra förstår jag inte. Rätt utnyttjat är det väl en fantastisk tillgång?
Helt rätt, rätt utnyttjat, så e det fantastiskt!
Internet alltså! ;)
/B
Nja, Internet är bra rätt använt, javisst. Men när det gäller utbildning och är lärdom så är det nog viktigt att kunna bära med sig så mycket av dito, att man klarar det mest initiala utan " hjälp av allehanda hjälpmedel. Sedan är det en klar fördel att vara så bra utbildad så man direkt kan hitta, förstå och använda den externa informationen. Var tidigare en brist i skolutbildningen i Sverige och är kanhända så fortfarande.
Mvh
NE
Visst är det så. Om man är lat och initiativlös så är ansvaret ens eget.
Men är det sannolikt att fler elever idag skulle vara lata och initivlösa än förr i tiden? Det tror inte jag och jag tycker att det är ansvarslöst av en äldre generation luta sig på argumentet att "ungdomar är lata nuförtiden". Det löser inga problem.
Det är inte bara sannolikt, det är högst troligt att att fler elever idag är lata och initivlösa än förr i tiden. Det beror på att generationerna före dem på något underligt sätt fick för sig att välståndet här i landet är beviljat av Gud. Noll insikt om att det måste nyskapas varje dag, och att det måste finnas kompetens för att göra det. Dagens ungdom tror alltså att; "det är lugnt".
Har man aldrig behövt anstränga sig överhövan, utan fått allt framburet på en bricka - då blir man lat i slutändan.
Problemen löses alltså via insikten att vi måste hålla oss kompetenta och hyfsat arbetsamma, så att vi kontinuerligt kan försvara och förnya vårt välstånd. Skolan är en nyckelfaktor. Där måste kompetens och arbetsamhet råda. Det är mätbara faktorer som ger resultat.
Känner igen det här vad gäller skolan..
Jag har vickat som lärare ett antal år i den "normala" skolan va det mycket att gå omkring med en nyckelnippa och försöka hålla en viss ordning, och det blev ibland väldigt litet tid för lektionen, tyvärr.
Jag tror också att föräldrarnas stöd för skolan och inställning till skolan e viktig!
Bla måste man som förälder ställa krav på sitt barn hur man skall uppföra sig i vissa situationer!
När jag vickade en liten tid på Skidgymnasiet i Järpen, så klev jag in i en helt annan värld!
Jag hinner inte berätta allt, men läraren va en auktoritet, bara genom att finnas!
Och lektionerna blev fantastiskt effektiva!
Så effektiva och givande, i alla fall för mig som lärare, att jag ibland "inte hann" att äta lunch! :)
Men nu e det här såklart speciella klasser,
mycket motiverade, men de här eleverna hade även en annan grundinställning med sig till skolan!
/B
De privata skolorna ger ju generellt bättre betyg till sina elever...
Och det är väl bra....?
B)
Läser man referat av de forskarrapporter som presenterats den sista tiden så pekar forskarna på ett antal troliga orsaker till nedgången för den svenska skolan. Bl a nämns av flera forskare det fria skolvalet och avsaknaden av en likvärdig skola. Däremot har ingen av forskarna pekat på att det beror på elevernas lathet, så den teorin får vi nog sortera under rubriken hemsnickrat. Tyvärr så kan den förda skolpolitiken under en följd av år också sorteras under samma rubrik, hemsnickrat. Man har inte alls velat lyssna på vad forskarna kommit fram till utan kaxigt och självsäkert valt politik grundad på hemsnickrade teorier.
Vad beträffar betygen så har vi haft en betydande betygsinflation under den senaste tiden och det är friskolorna som gått i bräschen och de kommunala skolorna har hakat på. PISA-rapporten visar med all önskvärd tydlighet att korrelationen mellan höga betyg och goda kunskaper är mycket svag. Betygen mäter inte kunskaper hos eleverna utan något annat. Den förda skolpolitiken har kännetecknats av ett evigt mätande och rapportskrivande men tyvärr har väldigt lite gjorts för att förbättra kunskaperna hos eleverna. Det är ett mycket stort svek mot våra barn och ungdomar.
Diskussionen höjs ju inte heller av att man inte diskuterar, utan presenterar retoriska slap-stic.
Tack för det Hans! :)
Kan ibland tycka det e intressant att få litet spännande åsikter om annat än bara foto!
Och i diskussionens hetta, e det lätt att missa det vackra! ;)
/B