The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4077 / Dieselbilsägare = Svarte Petter! Rubrik i dagens DN.

Södertälje Hamn...

Och kan det bero på att Svenska makthavare e väldigt mjäkiga?
Vi hade tidigare en Dieselbil, som va miljöklassad av staten, och när Wolkswagenskandalen uppdagades, så läste jag att i USA så skulle man ställa tillverkarna till svars för den här bluffen, ge dom böter, och att tillverkarna måste kompensera de lurade bilägarna!

Men i Sverige, och EU, så hände i stort sett ingenting!

Jag frågade Konsumentverket om man som privatperson kunde göra nå't åt det här, om man köpt en vara som inte överensstämmer med de specifikationer som angavs vid köpet! Fick till svar, "har du lidit någon skada av det här då?" Tack för det svaret Konsumentverket!

Skrev också två brev till Miljöminister Karolina Skog, och fick i alla fall svar på ett brev! "Visst e det tråkigt det här, men vi avvaktar med vad EU kommer att göra innan vi gör nå't!"

Då kände jag mig väldigt ensam! Både mot biltillverkare och Regering så vi sålde bilen för ett år sedan!

Så skillnaden blir att i USA så ställer man biltillverkarna till svars då dom bluffat om en vara! I Sverige och i Europa så får bilägarna själva ta smällen med lägre andrahandspriser på inköpta dieselbilar, och i vissa fall kommande körförbud!

Tänk så det kan gå!

/Bengan

Ps. Tårtan i dag!

Inlagt 2018-02-28 08:04 | Läst 4847 ggr. | Permalink

"Bra skrivit, Bengan! Det är ju inte bara skandalen inom Volkswagen (och andra bilföretag) vad gäller att de bluffat med utsläpp på dieselbilar, utan även att dieselbilar i Sverige varit miljöklassade av staten. Dieselbilar smutsar ner stadsmiljön nåt enormt, men bara för att de har en mindre klimatpåverkan än bensinbilar, så blev de miljöklassade. Det är också en skandal i sig. Staten borde också ta sitt ansvar i denna fråga."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Stämmer precis. Tycker bilden passar bra i sammanhanget. Lite Kafka.

Jag bytte ut min mini-SUV som drog 0.9 liter bensin per mil mot en miljöklassad högbyggd småbil som drar hälften så mycket. Detta inte bara genom trixande med mjukvaran utan att den har 8 ventiler i stället för 16, "bara" 90 hästkrafter och ingen fyrhjulsdrift. Fram till årsskiftet var den skattebefriad.

Nu är den på väg att bli förbjuden.

Den ska kunna gå på HVO 100 (måste kolla) och blir i så fall en perfekt miljöbil från klimatsynpunkt.

Alltså. jag tycker att biltillverkarna ska åläggas att åtgärda bilarna så att desa uppfyller de miljökrav som tillverkarna uppgett att de ska uppfylla. Om prestanda blir sämre så kan de kunder som inte gillar det åtala tillverkarna med nån sorts grupptalan.
Svar från Benganbus 2018-02-28 10:12
Jag kan också tycka att om vi har ett Konsumentverk, och då det är många dyra konsumentprodukter inblandade, som bilar ändå är, och då även staten blivit lurad, så borde tex. Staten/Konsumentverket ta tag i det här! Vad skall man annars ha ett Statligt Konsumentverk till!

Jag tycker det e skillnad på en mindre felaktig vara, trasig glödlampa, skor och liknande som man som enskild drabbats av, då kan man lätt gå till butiken och klaga/byta! Här e det litet svårare! ;)
Bra skrivit, Bengan!

Det är ju inte bara skandalen inom Volkswagen (och andra bilföretag) vad gäller att de bluffat med utsläpp på dieselbilar, utan även att dieselbilar i Sverige varit miljöklassade av staten. Dieselbilar smutsar ner stadsmiljön nåt enormt, men bara för att de har en mindre klimatpåverkan än bensinbilar, så blev de miljöklassade. Det är också en skandal i sig. Staten borde också ta sitt ansvar i denna fråga.
Svar från Benganbus 2018-02-28 11:05
Det borde kunna bli en valfråga på flera sätt! Men just nu e man upptagen med att försöka plocka väljare från SD! Alla vill vara litet hårdare nu liksom! För det har ju gått bra för SD att vara hård! I alla fall före valet, så vill nästan alla partierna visa sig litet extra hårda! ;)
/B
Jag tänker att biltillverkarna också borde få stå till svars för är hur man fördröjt elektrifieringen av fordonsflottan genom att framgångsrikt ha marknadsfört dieselbilar som ett okej miljöalternativ. Lagstiftarna framförallt i Europa var också väldigt snabba med att gå med på den tanken, och nu är det väldigt många som drabbas. Väldigt olyckligt att privatpersoner får ta en så stor del av smällen.
Svar från Benganbus 2018-02-28 12:10
Biltillverkare e affärsdrivande företag, och ansvarar bara för sina aktieägare! Samhällsansvaret får någon annan sköta! Därför behövs en aktiv motvikt till företagen vad gäller miljö och kundnytta! Det e där samhället måste komma in och ställa krav! Och även ställa till ansvar, som i det här bilfusket! Typ ett Miljö och/eller ett Konsumentverk!
Hallå alla politiker!!
För det e inte konsumenterna som skall betala det här fusket i slutändan med ett fallande pris på sin bil, och sedan kanske ett förbud med att köra den på vissa platser!
Så tycker jag i alla fall!
/B
Jag rekommenderar dokumentärserien "Dirty Money" och avsnittet "Hard NOx" som handlar om just VW och händelserna i USA, http://www.dailymotion.com/video/x6ds7hg
Svar från Benganbus 2018-02-28 13:00
Tack för den länken, har just börjat titta! Affärer går före allt annat!
/B
Ps. Hårda bud om Wolkswagen via länken....
"He also sets Volkswagen in a historical context, going right back to Hitler and his people’s car, through the 60s counterculture of Beetles and Campers, to declining sales, and the intense pressure to sell more, at any cost, which is what a corporate culture permeated by fraud was born of.

It’s not unreasonable to bring Hitler in, given that he is actually part of the story, though perhaps the attorney Michael Melkersen is taking it a bit far when he says: “Obviously one cannot help but think back throughout history to another series of events involving people being gassed.” There was actually a proposal to test vehicle emissions on a human participant, but even VW thought it might not look good and opted for non human primates. Gas the monkeys instead".
x-country 2018-03-01 21:15
Ja verkligen. Åsså att de försökte mygla ännu mer när de var påkomna. Ajajaj.