The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4547 / Viksängen i dag med en Elmar från 1932!

Jag har ju tidigare undrat, ursäkta mej, varför denna ständiga jakt bland amatörfotografer efter ett ännu skarpare objektiv! Till vad då? ;)

.

.

.

Här borde väl den lilla Elmaren från 1932, som inte är antireflexbehandlad, ta mer styk i motljuset än vad den gör! Respekt liksom!

.

Å här är den lilla fickkameran med optiken infälld!

Nästa onsdag, Tårtan!

/Bengan

Inlagt 2019-03-20 19:42 | Läst 1416 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Skärpa ja... Var på Nationalmuséum idag; som alltid bland lite äldre konst slogs jag av detaljrikedomen och materialåtergivningen i en del verk, men när man gick närmare duken för att "pixelpeepa" såg man penseldrag och färgduttar som byggde upp det hela. Skärpa är mycket mer än optisk upplösning, helt klart.

Jag hör inte till Torsten Overgaards större beundrare, men nyss kom han med en text om detta som faktiskt innehåller en hel del vettigt:

http://www.overgaard.dk/the-story-behind-that-picture-0202_gb.html

Och, Bengan: han har boxningsbilder på slutet! ;-)
Svar från Benganbus 2019-03-20 20:18
Tack för den länken Per! Med boxningsbilden! :)
Kortfattat då!

"Vad är det allmänna intrycket av boxningsbilden? Jo, att bilden är skarp nog. Ljuset gör mycket för det. Det är inte det som är poängen. Dina ögon kan faktiskt inte hämta in alla detaljer om du inte zoomar in, och det är bara på datorer som du kan göra det. Där har vi ett av dagens fotografiska problem!"
Datorerna alltså! :)

Och kanske e det också osäkra fotografer som inte tror att man kan ta bilder med fjolårets objektiv längre! Bäst före liksom! ;)

Läs mera här som sagt!
http://www.overgaard.dk/the-story-behind-that-picture-0202_gb.html
Khalad 2019-03-20 22:13
Har med stort intresse läst både din text och overgaards text och också Bengts blogg förstås! Låter väldigt förnuftigt! / Björn T
Just det som Per Ö här ovan såg noterade jag också - och det var väldigt tydligt - på Zorns tavlor på museet i Mora. På normalt betraktningsavstånd var det väldigt skarpt, på nära håll kludd och penseldrag. Väldigt intressant det här med skärpa.
//Göran R
Väldigt fina (ursäkta detta slitna ord) porträtt! Dom gillar jag. Ska jag ge dig eller optiken crediten? Hälsningar/ Björn T
Kul att den här diskussionen om penseldrag och färgduttar kommer upp. Kan vara på sin plats att erinra om att gamla tiders fotografer sällan använde begreppet skärpa - man talade om objektivets tekningsförmåga. Med utgångspunkt i ett sådant begrepp kommer man lätt in på helt andra diskussioner än MTF-grafer och tegelväggar i släpljus.
Nu skall jag vara elak. Verkligen skärskåda dina bilder.

I bild nummer 1 har du inte skärpan på ögonen. Det sitter på pannan och skägget. Kanske också lite rörelseoskärpa.

Nummer 2 är klockren skärpa fast på fel öga. Man brukar vilja ha skärpan på det närmaste ögat.

Nummer 3. Ganska mjuk skärpa och det är bara glasögonen som är riktigt skarpa och kragen.

Nummer 4. Bilden på klenoden fick du skarp och fin.
Svar från Benganbus 2019-03-21 17:41
Alla är vi olika, och vi ser bilder på olika sätt! :)
Det är väl det här som Thorsten Overgaard skriver om! ;)
/B