The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 7066 // Ett nytt estetiskt monopol! :)
Amatörfotografi idag är starkt präglat av skärpefixering och det är inte någon slump! Det är en kombination av teknisk utveckling, marknadsföring och vårt sätt att konsumera bilder digitalt! Vi zoomar in på bilder i 100 % på skärmen, något som var omöjligt på filmtiden, som gör att minsta oskärpa blir synlig och ofta oacceptabel!
Kameror och objektiv säljs med löften om mer skärpa, mera pixlar och att allt skall gå snabbare! Det är mätbart, lätt att jämföra och därför lätt att sälja! Plattformar som Instagram och Flickr premierar tekniskt perfekta bilder, så skärpa blir ett slags kvalitetsstämpel! Autofokus, bildstabilisering och AI-baserad ögonfokus gör det enklare än någonsin att få skarpa bilder vilket gör att oskärpa ses som ett misstag snarare än ett konstnärligt uttryck!
Och skärpefixeringen har skapat ett estetiskt monopol där andra uttryckssätt marginaliseras eller missförstås!
I dag åker vi ut till kusten nära Oxelösund!
Med en analog kamera! :)
/Bengan


Nämn ett enda tillfälle i kamerans historia, där de saker du nämner ovan, inte alltid har eftersträvats?
Bättre blir bättre. Blir det ”för bra” kan man alltid fixa till det. Så som man alltid gjort vid framkallningsdosor, printrar och förstoringsapparater.
De skärpeintressetade borde ta sig en titt på Olga Karlovacs bilder, om de törs. https://www.olga-karlovac-photography.com/site/
tack
intressant
mycket mer i bilden än oskärpa, en människa med känslor som skapar sitt eget uttryck
det är kvalitet, som många fler fria tänkande fotografer - men väljer skärpa när det passar i den bild man tar'
skärpeintresserade tycker jag är ett för mesigt ord -
/inger
/Gunnar S
Som vanligt köper jag inte riktigt det här med att äldre tiders fotografer var mer medvetet närvarande. Jag tror att det å ena sidan slarvades, å andra sidan skärpefixerades ungefär lika mycket förr i världen som nu. Fotograferna är ungefär desamma, verktygen något utvecklade, men i grunden snarlika.
Som sagt var……
:-) Ja, ser att vi är inne på samma spår.
Ett tillägg också: det säljs ju en väldig massa manuella objektiv med "känsla" och "karaktär" som argument, inte minst från kinesiska tillverkare. Det pratas väldigt mycket också om att skaffa utrustning som ska sakta ner processen (tänk mellanformat, storformat, Leica, de nämnda kinesiska objektiven). Men jag tror inte man behöver utrustningen som krycka där.
Mina kameror tar 20 bilder i sekunden om jag vill. Det är väldigt sällan jag vill, för vem orkar sitta och jämföra tio nästan exakt likadana bilder för varje gång man trycker av. Men det är bra att ha funktionen där de två gånger om året när man ska fånga något väldigt snabbt. Jag tänker att vi lever i en tid med en väldig bredd av möjliga estetiska uttryck, och även sätt att visa bilder.
För min del fyller Instagram lite samma funktion som ett ljusbord, där jag själv och andra kan se bilder. Det handlar inte mycket om snabbhet utan ett enkelt sätt att testa om bilden funkar, på vägen mot att jag bestämmer mig för vad som ska skrivas ut och visas fysiskt.
"Same as it never was!" :)
Bra sammanfattning.
/Gunnar S
Igår såg jag en av alla dessa "skvalbilder" via Chromecast på TV och den föreställde en blomma i närbild som nog beskurits hårt från en större bild och den var galet brusig. Jag antar att det var en medveten "imperfektion" och det kändes faktiskt lite uppfriskande.
Många andra bilder åker bara förbi men den bilden "fastnade" faktiskt just för att den var så tekniskt usel och det kan ju också vara ett uttryck som även det kan bli intressant om det används på "rätt sätt". Lite modern "dada".
För det mesta är jag en vän av skärpa och andra positiva egenskaper hos bilder. Tycker nog att de flesta bilder man ser här på FS har tillräcklig skärpa.
Däremot har jag medvetet publicerat några bilder här på FS som varit brusiga och utan speciell skärpa - men det har varit en mening med det också..
/Tomas